סגור

רוביני: "אנו בדרך למשבר סטגפלציה שכמותו לא ראינו"

הכלכלן הבכיר והפסימיסט מציין שלבנקים המרכזיים לא תהיה ברירה אלא להמשיך ולהעלות את הריבית גם בעודנו צועדים למיתון; הוא מזהיר מפני השקעה במניות ובאג"ח ארוכות טווח, ובין המלצותיו הוא מזכיר אג"ח ממשלתי קצר טווח, זהב ומתכות יקרות אחרות

לפרופסור נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק יצאו מוניטין של פסימיסט בוול סטריט, לאחר שחלק עם הציבור תחזיות קודרות רבות במהלך השנים, עד כדי כך שזכה לכינוי ד"ר דום (Dr. Doom). אך שחקני שוק רבים שכחו שרוביני עצמו המציא את הכינוי באמצע העשור הראשון של המאה הנוכחית, כאשר ניסה להזהיר את העולם ממשבר פיננסי בלתי נמנע.
בכתבה ביאהו פייננס מצוין כי ב-2006, כאשר בנקי השקעות עדיין פרסמו דרך קבע תחזיות שוריות לגבי כלכלת ארה"ב, רוביני אמר לכל מי שהיה מוכן לשמוע שמשבר דיור נמצא מעבר לפינה. השקפותיו הדוביות נכללו במסמך של קרן המטבע העולמית (IMF) שפורסם באותה שנה, לצד אלו של כלכלנים נוספים שניפקו תחזיות חיוביות בהרבה. במסמך נכתב שרוביני אמר לקבוצה של 300 עובדי הקרן בפגישה שנערכה בוושינגטון, שהתרסקות שוק הדיור תביא למיתון גלובלי עמוק.
כמובן שרוביני צדק אז, ולכן כדאי אולי לשעות לאזהרותיו לגבי יום הדין הכלכלי שמחכה כעת מעבר לפינה, גם אם תחזיותיו נראות כחוזרות על עצמן. רוביני טען מוקדם יותר השנה שכלכלת ארה"ב תיפול למיתון עמוק עד סוף השנה הנוכחית, והגדיר את מי שמאמין שעדיין ניתן לרכך אותו כ"הוזה".
כעת טוען הכלכלן שהכלכלה נמצאת בדרכה ל"משבר סטגפלציה שכמותו לא ראינו בעבר". בטור שפורסם במגזין הטיים, כתב רוביני ששילוב כלכלי רעיל של צמיחה נמוכה ואינפלציה גבוהה, יוביל ל"חדלויות פירעון מאסיביות ושרשרת של משברים פיננסיים" ברחבי העולם בשנים הקרובות. טיעוניו מבוססים על הרעיון שאנו נכנסים לעידן חדש בכלכלה העולמית, אחרי ה"היפר-גלובליזציה", שכללה יציבות גיאופוליטית יחסית, וחדשנות טכנולוגית שעזרה לשמור על אינפלציה מתונה מאז המלחמה הקרה.
רוביני מאמין שהעידן אליו אנו נכנסים, שמאופיין ב"אי יציבות סטגפלציונרית גדולה", יכלול מגמות כמו הזדקנות האוכלוסיה, שינוי האקלים, הפרעות בשרשראות האספקה, פרוטקציוניזם חזק יותר והחזרת התעשייה הביתה לגבולות המדינה. על מנת ללחום באינפלציה בסביבה שכזאת, לדבריו, הבנקים המרכזיים יאלצו להעלות את שיעורי הריבית בחזרה לנורמות ההיסטוריות שלהם אחרי שנים של הליכה בכיוון ההפוך.
"נורמליזציה מהירה של המדיניות המוניטרית ושיעורי ריבית עולים יניעו משקי בית, עסקים, מוסדות פיננסיים וממשלות שממונפים בכבדות, אל פשיטות רגל וחדלות פירעון", כך לדברי רוביני, שציין שחלקו היחסי של החוב הפרטי והציבורי הגלובלי מתוך התמ"ג הגלובלי קפץ מ-200% ב-1999 ל-350% השנה.
אך בשונה מכלכלנים אחרים, רוביני טוען גם שפקידי הבנקים המרכזיים לא יוכלו "להשתפן" ולהחליט להפסיק להעלות את הריבית בזמן הקרוב, אחרת האינפלציה תהפוך לבעיה מתמשכת בכל העולם. למעשה, רוביני מאמין, שהבנקים המרכזיים תקועים בין הפטיש לסדן, עקב הסביבה האינפלציונית הנוכחית. "כשמתמודדים עם שוקים סטגפלציוניים, על הבנקים המרכזיים להדק את מדיניותם – גם כאשר הכלכלה צועדת אל עבר מיתון", כך לדבריו.
רוביני סיים את המאמר בעצה למשקיעים: הימנעו משוקי המניות ומאג"ח ארוכות טווח. לדבריו, "על המשקיעים למצוא נכסים שיהיו מגודרים מפני אינפלציה, סיכונים גיאופוליטיים ונזק סביבתי. אלו כוללים אג"ח ממשלתיות קצרות טווח וכאלו הצמודות למדד, זהב ומתכות יקרות אחרות ונדל"ן החסין מפני הנזק הסביבתי".