סגור
מימין יו"ר מיטב טרייד אילן רביב והמנכ"ל אושר טובול
מימין: יו"ר מיטב טרייד אילן רביב והמנכ"ל אושר טובול (צילום: עמית שעל)

מיטב טרייד תונפק בבורסה לפי שווי של 300 מיליון שקל - הוזלה של 33%

מאז החלה לקדם את הנפקת חברת המסחר העצמאי שבשליטתה, הוזילה מיטב דש את שווי השוק אותו ביקשה מ-450 מיליון שקל; הודיעה כי תחלק לבעלי המניות דיבידנד של 75% מהרווח הנקי מדי רבעון

בית ההשקעות מיטב מתכנן להנפיק את החברה הבת שבבעלותו מיטב טרייד, ב-230 מיליון שקל אחרי הכסף, כך עולה מתשקיף חברת המסחר שפורסם אתמול. בנוסף, במסגרת ההנפקה יקבל בית ההשקעות מיטב שטרי הון שהלווה למיטב טרייד בהיקף של 72 מיליון שקל. על כן שווי ההנפקה "עולה" לכדי 300 מיליון שקל.
מיטב טרייד מציעה ללקוחותיה מסחר עצמאי בבורסה, מנוהלת על ידי המנכ"ל אושר טובול והיו"ר אילן רביב שמכהן כמנכ"ל בית ההשקעות מיטב. בית ההשקעות מיטב החל לקדם את ההנפקה של מיטב טרייד כבר בשנת 2021 אולם הירידות בשוק המניות ב-2022 והריבית הגבוהה לאורך שנת 2023 הקטינו את התיאבון של המשקיעים לחברות חדשות בבורסה. בהתאם, בזמן שחלף, הוזילה מיטב את השווי אותו ביקשה עבור הנפקת חברה הבת ב-33% לאחר שבעבר דרשה שווי של 450 מיליון שקל מהשוק.
בנוסף, על מנת למשוך את המוסדיים להחזיק בחברה לאורך זמן לאחר ההנפקה – התחייב מיטב להפוך את מיטב טרייד ל"פרת מזומנים" שתועיל עם בעלי המניות שלה, גם אם המסחר בה לא יהיה ער בבורסה. כך, דירקטוריון חברת המסחר אימץ מדיניות דיבידנד בחודש דצמבר האחרון, במסגרתה תחלק החברה לבעלי המניות 75% מהרווח הנקי של החברה מדי רבעון.
מיטב טרייד מציגה צמיחה בפעילותה. בסוף 2021 שירתה החברה 49 אלף לקוחות, בסוף 2022 עמד הנתון על 56 אלף לקוחות ובסוף הרבעון השלישי השנה נאמד היקף הלקוחות ב־64 אלף. על פי התשקיף של מיטב טרייד הרווח הנקי בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עומד על 29 מיליון שקל, והצפי הוא כי הרווח הנקי השנתי יעמוד על 40 מיליון שקל ועל 43 מיליון שקל ב־2024.
ההכנסות של מיטב טרייד נובעות מעמלות מסחר שהיא גובה מהלקוחות שלה. החברה גם נהנית מהכנסות שנובעות ממרווחי מימון ואשראי שהיא מייצרת על הפיקדונות של הלקוחות. האחרונים הניבו לחברה הכנסות של 62 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 וצפוים להסתכם ב-80 מיליון שקל לכל אורך 2023.
מרווחי האשראי נובעים מאשראי למסחר שמיטב טרייד מציעה ללקוחות שסוחרים על הפלטפורמה שלה, כאשר ניירות הערך שמחזיק הלקוח משמשים כערבות. לדוגמה, לקוח מפקיד 50 אלף שקל בחשבון המסחר שלו, ואז מיטב טרייד מציעה לו 50 אלף שקל נוספים למסחר, כאשר ניירות הערך שכבר רכש בחשבון המסחר משמשים כעירבון ל־50 האלף הנוספים.
האשראי ניתן ללקוח בריבית גבוהה מזו שמשלמת מיטב טרייד לבנקים תמורת הלוואות שהיא עצמה נוטלת. הפער בין האשראי שנלקח לזה שניתן מהווה הכנסה למיטב טרייד.
בנוסף, מיטב טרייד משלמת ריבית ללקוחות שסוחרים בפלטפורמה, עבור ההון שנמצא בחשבון העו"ש שלהם אצלה, ואת הכסף הזה היא משקיעה בעצמה בפיקדונות בבנקים לאורך זמן ובריבית גבוהה יותר. ההפרשים בין הריבית שניתנת ללקוח לבין הריבית שמקבלת מיטב טרייד בפיקדונות הבנקאיים נחשבים גם הם להכנסה ממימון.
עליית הריבית אפשרה למיטב טרייד להגדיל את מרווחי המימון שלה פי 10 בשנים 2021–2023. אם ב־2021 עמד מרווח המימון על 0.24%, הרי שב־2023 הוא כבר עמד על 2.54%. ירידת הריבית שהחלה בתחילת השנה וצפויה לרדת באחוזים נוספים במהלך השנה הנוכחית צפויה לשחוק את מקור ההכנסה האמור.