סגור
ניר שטרן מנכל סלקום
מנכ"ל פז ניר שטרן. עיקר התמורה מהעסקה יחולק כנראה כדיבידנד (צילום: נמרוד גליקמן)

בלעדי
במסגרת ההתמקדות: פז מוכרת את פזקר ב־265 מיליון שקל

חברת מוצרי האיטום תימכר לאיקו גלובל. לפני כשלוש שנים חתמה פז על עסקה למכירות פזקר לאינרום תמורת 135 מיליון שקל, אך העסקה בוטלה עקב הקורונה. העסקה היא המשך למדיניות פז למכירת פעילויות שאינן חלק מפעילות הליבה שלה

פז מוכרת את חברת מוצרי האיטום פזקר תמורת 265 מיליון שקל. ל"כלכליסט" נודע כי הסכם המכירה נחתם אתמול. הרוכשת היא איקו גלובל ‑ חברה בינלאומית, הפועלת בתחום הגגות ופתרונות האיטום. השלמת העסקה כפופה לבדיקות נאותות.
בינואר 2020 חתמה פז, בהובלת היו"ר הקודם אברהם ביגר, על מזכר כוונות למכירת פזקר תמורת 135 מיליון שקל לאינרום תעשיות, אבל העסקה התפוצצה בגלל פרוץ מגפת הקורונה.
מאז, פז הובילה תהלכי השבחה בפזקר, שהכנסותיה קפצו ל־285 מיליון שקל ב־2022 לעומת 180 מיליון שקל ב־2021. ה־EBITDA ב־2022 עמד על 30 מיליון שקל, לעומת 28 מיליון שקל ב־2021. שוויו הקרקע של מפעל החברה באלון תבור עומד על כ־81 מיליון שקל, למרות שבספרים של החברה היא רשומה בשווי 2 מיליון שקל בלבד. החברה מעסיקה 85 עובדים. העסקה משקפת לפזקר מכפיל של 8.4 על ה־EBITDA הממוצע שלה בשלוש שנים האחרונות. פז, שהכריזה לאחרונה על חזרה לחלוקת דיבידנד רבעוני של 70% מהרווח, תחלק ככל הנראה את עיקר התמורה מהעסקה כדיבידנד למשקיעים.
כאמור, פזקר מייצרת, משווקת ומייצאת מוצרי איטום ובידוד לענף הבנייה, כגון יריעות ביטומניות לאיטום גגות, חניונים ותשתיות, ומשחות ביטומניות פוליאוריתניות, משחות אקריליות ונוזלי איטום. תחום פעילות נוסף של פזקר הוא ייצור ושיווק מוצרים לתשתית תחבורתית, כמו ביטומנים, שמיועדים לסלילת כבישים חדשים ולחידוש כבישים קיימים. החברה פועלת ב־75% מכושר הייצור שלה, שנאמד בכ־140 אלף טונות בשנה.
הרוכשת, איקו גלובל, פועלת בכמעט 100 מדינות בעולם ויש לה 40 מפעלי ייצור בצפון אמריקה ובאירופה. זו כניסה ראשונה שלה לפעילות בישראל, והיא נעשית בתקופה מאתגרת, שכוללת מלבד סביבת ריבית גבוהה, גם מלחמה שסופה עדיין אינו נראה באופק.
מכירת פזקר היא חלק ממדיניות המיקוד שנוקטת פז, שמתרכזת בעסקי הקמעונאות והאנרגיה, ומוכרת פעילויות שאינן חלק אינטגרלי מעסקי הליבה שלה.
כך, רכשה פז בשנתיים האחרונות את רשת פרשמרקט ורשת סופר יודה, ופיצלה את פעילות בית הזיקוק שלה באשדוד לחברה נפרדת, שמניותיה נסחרות בבורסה. פז, שנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי 3.28 מיליארד שקל, מנוהלת בידי ניר שטרן. כיו"ר הדירקטוריון מכהן הראל לוקר.