סגור

בלעדי
כפר גלעדי בדרך להנפקת המחצבות לפי שווי של מיליארד שקל

בקיבוץ ינסו לגייס 250 מיליון שקל לפי שווי יותר ממיליארד שקל, בצל הרגולציה המתהדקת על המחצבות. ההנפקה לא תכלול הצעת מכר, והכספים יוזרמו לקופה ולא לחברי הקיבוץ המופרט

קיבוץ כפר גלעדי נערך להנפקה גדולה של הפעילות הכלכלית המרכזית שלו בבורסת תל אביב. ל"כלכליסט" נודע כי מחצבות כפר גלעדי מקיימת מגעים להנפקה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל.

הנהלת החברה קיימה בשבועות האחרונים פגישות עם גופי חיתום ומשרדי עורכי דין כדי לגבש את ההנפקה למחצית הראשונה של 2022, על בסיס הדו"חות השנתיים של 2021. החברה תנסה לנצל את הגאות בשוויים של חברות התשתיות, בראשן שפיר הנדסה, כדי לגייס 200—250 מיליון שקל שישמשו אותה לפיתוח ולהתרחבות. גורמים בחברה אמרו ל"כלכליסט" כי נבחנות אפשרויות עסקיות שונות העוסקות בפיתוח והרחבה של החברה, אבל לא התקבלה החלטה.
כפר גלעדי הוא קיבוץ מופרט, ובכל מקרה ככל הידוע ההנפקה לא תכלול הצעת מכר. כלומר, הכספים שיגויסו יוזרמו לקופת החברה, כך שחברי הקיבוץ ייהנו מחלק קטן מכספי ההנפקה, אם בכלל. מחצבות כפר גלעדי מנוהלת בידי עופר לוסטיג, המשמש כיו"ר ארגון המחצבות הישראלי.
1 צפייה בגלריה
מחמחצבות כפר גלעדי צבת אביטל מחצבות ב רמת הגולן מחצבה
מחמחצבות כפר גלעדי צבת אביטל מחצבות ב רמת הגולן מחצבה
מחצבה של כפר גלעדי ברמת הגולן
(צילום: הקרן לשיקום מחצבות)
ענף המחצבות פועל בארץ מתחת לרדאר, אף שהוא עתיר משאבים וכסף. היותו של הענף רווחי ביותר באה לידי ביטוי בדו"חות החברה הציבורית היחידה בתחום, שפיר הנדסה. זו מפעילה ארבע מחצבות: זנוח, עציונה, נטוף ונילי שבגדה. בדו"חות שפיר אין התייחסות ספציפית לתחום המחצבות וההכנסות ממנו, אך עולה מהם שתעשיית הפקת חומרי הגלם, שחלק חשוב ממנה הוא הפעילות במחצבות, היא הרווחית ביותר עבורה. ב־2020 תרם ענף חומרי הגלם 1.9 מיליארד שקל להכנסות, כמחצית מהכנסות החברה, וכמחצית מהרווח, 393 מיליון שקל מתוך 693 מיליון שקל.
מחצבות כפר גלעדי היא חברה פרטית אולם רווחיה מוערכים ב־80-60 מיליון שקל בשנה. החברה פועלת בענף תחת רגולציה מתהדקת. ועדת פינס בראשות יאיר פינס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, לבחינת שוק המחצבות, החלה לפעול בתחילת השנה וצפויה לגבש רפורמות לפתיחת המחצבות למכרזים ותחרות. הוועדה ממליצה לקדם חקיקה שתורה על הפרדת מחצבות בבעלות זהה ובסמיכות גיאוגרפית.
לאור זאת, צפוי להיפגע מעמדן של שלוש החברות הדומיננטיות בענף — שפיר הנדסה, אבן וסיד ורדימקס, שנכנסו לענף כבר לפני שנים ונהנו מזירה נטולת מכרזים. רשות התחרות פרסמה דו"ח עם המלצה למגבלות ריכוזיות בתחום ב־2017, אבל לא הצליחה ליישם אותו.
בנקודה הזו לכפר גלעדי יש יתרון, שכן המחצבה הגדולה שלה מצויה בשטחי הקיבוץ ואיננה מוגבלת בהיתר מהמדינה שדורש מכרז להפעלתה. היא גם לא ריכוזית ביחס לשלוש החברות הגדולות בתחום, אבל כמו מחצבות אחרות, נפגעת מהמלצה להעלות את דמי התמלוגית מחציבה למדינה ב־120%. המלצה זו גוררת מחלוקת במשקי שכן בעלי המחצבות טוענים שיש לה תרומה לעלייה במחירי הדיור.

הקיבוץ ניצח מול אבן קיסר

הקיבוץ שבאצבע הגליל מונה 281 חברים ומתבסס על הדיבידנדים שמחלקת חברת המחצבות ועל ענף התיירות, באמצעות בית הארחה גדול. זאת בנוסף לרפתות, צאן, לולים, מטעי תפוחים ותחום החלב. חבריו מקבלים שכר דיפרנציאלי (לא שוויוני) ומשלמים עבור חלק מהשירותים שמספק להם הקיבוץ.
לקבוץ ארבע מחצבות באזור של אבני גיר ובזלת. שלוש הגדולות הן בכפר גלעדי, קיבוץ עמיעד הסמוך ויער יתיר שביהודה. המחצבות מספקות את מוצריהן גם לביצורי הגבול בגולן ובצפון ומייצרות אגרנטים, חצץ, מצעים, אספלט, בטון, חצץ בזלת לכבישים ראשיים, אבקות גיר לתעשיות הפלסטיק וחמרי קוורץ למשטחי מטבח. בתעשיית הקוורץ נקלע הקיבוץ לסכסוך גדול בעשור הקודם מול קיבוץ שדות ים וחברת אבן קיסר, בסיומו נאלץ אבן קיסר לפצות את כפר גלעדי ב־48 מיליון שקל על הפרת התחייבות לפעילות משותפת.
לחברה כמה חוליות בשרשרת האספקה, ליזמים וחברות בנייה בעיקר. שיווק המוצרים שמייצרות המחצבות באמצעות מפעלי בטון הסמוכים, ששייכים גם הם לקיבוץ ולחברה, נעשה ישירות ללקוחות החברה. המוצרים כוללים אבקות גיר מיקרוניות, תוספי מזון לבעלי חיים, אבקות וחולות קוורץ, מלאנים (פילרים) לענף הצבע, הפלסטיק, הגומי ועוד. האגף העוסק בתעשיית הקוורץ מתבצע בחברת מיקרוגיל.