סגור

נכסים ובניין: גב־ים מניבה פירות, HSBC פגע ברווח הנקי

שווי המגדל הופחת ב־105 מיליון דולר ל־750 מיליון דולר בלבד — הנמוך מאז שנרכש ב־2008. חרף זאת, הרווח הנקי של נכסים ובניין זינק ב־17%, בעיקר בזכות החברה־הבת גב־ים, שתרמה 276 מיליון שקל — פי 2.5 מברבעון המקביל

שווי בניין HSBC במנהטן ירד בספרי נכסים ובניין ל־750 מיליון דולר בלבד, על פי הערכת שווי שביצע גורם אמריקאי, והעדכון הוביל להפחתת שוויו ב־105 מיליון דולר. מדובר בשווי הנמוך ביותר של המגדל בספרי החברה מאז שהשווקים התאוששו ממשבר 2008, שבמהלכו הוא נרכש.
נכסים ובניין כבר חתמה על מכירת המגדל, אך הרוכשת לא הצליחה להעמיד את 855 מיליון הדולרים שעליהם התחייבה בהסכם הרכישה. בקיזוז הפיקדון של הרוכשת שחולט, ההפחתה בשווי של המגדל תרמה לפגיעה של 131 מיליון שקל ברווח של נכסים ובניין ברבעון השני של השנה.
למרות המחיקה, סיימה נכסים ובניין את הרבעון ברווח נקי של 49 מיליון שקל — שיפור של 17% לעומת 42 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה, שעלתה ברבעון זה לשליטה בלעדית בגב־ים (86.7%), בעקבות רכישת מניותיו של אהרון פרנקל בעסקה של 3 מיליארד שקל, תיהנה מדיבידנד של 113 מיליון שקל מרווחי המחצית הראשונה בגב־ים, שתרומתה לנכסים ובניין ברבעון השני היתה רווח של 276 מיליון שקל.
החברה־האם של נכסים ובניין, דסק"ש, סיימה את המחצית הראשונה של השנה ברווח נקי של 486 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 90 מיליון שקל בתקופה המקבילה, וברבעון השני עמד ההפסד שלה על 60 מיליון שקל לעומת הפסד של 3 מיליון שקל ברבעון המקביל. בעלי המניות העיקריים של דסק"ש הם מגה אור של צחי נחמיאס ואלקו של האחים זלקינד, עם 30% לכל צד, ורמי לוי נדל"ן של רמי לוי עם 8%.
מה שהוביל להפסד בדסק"ש ולפגיעה ברווח של נכסים ובניין היה השיערוך שהחברה נאלצה לבצע למגדל HSBC. קריסת העסקה למכירת הנכס, ככל הנראה בשל בדיקה בלתי מספקת של היכולות הפיננסיות של הרוכש, הכניסה את דסק"ש לסחרור, שאילץ אותה לקחת אשראי בבנקים לשם השלמת רכישת המניות בגב־ים. מי שכיהן כמנכ"ל החברה־האם דסק"ש וכמנכ"ל נכסים ובניין באותה עת היה דורון כהן, וכישלון המכירה היה אחד מהסיבות שהובילו לפרישתו משני התפקידים שמילא.
המהלך הכושל למכירת הבניין הסב לדסק"ש הוצאה נוספת של 45 מיליון שקל ברבעון השני, שכן היא גידרה את הסכום הדולרי שהיתה אמורה לקבל תמורת הנכס, ולכן נאלצה לרשום הוצאות מימון על פעולת הגידור. החברה גם רשמה הכרה ברווח מגב־ים בהיקף של 851 מיליון שקל, כתוצאה לעלייה לשליטה בחברה לאחר רכישת מניותיו של פרנקל.
סאגת HSBC פגעה במרקם היחסים בין בעלי המניות הגדולים בדסק"ש למנכ"ל כהן, שנאלץ לפנות את מקומו, וכעת יש גם תג מחיר לכישלון — הפחתה של 105 מיליון דולר בשווי הנכס, אם כי ירידת הערך קוזזה במעט בזכות 35 מיליון דולר שחולטו מהרוכש, אך בסופו של דבר נאלצה נכסים ובניין לרשום הפסד נטו של 130 מיליון שקל ברבעון השני.
נכסים ובניין מציינת בדו"חות כי היא ממשיכה בתהליך למכירת בניין HSBC, וכי היא מנהלת מגעים עם כמה גופים. מהדו"ח עולה גם כי אחרי הדיווח על כך שבנק HSBC, ששוכר כ־63% משטחי המגדל, הודיע כי לא יאריך את הסכם השכירות מעבר לאפריל 2025, הרי שביולי התפנו 3,000 מ"ר במגדל, לאחר ששוכר לא חידש את ההסכם, וכי בדצמבר ובינואר הקרובים צפויים כמה דיירים נוספים לפנות 4,000 מ"ר — דבר שמעמיד את התפוסה בבניין כרגע על 96%.
חברה אחרת שבשליטת דסק"ש, סלקום, סיכמה את המחצית הראשונה עם רווח נקי של 67 מיליון שקל לעומת הפסד של 7 מיליון שקל בתקופה המקבילה. חלקה של דסק"ש ברווח הוא 31 מיליון שקל. ברבעון השני הסתכם הרווח הנקי של סלקום ב־39 מיליון שקל לעומת הפסד של 14 מיליון שקל ברבעון המקביל. חלקה של דסק"ש ברווח 18 מיליון שקל. באחרונה מימשה דסק"ש 9.9% מסלקום, מהלך ששיפר באופן משמעותי את נזילות החברה.
באשר לסוגיית התזרים נמסר מנכסים ובניין כי החברה "הודיעה בדו"ח הכספי על פדיון מלא של סדרות האג״ח ו' ו־ז', המותנה בהנפקה של סדרת אג״ח חדשה, שתהיה מגובה במניות גב־ים. מהלך זה צפוי לשפר את התזרים של נכסים ובניין בטווח הקצר ולשפר את מבנה החוב".
חברות נוספות בבעלות דסק"ש הן מהדרין ואלרון. מהדרין רשמה ברבעון השני הפסד של 67 מיליון שקל (חלקה של דסק"ש 29 מיליון), ואלרון סיימה את הרבעון בהפסד של 22 מיליון שקל (חלקה של דסק"ש 13 מיליון). אך אלרון מספקת לדסק"ש גם חדשות טובות: מהדו"ח שלה עולה כי בהמשך להסכם למכירת קרטיהיל, שאלרון מחזיקה ב־27% בה, צפויה אלרון להכיר ברבעון השלישי ברווח בגין תמורה שאינה מותנית, המוערך בשלב זה בכ־90 מיליון דולר, וזאת בנוסף לחלקה של אלרון בתמורה המותנית, בסך של כ־37.5 מיליון דולר.