סגור

עם מכפיל הון בעשירייה הפותחת של ת"א־בנייה, קבוצת אביב מנפיקה

קבוצת אביב מבקשת לגייס בבורסה 250 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל. היא מגיעה עם נדל"ן מניב ששוויו בספרים 732 מיליון שקל הכולל אחזקות כמו מגדל רוטשילד 22 (42.5%), ופעילות נדל"ן יזמי שצפויה להניב עודפים של 917 מיליון שקל

גל ההנפקות בתל אביב בשנה החולפת כלל בעיקר חברות באוריינטציה טכנולוגית. אולם קבוצת אביב, שפרסמה בסוף השבוע טיוטת תשקיף, צפויה להיות מההנפקות הבולטות שביצעה חברת נדל"ן מאז הנפקת דניה סיבוס בחורף האחרון. בקבוצה מקווים לשווי של מיליארד שקל (לפני הכסף), ולגייס בין 200 ל־250 מיליון שקל. בהנפקה, שתוביל חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, מבקשת הקבוצה למצות את הביקוש הגואה לנדל"ן. בתחילת 2018 רצו להנפיק את הקבוצה, אולם התוכנית נדחתה.


לקבוצה פעילות ענפה בהקמת מבנים ומגדלי משרדים, וכיום היא עוסקת בהתחדשות עירונית. הקבוצה נוסדה ב־1963 על ידי משה אביב וכיום מנהלי אותה ילדיו: בנו דורון אביב מכהן כיו"ר, ובתו דפנה הרלב משמשת כמנכ"לית וכדירקטורית. כל אחד מהם מחזיק 50% ערב ההנפקה.
תנאי השוק נהפכים מאתגרים בשבועות האחרונים, וחברות מתחילות להקפיא כניסתן לשוק, לקצץ בשווי המבוקש ואף לבטל הנפקות. כך למשל טופ גאם, המייצרת סוכריות גומי שמכילות תוספי תזונה, חתכה בעשרות אחוזים את השווי שלפיו תכננה להנפיק. אולם תחום הנדל"ן, ובמיוחד בצד היזמי שלו, הפך לוהט לאור הביקושים הגוברים לדיור והזינוק במחירי הקרקעות, ועל זה בונים בקבוצת אביב. ההערכה היא שההנפקה תושלם עד סוף החודש.
הקבוצה מגיעה עם הון עצמי של 432 מיליון שקל, והנפקה אמורה להתבצע לפי מכפיל הון של 2.3. מבחינת חברות הבנייה היזמיות במדד ת"א־בנייה, מדובר במיקום ה־15 במדד - אחרי דוניץ שמכפיל ההון שלה קצת מעל ל־2.3 ומעל לחברת אאורה, שמכפיל ההון שלה 2. בהנחה שתשיג את השווי המצופה ותזרים את התמורה לחברה במלואה, שווי השוק של קבוצת אביב אחרי הכסף ינוע סביב 1.25-1.2 מיליארד שקל; מה שימקם את החברה במקום ה־9 במדד, אחרי פרשקובסקי שנסחרת בשווי 1.71 מיליארד שקל ומעל לוינשטיין, בשווי 896 מיליון שקל.

2 צפייה בגלריה
דפנה הרלב ו דורון אביב בעלי קבוצת הנדל"ן אביב
דפנה הרלב ו דורון אביב בעלי קבוצת הנדל"ן אביב
מנכ"לית קבוצת אביב דפנה הרלב ואחיה היו"ר דורון אביב. יש גם אחזקת פינטק
(צילום: אוראל כהן)

לקבוצה אחזקות נדל"ן מניב, בהן פרויקט של 281 דירות להשכרה לטווח ארוך ברמת השרון; מגדל המשרדים הנושא את שם הקבוצה ברמת גן; במגדל רוטשילד 22, שם שוכרת פייסבוק 7 קומות, מחזיקה הקבוצה ב־42.5%. הנדל"ן המניב מייצר לחברה הכנסות מתואמות נטו מדמי שכירות (NOI) של 33 מיליון שקל בשנה, והשווי ההוגן שלו בספרים מוערך ב־732 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון הראשון. שיעור התפוסה בנכסים אלה הוא 99%.


2 צפייה בגלריה
אינפו קבוצת אביב בונה על הנפקה
אינפו קבוצת אביב בונה על הנפקה
אינפו קבוצת אביב בונה על הנפקה

בגזרת הנדל"ן היזמי הקימה הקבוצה חלקם מהמבנים המוכרים בישראל: פרויקט המגורים סי אנד סאן בתל אביב, בית החולים אסותא ברמת החיל, מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, האצטדיון הלאומי ברמת גן, גשר הטיילת בתל אביב ואחרים. בין הפרויקטים שכעת בהקמתה: שכונה חדשה ברמת גן, בסמוך לבי"ח תל השומר, עם 1,088 יח"ד מתוכננות. פרויקט נוסף, ברחוב ההסתדרות בגבעתיים, יכלול פינוי 40 מבני שיכון ישנים ועל הריסותיהם יוקמו קרוב ל־1,500 יחידות דיור בשישה מתחמים. הבנייה צפויה בין 2023 ועד 2025. כלל פעילות הנדל"ן היזמי צפויה להניב לקבוצה עודפים של 244 מיליון שקל מהפרויקטים שבהקמה ועוד 673 מיליון שקל מצבר עתידי.
הקבוצה רשמה הכנסות של 54.6 מיליון שקל ברבעון הראשון, עלייה של 200% ביחס לרבעון המקביל ב־2020. עיקר הזינוק הגיע מהקמת פרויקטי מגורים, 47.8 מיליון שקל, למול 10.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. העלייה נובעת בעיקר מהכרה בהכנסות בהקמת פרויקט ברמת אביב, שהזניקה את הרווח הנקי ל־1.24 מיליון שקל, למול הפסד של 3.87 מיליון שקל ברבעון המקביל.
תנאי השכר של האחים אביב זהים. השניים עובדים בקבוצה יותר מ־40 שנה, וכל אחד מהם משך דמי ניהול של 3.75 מיליון שקל ב־2021. לשני האחים יש אחזקות (41%) בחברה ציבורית אחרת — אביב ארלון, שעוסקת בנדל"ן מניב בארה"ב ובסרביה ושווייה 74 מיליון שקל.
למשפחה יש גם נציגות בתחום הפינטק בבורסה. בנו של דורון, גל אביב, הקים ומנהל את חברת בלנדר שעוסקת במתן אשראי (P2P) והוקמה בינואר השנה. דורון מכהן כיו"ר החברה, שנסחרת בשווי 210 מיליון שקל, ולמשפחת אביב אחזקות בשיעורים משתנים שמסתכמות ב־29.1%.