סגור
ירון אלעד מנכ"ל אלרון ונצ'רס
ירון אלעד מנכ"ל אלרון ונצ'רס (צילום: אוראל כהן)

ניתוח
משקיעים ושוקעים: מה נשאר מהחלומות של אלרון על אקזיט של חצי מיליארד דולר?

חברת ההחזקות שבשליטת דסק"ש עברה לפני שלוש שנים להתמקד בסייבר ותוכנה, והגיעה לשווי שיא של 740 מיליון שקל בספטמבר 2021. אלא שהסכם למכירת יצרנית סחוסים מלאכותיים שבה היא מחזיקה 25% קרס, ויחד עמו צנחה המניה

המעבר של חברת ההחזקות אלרון ונצ'רס מתחום המכשור הרפואי לתחום הסייבר והתוכנה לא הוכיח את עצמו בשלב זה. שווי השקעותיה של אלרון, שבבעלות דסק"ש (60.1%), על פי מצגותיה נאמד ב־227 מיליון דולר (כולל המזומן שלה), לאחר שבשנים 2021 ו־2022 השקיעה בכמה חברות סייבר ותוכנה 54 מיליון דולר. עם זאת, אלרון נסחרת בבורסת ת"א בשווי של 250 מיליון שקל.
ההבדל בין השווי הנסחר של אלרון, אותה מנהל ירון אלעד, לשווי ההחזקות שלה, עשוי לנבוע מצפי המשקיעים לפיו היא אמורה לבצע מחיקות שווי בשנה הקרובה בדו"חות הרבעון השני חשש זה כבר בא לידי ביטוי, כאשר אלרון הכירה בירידה בשווי ההוגן של Audioburst, שעוסקת בפיתוח מנוע חיפוש לתכני אודיו, בהיקף של מיליון דולר. בד בבד החברה רשמה עלייה של 300 אלף דולר בשווי ההוגן בחברת אן דריפ, המפתחת טפטפות.
אחת ההשקעות הגדולות של אלרון היא סייבר סיקסגיל, בה השקיעה 12 מיליון דולר תמורת 23%. סייבר סיקסגיל, שפיתחה פלטפורמה מודיעינית לאיומי סייבר, הודיעה שלקוח גדול שלה צמצם פעילות, ועל כן היא נאלצת לפטר 15% מכוח האדם שלה. סייבר סיקסגיל מציגה עלייה בהכנסות אך עדיין הפסדית, כמו הרבה חברות אחרות בהן השקיעה אלרון, כגון קרטיהיל, סיעתא, סינריו וסייברס. בשורה התחתונה, רשמה אלרון הפסד של 7.2 מיליון דולר ברבעון השני, לעומת הפסד של 9.4 מיליון דולר ברבעון המקביל.
על רקע ההפסדים, החלה אלרון בתהליכי התייעלות. על פי בכירים בחברה, היא נקטה בחודשים האחרונים בקיצוצים והקטינה את מצבת העובדים ב־40% על מנת להוריד את העלויות השוטפות.
השווי ירד, המענקים חולקו: בספטמבר 2021 הגיעה אלרון לשווי השיא שלה – כמעט 740 מיליון שקל, פי 3 משוויה היום. שווי זה נבע מההסכם עליו חתמה למכירת החזקתה בחברת קרטיהיל, שפיתחה שתל סחוס חלופי מאלמוגים. קרטיהיל נמכרה לחברת האורטופדיה האמריקאית ביוונטוס תמורת חצי מיליארד דולר ואלרון היתה אמורה לקבל 129 מיליון דולר מהמכירה. אלא שהאקזיט הנוצץ הפך לסחבת, כשהתברר כי הרוכשת נקלעה לקשיי מימון, מתווים חדשים לעסקה נחתמו, הארכות התקבלו והזמן חלף.

1 צפייה בגלריה
אינפו הצניחה של אלרון
אינפו הצניחה של אלרון
הצניחה של אלרון

בסופו של דבר, לאחר כמעט שנתיים, הודיעה ביוונטוס כי אין בידה יכולת להשלים את העסקה. מהסכום המקורי של 129 מיליון דולר קיבלה אלרון רק את התשלום הראשוני של 34.4 מיליון דולר, אותו חילקה כדיבידנד לבעלי המניות בנובמבר 2022.
לפי מקורבים לחברה, הדיבידנד שימש כפיצוי למשקיעים האחרונים של החברה שהצטרפו אליה בהנפקה פרטית באפריל 2021. אז, לקראת שינוי פניה ומעבר מתחום ההשקעות במכשור רפואי להשקעות בהייטק, גייסה אלרון 112 מיליון שקל מבעלת השליטה דסק"ש ומשוק ההון הישראלי.
הגיוס נעשה לפי שווי של 12.6 שקל למניה. כיום המחיר הוא 4.8 שקל למניה, 38% ממחיר הגיוס. אלרון ממשיכה לחפש אחר רוכש שיחליף את ביוונטוס, אולם המצב בשווקים מקשה עליה. ההחזקה בקרטהיל נותרה הגדולה ביותר שלה ונאמדת ב־67.5 מיליון דולר.
למרות שביצועי המניה של אלרון אינם מזהירים בלשון המעטה, עלות שכרו של אלעד, שהחל לכהן כמנכ"ל מאז מרץ 2020, נאמדה ב־2.6 מיליון דולר במצטבר. בשנת 2021 קיבל אלעד את המענק המקסימלי, בהיקף של תשע משכורות (ושתומחר בשקלים), שעמד על 783 אלף שקל. באותה שנה חילקה החברה מענקים בעלות של 615 אלף דולר. באותה שנה שווי החברה של אלרון עלה ב־1% בלבד.
ב־2022, בה שווי החברה צנח ב־40%, קיבל אלעד מענק של 230 אלף שקל וכלל המענקים לבכירים בחברה הסתכמו ב־202 אלף דולר. השונות באינטרסים בין המשקיעים לבין נושאי המשרה, שזכאים לבונוסים שמשולמים במזומן על סמך עליית ערך חברות הפורטפוליו, בזמן ששווי החברה יורד, מותיר טעם רע אצל בעלי המניות.
על מנת לשפר את רווחיות החברה ובעקבות ההפסדים, אלרון יצאה אשתקד במהלך של הקמת קרן השקעות ייעודית שבה אלרון ו־RDC (קרן ההשקעות של רפאל) יהיו השותף הכללי. המהלך לא התממש, בעיקר בשל התזמון. המוסדיים שהיו אמורים להפוך למשקיעי עוגן בחברה שינו את השקפתם בנוגע להשקעה בחברות בשלב המוקדם ואלרון לא מצאה שותפים ממשיים למהלך.
במקום זה, הקימה החברה את "מועדון השקעות של CISOs עם תמיכה של אלרון". מועדון זה כולל מספר בכירים בחברות מובילות בישראל ובחו"ל, שאמורים לעזור בבחירת ההשקעות הבאות שלה.
"נהנתה משורת אקזיטים": מאלרון ונצ'רס נמסר: "אלרון השלימה בהצלחה בשנים האחרונות שינוי אסטרטגי במעבר מהשקעה במכשור רפואי להשקעה בעולמות סייבר ותוכנה. כראייה, בשנים האחרונות אלרון נהנתה משורה של אקזיטים, מחזיקה בפורטפוליו חברות בעל פוטנציאל רב ובנוסף, חילקה דיבידנד יפה בשנה האחרונה. בידי החברה יתרת משאבים נאותה, הן לביצוע השקעות המשך בחברות הפורטפוליו והן לביצוע השקעות חדשות".