סגור
יעקב לוקסנבורג בעל השליטה בסאני
יעקב לוקסנבורג, בעל השליטה בלפידות קפיטל. מחכה להוריד את הפטיש ברגע הנכון (צילום: סיון פרג')

ניתוח
לוקסי מתכנן לעשות עוד לימונדה מלימונים של אחרים

לפידות קפיטל, שהפכה לאימפריה על חורבותיהן של אפריקה ישראל וסאני שקרסו להסדרי חוב, מחכה עם 131 מיליון שקל נזילים להזדמנויות שיביא המשבר הכלכלי. הכיסים התפוחים ישמשו גם לרכישות עצמיות בתרחיש של פאניקה בשווקים

בין מילות השיר של אהוד בנאי, "ניצוץ האהבה", מופיעה השורה "כשיורדת עליי החשיכה, עליך זורח אור". המשפט הזה מבטא במידה רבה את האסטרטגיה שהפכה את לפידות קפיטל לחברת האחזקות שהיא היום. אימפריה שנבנתה על חורבות אימפריות שחרבו: אפריקה של לב לבייב וסאני של אילן בן־דב. לפידות, מצדה, פשוט הייתה במקום הנכון, בזמן הנכון, ובמצב הפיננסי הנכון שאפשר לה לעשות לימונדה מלימונים של אחרים.
הסדר החוב שבמסגרתו לפידות הפכה לבעלת השליטה בסאני הושלם ב־2015, וזה של אפריקה השקעות הושלם ב־2020, ומהדו"חות של לפידות קפיטל אי אפשר שלא להתרשם שהקבוצה מכינה את עצמה לקראת ההזדמנות הבאה. הפטיש עדיין לא הונף, אבל הוא מוכן בהישג יד. כל הנהלה הייתה מעדיפה להיות פטיש מאשר מסמר, אבל ללפידות יש לא רק הרצון אלא גם היכולת לעשות את זה בזכות מבנה ההון שלה.
בניגוד לרוב חברות האחזקה הממונפות, לפי מצגת המשקיעים שפרסמה לפידות, יש לה עודף נזילות של 131 מיליון שקל על החוב. זאת נקודה שחורגת מגבולות הגזרה הפיננסיות אל המרחב האסטרטגי. אסטרטגיה של מינוף (עודף חוב פיננסי על נזילות) מאפשרת לבעלי המניות להרוויח יותר כשהשמים בהירים והרוח נושפת בנעימות בעורף. לעומת זאת, אסטרטגיה של תת־מינוף (עודף נזילות על חוב פיננסי) מקנה לבעלי המניות כלים לנצל הזדמנויות כשהשמים מתקדרים והרוח מכה בפנים.
המוכנות של לפידות לנצל הזדמנויות מתקיימת בשתי זירות: בזירה הפנימית, הדירקטוריונים של לפידות ושל החברה־הבת דניה סיבוס אישרו תוכניות רכישה עצמית של ני"ע. בתרחיש של פאניקה בשווקים ההנהלות של שתי החברות הללו יוכלו להשתמש ביתרות הנזילות שלהן כדי לעשות זאת בקלות ובמהירות. בזירה החיצונית, בתרחיש של גל הסדרי חוב נוסף בשוק ההון המקומי, לפידות עשויה לשוב ולהופיע באסיפות מחזיקי האג"ח עם כיסים מלאים.
לפידות קפיטל מזוהה היום עם האחזקות שלה בחברות מקבוצת אפריקה ישראל ובראשן דניה סיבוס (74.8%) ואפריקה מגורים (50.9%). שווי השוק של שתיהן - 2.8 מיליארד שקל, מהווה 92% משווי השוק שהמצרפי של 4 האחזקות הסחירות, שבהן גם סאני תקשורת (49.7%) ולפידות חלץ (76.2%), והן אחראיות ל־83% משווייה של לפידות קפיטל שעומד על 3.4 מיליארד שקל. מכאן שלפידות נסחרת מעל לשווי של אחזקותיה הסחירות, אולם בקבוצת לפידות יש נכסים נוספים פרטיים שלאחרונה נרשמות בהם התפתחויות משמעותיות שמעידות על ערך חבוי שעשוי לצוף במוקדם או במאוחר.
