סגור
מפעל טופ־גאם לתוספי מזון טופ גאם  אי.וי.אדג'
ייצור במפעל טופ גאם ( צילום: אי.וי.אדג')

למרות המלחמה: הכנסות שיא ליצרנית תוספי המזון טופ גאם משדרות

החברה שמייצרת תוספי מזון בצורת סוכריות גומי רשמה ברבעון הראשון של 2024 הכנסות של 14.7 מיליון דולר; השלמת העבודות לפתיחת המפעל החדש מתעכבות בשל המלחמה, וטופ גאם ציינה שהמפעל - שהיה אמור להיפתח בסוף השנה שעברה - אמור לשלש את יכולות הייצור שלה

חברת טופ גאם שפועלת משדרות מעריכה כי הימשכות המלחמה בעזה תמשיך לעכב את פתיחת המפעל החדש שלה, שגם הוא בשדרות, לרבעון האחרון של השנה ושפעילותו המסחרית תתחיל במהלך הרבעון הראשון של 2025.
המפעל החדש, שאמור לשלש את יכולות הייצור של יצרנית תוספי המזון בצורת סוכריות גומי, תוכנן להיפתח כבר בסוף 2023 בהשקעה של כ-90 מיליון שקל.
ערב פרוץ המלחמה מרבית הציוד והמכונות שטופ גאם רכשה בחו"ל כבר הותקנו במפעל שבאזור התעשייה ספיר ליד שדרות, אך מהנדסים וצוותים טכניים שהיו אמורים להכין אותן לייצור סדרתי עזבו את ישראל בבהילות בשל המלחמה, באופן שהאט את העבודות לפתיחתו.
לפי טופ גאם, הימשכות המלחמה מונעת מהצוותים הטכניים מטעם יצרניות המכונות בחו"ל להגיע אל המפעל החדש שלה.
לטענת החברה עיכובים ממושכים בהקמת המפעל החדש עלולים להשפיע על יכולתה לתמוך בגיוס לקוחות חדשים, בהרחבת סל מוצריה ובחדירה לשווקים חדשים בעולם ובהם סין ואוסטרליה.
טופ גאם דיווחה כי בסוף הרבעון הראשון של 2024 היא כבר שילמה כ-85% מתקציב הקמת המפעל החדש וכי עיכובים בפתיחתו, לצד פערים שהתגלו וצרכים משתנים, צפויים להביא לחריגה מתקציב ההקמה המתוכנן. בחברה אמרו כי היא נמצאת בשלבים סופיים של בחינת התוספת התקציבית שתידרש להשלמתו.
על רקע אלה היא נערכת להגיש תביעה למס רכוש בגין הנזקים וההפסדים שנגרמו לה בעקבות המלחמה, שהיקפם מוערך על ידה בעשרות מיליוני שקלים. היא הוסיפה כי בגין הנזק שנגרם לה עד כה היא קיבלה מהמדינה מקדמות בסך כולל של כמיליון דולר.
חרף הקשיים שאיתם טופ גאם מתמודדת בהיותה חברה יצרנית שפועלת משדרות, הרבעון הראשון של 2024 הוא המוצלח ביותר שלה עד כה. היא סיימה אותו עם צמיחה של 18% בהכנסות לשיא של 14.7 מיליון דולר, הודות לעלייה של 35% במכירותיה למגזר תוספי התזונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי זינק פי שלושה לעומת הרבעון המקביל ועמד על 1.3 מיליון דולר.
ברבעון הראשון, כ-60% מכלל המכירות של טופ גאם היו בתחום תוספי התזונה לעומת 55% ממכירותיה בתחום זה ברבעון המקביל ב-2023 ו-39% ברבעון הראשון של 2020. מדובר במכירות ללקוחות ספציפיים של החברה בעולם, על פי דרישותיהם הנחשבים מבחינתה ללקוחות אסטרטגיים, שרוכשים את תוספי התזונה בצורה של סוכריות שנארזות בבקבוקים ומוכנים למכירה לצרכני הקצה.
ברבעון הראשון המכירות של מוצריה הארוזים בבקבוקים זינקו פי 4.3 לעומת הרבעון הראשון של 2023 והסתכמו ב-3.6 מיליון דולר.
לצד הצמיחה במכירות בתחום תוספי התזונה, רשמה טופ גאם ברבעון הראשון גם עלייה של 2% במכירות בתחום הממתקים והן הסתכמו ב-21.7 מיליון שקל. מדובר בממתקים שנמכרים בעיקר בשוק הישראלי.
עיקר הייצור לתחום הממתקים נעשה אצל קבלן משנה בחו"ל, כדי שעיקר הייצור של החברה יתמקד בתחום תוספי התזונה. מצב זה אמור להמשך לפחות עד להשלמת העבודות להקמת המפעל החדש שלה.
הרבעון המוצלח של טופ גאם הוא גם הרבעון הראשון של אייל שוחט בתפקיד מנכ"ל החברה. בסוף דצמבר החליף שוחט את המנכ"ל הקודם עמיחי בר ניר שעבר לנהל את פעילות החברה הבת בארה"ב. לפני כן כיהן שוחט במשך שש שנים כמנכ"ל סודהסטרים.
יו"ר החברה חגי שטדלר אמר עם פרסום הדוחות כי "לטופ גאם צבר הזמנות איתן שמבטיח את צמיחתה גם ברבעונים הבאים" והוסיף כי החברה ממשיכה במהלכיה להרחבת פעילותה בארה"ב באופן שיאפשר לה להאיץ את החדירה לשוק האמריקאי.