סגור

הנפקת חברת הגמל של מור צפויה להשתלם לאורי קרן

מנהל ההשקעות הראשי של חברת הגמל, אורי קרן, רכש 15% ממנה תמורת 1.5 מיליון שקל. שווי אחזקותיו (11.8%) לאחר ההנפקה, צפוי לעמוד על 88.5 מיליון שקל. מנכ"ל חברת הגמל אורי קיסוס עשוי לגזור מההנפקה קופון של 7 מיליון שקל

בית ההשקעות מור עושה צעד נוסף לעבר ההנפקה בשוק ההון של חברת הגמל שבשליטתו (83.8%). מור גמל פרסמה ביום רביעי בלילה תשקיף, שבו חשפה כי תנפיק מניות בהיקף של 100 מיליון שקל לפי שווי של 650 מיליון שקל לפני הכסף. הרוכשים בהנפקה יצטרפו לגופים שקנו מניות טרם ההנפקה, כמו קרן ספרה, בהיקף כולל של 53 מיליון שקל. לאחר השלמת ההנפקה הציבור יחזיק 21% בחברה.

ההנפקה של מור גמל נעשית על רקע הזינוק האדיר בהון המנוהל של החברה ב־2021. מור גמל סיימה את 2021 עם היקף נכסים של 29.8 מיליארד שקל, זינוק של יותר מ־20 מיליארד שקל בשנה. העלייה בנכסים נעשתה בעיקר בשל ניודים, כלומר מעבר חיובי של חוסכים קיימים לחברה. היקף הניודים אל קופותיה של החברה הסתכם בכמעט 13 מיליארד שקל ב־2021, הסכום הגבוה ביותר בענף. החברה גייסה לקוחות חדשים בזכות התשואות הגבוהות שהשיגה ועל ידי מבצעי גיוס עם תנאים מפליגים שהעניקה לסוכני הביטוח ודמי ניהול נמוכים שגבו מהלקוחות. לדוגמה, בשנת 2019 דמי הניהול הממוצעים של קרן ההשתלמות של החברה עמדו על 0.44%, לעומת 0.66% ב־2020.
לפי התחזית של החברה, קצב הצמיחה בנכסים בשנה הנוכחית אמור לעמוד על כמעט 50% ויגיע לכדי 43.7 מיליארד שקל. 10 מיליארד שקל מתוך העלייה בנכסים יגיעו מענף הגמל ו־4 מיליארד שקל נוספים יגיעו מקרן הפנסיה של החברה.

במסגרת התשקיף, סיפקה החברה תחזית הכנסות לשנת 2021 ולשנה הנוכחית. החברה, בהנהלת אורי קיסוס, חוזה כי ההכנסות השנתיות שלה ל־2021 יעמדו על 135.5 מיליון שקל, עלייה של כמעט פי 6 לעומת ההכנסה בשנת 2020. ההכנסות החזויות של מור גמל ל־2022 יעמדו על 247 מיליון שקל. מה יקרה אם מור תפסיק לגייס? בתרחיש של סיום הצמיחה והעדר מכירות חדשות, מור חוזה כי ההכנסות יסתכמו ב־215 מיליון שקל. בתרחיש של ירידה בנכסים מנוהלים בשל תשואות שליליות ומשיכות בגובה 20% בשנת 2022, ההכנסות ירדו לכדי 191 מיליון שקל.
חברת הגמל של מור עדיין לא רווחית. החברה אמנם לא סיפקה תחזית בנוגע לרווחיה או הפסדיה העתידיים, אך הפסדיה הולכים ומצטמצמים. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 הפסידה החברה 3.1 מיליון שקל, לעומת הפסד של 8.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

מור צופה צירוף לקוחות בהיקף 3 מיליארד שקל

בתשקיף ההנפקה, החברה מסבירה כי 50‑60% מתמורת ההנפקה ישמשו למימון דרישות הנזילות וההשקעה של מור כחברת גמל, השאר ישמש למימון פעילותה העסקית השוטפת של החברה והרחבתה, דוגמת הקמת קרן פנסיה. החברה זכתה במכרז קרן ברירת מחדל, שנערך בסוף שנת 2021, וצפויה להקים קרן פנסיה חדשה ברבעון הקרוב. זכייתה של החברה במכרז תביא לצירוף אוטומטי של עובדים שהמעסיק שלהם לא דאג להם להסדר משתלם. מור תצטרף לבתי ההשקעות מיטב דש ולאלטשולר שחם, שמפעילים קרנות ברירת מחדל מאז 2018. מור צופה צירוף לקוחות בהיקף נכסים של 3 מיליארד שקל בשנה הראשונה לפעילותה של קרן הפנסיה. אם תצליח לשחזר את קצב הצמיחה של ענף הגמל גם בענף הפנסיה, פוטנציאל הצמיחה של החברה יגדל משמעותית. דוגמה לכך ניתן לראות מהמתחרה העיקרית של מור בענף הגמל — חברת הגמל של אלטשולר שחם. תוך שלוש שנים צמחו נכסי הקרן מ־4 מיליארד שקל ל־30 מיליארד שקל. אם כי בעקבות החולשה שאלטשולר שחם הפגינה בשנה האחרונה בתשואות, החברה חווה קשיים מהותיים בגיוס לקוחות חדשים. בדצמבר האחרון, לדוגמה, החברה גייסה לקוחות חדשים בהיקף של 29 מיליון שקל — סכום אפסי במושגי פנסיה והנמוך ביותר של החברה מאז הפיכתה לקרן ברירת מחדל.

