סגור
מנכ"לית גמידה סל אביגייל ג'נקינס
מנכ"לית גמידה סל אביגייל ג'נקינס (צילום: אתר החברה)

בעלי מניות בגמידה סל נגד הסדר הנושים של החברה: "השתלטות במסווה של הסדר"

חברת הביוטק הישראלית, הנסחרת בנאסד"ק, הגישה בקשה להסדר שבמסגרתו תקבל קרן הייברידג' 100% מהמניות תמורת ויתור על חוב של 75 מיליון דולר והזרמה של 27.5 מילון דולר. בעלי המניות: החברה יכלה לבקש מאיתנו הזרמת הון נוספת

בעלי המניות של גמידה סל מתנגדים להסדר החוב המתגבש בחברה, שאמור להותיר אותם, באופן חריג, ללא החזקות בחברת הביוטק. לפני שבועיים הגישה גמידה סל לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בקשה לאישור הסדר נושים, שבמסגרתו אמורה קרן ההשקעות הייברידג' לקבל את כל מניות החברה בתמורה לוויתור על מלוא חובה של גמידה סל כלפי הקרן — 75 מיליון דולר — ותמורת הזרמה של 27.5 מיליון דולר נוספים מצד הקרן. הייברידג' העמידה את ההלוואה לגמידה סל ב־2022, והיא נושאת ריבית של 12%-7.5%.
על פניו, הייברידג' משלמת 100 מיליון דולר עבור חברה ששווי השוק הנוכחי שלה הוא 3.5 מיליון דולר בלבד, לאחר שהמניה צנחה ב־90% עם הגשת הבקשה לבית המשפט, אולם נכון לסוף 2023 יש בקופת גמידה סל 46.6 מיליון דולר במזומן, שאותם תקבל הקרן, אם 100% ממניות החברה יעברו לידיה. גמידה סל הונפקה בנאסד"ק ב־2018 לפי שווי של 215 מיליון דולר אחרי הכסף, ותוך שהיא מגייסת 50 מיליון דולר.
את הסדר החוב המוצע גיבשה החברה שנסחרת ללא גרעין שליטה בנאסד"ק. ההסדר המוצע פוגע, למעשה, בבעלי המניות של גמידה סל, ובהם קרן ההשקעות האמריקאית לוין קפיטל בראשות ג'ון לוין (כ־3%) וכלל ביוטכנולוגיה שבשליטת לן בלווטניק (כ־1%). בעלי מניות נוספים הם בית ההשקעות מיטב, קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, אחת מקרנות ארק של קת'י ווד וקרן הגידור מילניום. את ההתנגדות מובילות לוין קפיטל וכלל ביוטכנולוגיה, ואליהן הצטרפו 12 בעלי מניות.
גמידה סל, שהוקמה ב־1998, פועלת מירושלים ומעסיקה כ־100 עובדים. לפני כשנה קיבלה אישור FDA למוצר ראשון שלה, שנועד לשפר את הקליטה של תרומת מערכת חיסונית חילופית בחולי סרטן, אבל מאמצי השיווק לא ממש צלחו, ונכון להיום היא מטפלת במוצר שלה בעשרות חולים במרכזים רפואיים בארה"ב שקיבלו אישור לכך, וקופת החברה החלה להתרוקן. בשל כך הכריזה החברה שהיא מחפשת שותף או למכור את המוצר שלה. בעת שהוגשה הבקשה לאישור הסדר נושים אמרה מנכ"לית החברה אביגייל ג'נקינס כי שני המהלכים לא צלחו והכריזה על כוונת החברה לפטר 25% מעובדיה במרכז המו"פ בירושלים, תוך המשך הייצור בקריית גת.
לטענת בעלי המניות המתנגדים להסדר, שמיוצגים בידי עוה"ד אהרון מיכאלי ממשרד גולדפרב־זליגמן ויואל פרייליך ממשרד גיסין, החברה היתה יכולה — גם במצב שבו היא שורפת מדי חודש 7 מיליון דולר — לפנות לבעלי המניות ולבקש הזרמת הון נוספת, במקום להעביר את מלוא המניות לקרן הייברידג'. את גמידה סל מייצג עו"ד פיני יניב.
מיכאלי טען בביהמ"ש כי בגיוס האחרון שביצעה גמידה סל ב־2023, בהיקף 43 מיליון דולר, לא הוצגה בפני בעלי המניות אפשרות, ולו תיאורטית, של מחיקה מהמסחר — מהלך שפירושו אובדן השקעתם. לטענת מיכאלי, מצגת הרוד שואו הורדה מאתר החברה לאחר שהוגשה הבקשה להסדר. עוד טען מיכאלי, כי החוב להייברידג' אמור להיפרע רק ב־2026, ולכן אין סיבה להסדר נושים כעת. פרייליך טען שמדובר בניסיון השתלטות על החברה במסווה של הסדר נושים. עו"ד יניב אמר כי אם בעלי המניות מוכנים להזרים 100 מיליון דולר, הם יכולים לעשות זאת ולמנוע את ההסדר.
השופט יעקב פרסקי החליט למנות מומחה מטעם בית המשפט, שיבחן את מצב החברה ויגבש חוות דעת, ורק לאחר מכן יחליט בית המשפט אם לקבל את הבקשה להסדר הנושים. אם הבקשה תתקבל, גמידה סל תימחק מהמסחר ותעבור לבעלותה המלאה של קרן הייברידג'.