לקבוצת לפידות יש פעילות פרטית בתחום קידוחי המים, שהייתה רדומה לאורך שנים, אולם לאחרונה החלו מתעוררים בה סימני חיים. בינואר 2022 לפידות נבחרה כאחת משתי ההצעות הזוכות של חברת מקורות במכרז לתכנון, הצטיידות, קדיחה ובדיקות של בארות מי שתייה, לרבות רכישה והתקנה של תחנות שאיבה. בהתאם לתנאי המכרז, ללפידות תוקצה חבילת של 39-35 קידוחי מים לעומקים עמוקים ורדודים. באוגוסט 2022 התקבלה הודעה ממקורות על הרחבת חבילת הקידוחים לשני אתרים נוספים, ובתחילת 2023 התקבלה הודעה על אפשרות להרחבה נוספת בכמה אתרי הקידוח. הקידוחים יבוצעו על פני תקופה של עד 4.5 שנים, ולפי ההערכות של לפידות, התקבולים המשוערים יגיעו ל־350 מיליון שקל.
בנוסף לפעילות קידוחי המים, לפידות מחזיקה ב־66.7% מאלפרוס הפרטית שעוסקת בסחר במגוון מוצרי צריכה בעיקר בשוק האירופי. הסחר מתבצע הן במכירה סיטונאית לרשתות מסחר גדולות בעיקר מקבוצת אמזון, והן במכירה קמעונאית מקוונת ללקוחות קצה. ב־2022 ההכנסות של פעילות זו התכווצו ב־29% לעומת התקופה המקבילה, ל־34 מיליון יורו, והרווח לפני מס של חברות הסחר צנח ל־484 אלף יורו לעומת רווח של 1.8 מיליון יורו ב־2021.
לחברת לפידות קפיטל יש פעילות פרטית בתחום הנדל"ן שמתבצעת בנוסף ובמקביל לזאת שבאפריקה מגורים. לפידות חוכרת 50% בקרקע על שטח של כ־3.5 דונם ברחוב ברודצקי בתל אביב ופועלת לקידום תוכנית בניין עיר. בנוסף לכך, לפידות פועלת בתחום הייזום והשבח הקרקעות בשני אתרים נוספים - בסביון וביהוד - שמוחזקים (100%) על ידי אפריקה השקעות הפרטית.
לפני שנה ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז מרכז נתנה תוקף לתוכנית שיזמה אפריקה השקעות בשטח של 52 דונם בכניסה לסביון, שלפיה החברה תקבל זכויות בנייה ל־25 יחידות דיור צמודות קרקע, 250 יחידות דיור מוגן, כ־26 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה. התוכנית נכנסה לתוקף ביולי אשתקד ומימושה כפוף לחתימה על חוזה חכירה מתוקן עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ולקבלת היתרי בנייה. עדיין מוקדם לנסות להעריך את שווי הפרויקט, אולם אפשר לקבוע ששווי הקרקע גבוה משמעותית מזה שבו הוא רשום בספרים של אפריקה השקעות. בנובמבר 2022, בעקבות כניסת התוכנית לתוקף, אפריקה השקעות קיבלה שומת השבחה ולפיה עליה לשלם היטל השבחה של 86 מיליון שקל שישולם בעת מימוש התוכניות. על פי אותה שומה, שווי הקרקע ביום אישור התוכנית היה 297 מיליון שקל ברוטו (לפני היתר, היטל השבחה ודמי חכירה לרמ"י). זאת בשעה ששווי הקרקע בספרי החברה עומד על 38 מיליון שקל.
בתחילת 2023 אפריקה השקעות גם קיבלה מרמ"י אישור הקצאה של מגרשים ביהוד שעל פי הוראות התוכנית, מאפשרים בנייה של 342 יחידות דיור. גם במקרה הזה יש פער משמעותי בין שווי הקרקעות בספרים - שעומד על 103 מיליון שקל - לבין שווי זכויות הבעלות במגרשים בהתאם לשומות שעומד על 612 מיליון שקל. אפריקה השקעות נדרשות לבצע תשלומים שונים, ובראשם תשלום דמי חכירה והוצאות פיתוח של 243 מיליון שקל, תשלום שומת השבחה של 161 מיליון שקל, ותשלומים אפשריים נוספים לרשות המקומית ולרשות המסים שהיקפם טרם הובהר.
בדו"חות סולו של לפידות מצויים מזומנים, שווי מזומנים ונכסים פיננסיים בשווי מצטבר של 208 מיליון שקל, שרובם מושקעים בפיקדונות לזמן קצר. מנגד, לחברה יש חוב פיננסי של 190 מיליון שקל, כך שכאמור, כיום לה יש עודף נזילות של 131 מיליון שקל שרק מחכים להזדמנות הרכישה הבאה.