סגור
אניית מכולות של צים

מנכ"ל צים על צניחת מחירי התובלה הימית: "בקווים מסוימים הירידה היא של 80%"

חברת הספנות הציגה עלייה קלה בהכנסות, צניחה ברווח הנקי ועדכון תחזיות כלפי מטה, אך הפתיעה את השוק לטובה. עם רווח נקי של מעל מיליארד דולר ברבעון, צים הכריזה על דיבידנד שיביא את היקף החלוקות מההנפקה לפני פחות משנתיים לכ־4 מיליארד דולר

המשקיעים הגיבו בהתרגשות לדו"חות שפרסמה אתמול חברת הספנות הישראלית צים, שסיכמו את הרבעון השלישי ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה. צים הציגה עלייה מתונה בהכנסות וצניחה ברווח הנקי, זאת לצד הורדת תחזיות ל־2022 כולה, אך המשקיעים הופתעו לטובה. בשוק היו מי שחששו שצים תנמיך את התחזית שלה בצורה דרמטית הרבה יותר ושיחול שינוי לרעה במדיניות הדיבידנד הנדיבה של החברה (30% מהרווח הנקי), אבל זה לא קרה, והמניה, שמתחילת השנה ועד לאותו רגע ירדה ביותר מ־50%, הגיבה בזינוק של מעל 8% בפתיחת המסחר בוול סטריט.
וכך, שעה קלה לאחר פרסום הדו"חות, שווי השוק של צים — שמנוהלת על ידי אלי גליקמן ושבעל המניות הגדול בה הוא עידן עופר באמצעות חברת קנון הציבורית שבשליטתו — הגיע לכ־3.3—3.4 מיליארד דולר. מדובר על שווי שגבוה יותר מפי 2 מהשווי שלפיו הונפקה בינואר 2021 (1.5 מיליארד דולר), אך כזה שרחוק מאוד משווי השיא שאליו הגיעה בחודש מרץ האחרון, אז החברה נסחרה בבורסת ניו יורק (NYSE) לפי שווי של 10.6 מיליארד דולר.
מהדו"חות של צים עולה כי ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו ב־3.23 מיליארד דולר, עלייה של 3.2% בלבד בהשוואה לתקופה המקבילה, ומעל הצפי של האנליסטים שחזו הכנסות של 3.16 מיליארד דולר. מדובר ברבעון החלש ביותר של צים מבחינת הכנסות בשנה הנוכחית. העלייה בהכנסות בהשוואה לרבעון השלישי של 2021 התרחשה בעיקר הודות לעלייה במחירי התובלה הממוצעים. ברבעון זה הובילה צים 842 אלף מכולות (TEU) ירידה של 5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, המחיר הממוצע למכולה עמד על 3,353 דולר, עלייה של 4%. המחיר הממוצע למכולה גם הוא הנמוך ביותר מתחילת השנה. לשם השוואה, המחיר הממוצע למכולה ברבעון הקודם, השני של השנה, עמד על 3,596 דולר, והוא שיקף ניתור של 54% בהשוואה לתקופה המקבילה, ואילו ברבעון הראשון המחיר עמד על 3,850 דולר.
עליה במחירי הדלק ובעלויות החכירה (שזינקו עד פי 10 במקרים מסויימים), שמשפיעות על החברה משום שמרבית האוניות שלה חכורות ולא נמצאות בבעלות, הובילה לכך שהרווח התפעולי (EBIT) נפל ב־17% והסתכם ב־1.54 מיליארד דולר, ואילו ה־EBITDA המתואם (רווח לפני מסים, פחת והפחתות) ירד ב־7% והסתכם ב־1.93 מיליארד דולר. הרווח הנקי של צים צנח משמעותית, בכ-20%, והסתכם ב־1.17 מיליארד דולר. החברה עקפה את ציפיות האנליסטים גם בשורת הרווח למניה שעמד על 9.66 דולר, בעוד האנליסטים חזו רווח של 9.39 דולר למניה.
בתוך כך, צים עידכנה את התחזיות שלה כלפי מטה. כעת חברה צופה שתסיים את השנה הנוכחית עם EBITDA מתואם של 7.4—7.7 מיליארד דולר, בעוד שבתחזית הקודמת ל־2022, שניתנה במסגרת הדו"חות לרבעון השני, הצפי של החברה עמד על 7.8—8.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי העדכני לשנה זו עומד על 6—6.3 מיליארד דולר, בעוד שבתחזית הקודמת הוא עמד על 6.3—6.7 מיליארד דולר. ככל שהתחזיות האלו יתממשו, הרי ש־2022 תהיה שנה חזקה יותר מקודמתה בסעיפים האלו.
על רקע התוצאות צים הכריזה על חלוקת דיבידנד של 354 מיליון דולר. סכום זה יצטרף לדיבידנדים בהיקף של כ־3.6 מיליארד דולר שאותם חילקה מאז ההנפקה בתחילת השנה שעברה, מה שמביא את היקף הדיבידנדים הכולל שחולקו או הוכרזו ל־3.95 מיליארד דולר — פי 17.5 מהסכום שגייסה בהנפקה (225 מיליון דולר) ויותר משווי השוק הנוכחי שלה.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר גליקמן כי "זה עוד רבעון מצויין עם רווח פנומנלי שכמוהו לא הציגה חברה ישראלית מעולם, על אף שצים עצמה כבר הציגה רווח נקי רבעוני גבוה יותר. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 הצגנו נתון EBITDA גבוה מבכל שנת 2021, שבעצמה הייתה שנת שיא, ויש לנו תזרים מזומנים (Cash flow) של 4.4 מיליארד דולר. עם סכומים כאלה אפשר לפתוח בנק, אבל אנחנו שמרנים ומכינים את הסכום הזה ליום סגריר".
וגליקמן כבר רואה את היום הסגרירי הזה באופק. לדבריו "זה רבעון שני של ירידה ברווחיות, ויש מגמה של האצה בשבועות האחרונים. מחירי המכולות יורדים מזה כחצי שנה, אבל אם קודם ראינו ירידה אחת לחודש, אז בשבועות האחרונים אנחנו רואים ירידה מדי שבוע. כלומר, יש האצה במגמה השלילית של ירידת המחירים. בחלק מהקווים המחירים ירדו אפילו ב־80%, ואנחנו כמובן לא אוהבים את זה. לכן פרסמנו עדכון לתחזית שלנו לשנה הנוכחית".