סגור
שדה התעופה שדה דב ב תל אביב לאחר הפינוי
מתחם שדה דב. חנן מור רכשה 7.6 דונם תמורת 1.6 מיליארד שקל (צילום: משרד הביטחון)

בלעדי
דמרי, ישראל קנדה ובסר רוצות את הקרקע של חנן מור בשדה דב

חברות הנדל"ן הגישו הצעות רכישה לא מחייבות. דמרי הציעה 960 מיליון שקל וישראל קנדה ובסר — 1.1 מיליארד שקל. המהלך מנוגד לתוכנית שגיבשו דודו זבידה ונאמן ביהמ"ש בדרך להסדר על חוב של 2.3 מיליארד שקל

הסדר החוב של חנן מור החזקות עדיין בהליכי גיבוש, וכבר יש מי שלוטשים עיניים לנכס העיקרי של החברה — הקרקע בשדה דב בתל אביב. ל"כלכליסט" נודע כי בשבוע האחרון קיבלו נושי הקרקע, מנהל העסקים הראשי של החברה דודו זבידה והנאמן מטעם בית המשפט אהוד גינדס שתי הצעות רכישה לא מחייבות.
הצעה אחת הגישה חברת דמרי, בשליטת יגאל דמרי, והצעה נוספת הגישה חברת בסר של נחשון קיוויתי עם ישראל קנדה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר. דמרי מציע לשלם 960 מיליון שקל — מחיר שאינו מקרי, שכן הוא משקף את הערכת השווי שניפק השמאי שמעון ריז'בסקי לבקשת בנק לאומי, במסגרת הבקשה שהגיש בנובמבר לכינוס נכסים לחנן מור החזקות. בסר וישראל קנדה מציעים לשלם עבור הקרקע 1.1 מיליארד שקל, אולם בכוונתם לעמוד בראש קבוצת רכישה, כך שלא מדובר ברכישת הקרקע במזומן.
חנן מור החזקות רכשה את הקרקע ב־2021 תמורת 1.6 מיליארד שקל, ולמימון הרכישה נטלה הלוואה של 1.3 מיליארד שקל מקונסורציום שכולל את בנק דיסקונט, בנק לאומי, הפניקס ומיטב. ההלוואה נושאות ריבית של פריים + 1%, והיא התייקרה מאוד עם עליית הריבית מרמה אפסית לרמתה הנוכחית — 4.5%. לפיכך עומדת כיום הריבית של ההלוואה על 7%.
שטח הקרקע המדוברת הוא 7.6 דונם, וחנן מור החזקות מתכננת להקים עליה 381 דירות למכירה בשוק החופשי, 77 דירות להשכרה לטווח ארוך, מלון בן 80 חדרים ונדל"ן להשכרה של 1,500 מ"ר.
ההלוואה שנטלה חנן מור החזקות כנגד הקרקע היא המשקולת המרכזית שמכבידה עליה, וההיקף הכולל של חובותיה לנושים הוא 2.3 מיליארד שקל. החברה נכנסה בנובמבר להליך גיבוש הסדר חוב בחסות בית המשפט, לאחר שלא עמדה בתשלום הריבית הרבעונית של 28 מיליון שקל על הלוואה שנטלה לרכישת שדה דב, ולאחר שבנק לאומי הגיש בקשה לכינוס נכסים הן על שדה דב ועל שתי קרקעות נוספות של החברה – בחיפה וברמת גן.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", חנן מור החזקות חתמה בשבוע שעבר על עסקאות למכירת שתי הקרקעות האלה. הקרקע בחיפה נמכרה לקבוצת שתית ב־175 מיליון שקל, והקרקע ברמת גן נמכרת לעמרם אברהם וחברת שי חי של עופר ביטון, וזאת בתמורה לחוב של 178 מיליון שקל שרובץ עליה. מכירת הקרקעות האלה היא שהפחיתה את החוב של חנן מור החזקות מ־2.7 מיליארד שקל, שאיתו נכנסה להליך גיבוש ההסדר, להיקף החוב הנוכחי. מכירת הקרקעות סוללת את הדרך להסרת בקשות הכינוס מצד בנק לאומי ולגיבוש הסדר חוב מול כלל הנושים.
לזבידה וגינדס נותר זמן קצר לגבש את הסדר החוב — רק עד סוף החודש — שכן בית המשפט כבר האריך פעמיים את תקופת הקפאת ההליכים.
התוכנית של השניים היא לפצל את חנן מור החזקות לשתי חברות. חברה אחת חדשה ופרטית, שתחזיק בשלוש קרקעות מאתגרות של החברה בשדה דב, בגבעתיים ובתל השומר, ובעלי המניות שלה יהיו הנושים של הקרקעות. ואילו החברה הציבורית תיוותר עם יתרת הפעילות, שכוללת בנייה של 1,000 דירות, בעוד הנושים יקבלו 90% ממניותיה, ובעלי המניות הנוכחיים, כולל חנן מור עצמו, יחזיקו ב־10% בלבד.
בבסיס התוכנית עומדת השאיפה להשביח את הקרקעות, שיופרדו לחברה החדשה והפרטית. כלומר, להשיג את אישורי הבנייה הנדרשים ולפתח את הקרקע, או לחילופין למכור אותה בהמשך, ייתכן שאף ברווח. הפניות של דמרי, בסר וישראל קנדה מציבות דילמה בפני בעלי התפקיד בחנן מור החזקות ונושיה.
הנטייה של נושי שדה דב היא לדחות את ההצעות, אולם ייתכן שיחליטו לנהל מו"מ מול בסר וישראל קנדה, במטרה להגדיל את התמורה — דבר שעשוי לאפשר את ביצוע העסקה. אולם חלק מחברי הקונסורציום מעדיפים לדבוק בתוכנית המתגבשת, שכוללת פיתוח עצמאי של הקרקע ומכירתה בהמשך. בסר וישראל קנדה, מצידם, מנסים להגיע למצב שבו ירכשו את הקרקע במסגרת הסדר החוב המתגבש. חנן מור החזקות אף ניהלה בעבר מגעים עם בסר להקמה של קבוצת רכישה, כדי לבנות את הדירות המתוכננות בשדה דב, אך המגעים לא הבשילו לכדי עסקה.
אם נושי חנן מור יקבלו את הצעת ההסדר שמגבשים גינדס וזבידה, תעלה שאלה בדבר המשך דרכו של זבידה בחברה. להשקפת חלק מנושי שדה דב, אם ההסדר המוצע יתקבל, הרי שזבידה יסיים את תפקידו בחברה. נושים אחרים מעדיפים לדון גם בנקודה זו, ואינם שוללים את האפשרות שימשיך לנהל את החברה בפועל לתקופה נוספת.