שווי האחזקות של אורי קרן קפץ פי 59 בשלוש שנים

אחד המרוויחים העיקריים בהנפקה הוא אורי קרן, מנהל ההשקעות הראשי של החברה. קרן מחזיק ב־14.8% ממניות חברת הגמל באופן ישיר. לאחר ההנפקה אחזקתו תעמוד על 11.8% ממניות החברה, ששווין יסתכם ב־88.5 מיליון שקל. קרן הגיע בסוף 2018 לנהל את חברת הגמל, לאחר שבע שנים בהן כיהן כמנכ"ל ילין לפידות קרנות נאמנות.
עם הגעתו לחברה רכש קרן 15% מחברת הגמל תמורת 1.5 מיליון שקל באמצעות הלוואה שקיבל ממור. כלומר, שווי אחזקתו בחברה קפץ כמעט פי 59 בתוך שלוש שנים. המניות חסומות לתקופה מסוימת לאחר ההנפקה, אם כי קרן יכול למכור את חלקו בהנפקה עצמה.


2 צפייה בגלריה
אורי קרן מנהל השקעות ראשי בחברת הגמל של מור ו אורי קיסוס המנכ"ל
אורי קרן מנהל השקעות ראשי בחברת הגמל של מור ו אורי קיסוס המנכ"ל
אורי קרן, מנהל השקעות ראשי בחברת הגמל של מור, ואורי קיסוס המנכ"ל
( צילום: עמית שעל)
על פי בכיר המקורב לעסקה "עקרונית, אם קרן ירצה בכך הוא יכול להיפגש עם 20‑30 מיליון שקל בהנפקה די בקלות. לא מדובר על זה. הוא עדיין מאמין בשווי אטרקטיבי. חוץ מזה, זה נכון שהוא עשה את עסקת חייו, אבל הוא לקח סיכון ענק. קרן עזב משרה מאוד מכובדת, של מנהל בילין לפידות, לחברת גמל שהיתה למעשה בהקמה". הבכיר הוסיף שתוך שלוש שנים החברה החלה לייצר הכנסות בהיקף של 200 מיליון שקל בשנה, כשכל הצמיחה נעשתה באופן אורגני (ללא רכישות חברות קיימות), חלק מהצמיחה לא היתה מתרחשת אילולא קרן.
אך לא רק קרן יוצא נשכר מההנפקה. קיסוס, מנכ"ל החברה, בעל 200 אלף אופציות במחיר רכישה של 40 שקל. האופציות של קיסוס יפרעו ב־6 השנים הקרובות ועשויות להגיע לכדי 1.95% ממניות החברה בפירעון מלא שלהן. כך שהאופציות שוות תיאורטית 14.65 מיליון שקל, תמורת פירעון בהיקף של 8 מיליון שקל. על כן, גם קיסוס אמור לגזור מההנפקה כמעט 7 מיליון שקל.
נהנים נוספים הם קרן ספרה, שהשקיעה בחברת הגמל טרם ההנפקה 25 מיליון שקל ותקבל מניות בהנחה של 20% בהנפקה עצמה (לפי שווי של 600 מיליון שקל לאחר הכסף). ההשקעה נעשתה במסגרת הסכם SAFE, שכלל משקיעים נוספים דוגמת אייל לפידות, מי שהיה מנכ"ל חברת הביטוח הפניקס ומנכ"ל שיכון ובינוי בעבר, והשקיע 6 מיליון שקל. גם לפידות יקבל מניות בהנחה דומה.
במידה שההנפקה תתממש, תהפוך מור גמל לחברת הגמל הציבורית היחידה שמניותיה נסחרות באופן ישיר באחוזת בית. זאת, לאחר שחברת הגמל של הלמן אלדובי נמחקה מהמסחר אשתקד לאחר שנמכרה להפניקס והבחירה של אלטשולר שחם לפעול על מנת להפוך את חברת הגמל והפנסיה שלו לפרטית. החתם שמלווה את ההנפקה הוא דיסקונט קפיטל חיתום.