סגור
מימין עמית גל אסף גולדברג
מימין: עמית גל ואסף גולדברג (צילומים: מארק קניימן, לע"מ מתוך האוסף המשפחתי)

כרטיס אדום מהרגולטור: "סלייס נמצאת בהפרה נרחבת של הוראות דין מהותיות"

רשות שוק ההון הגישה לבית הדין לעבודה בת"א את עמדתה בקשר לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת הגמל, שלה מונה מנהל מיוחד מטעם ביהמ"ש. הרשות מפרטת דוגמאות להפרות בסלייס שמעלות "חשש כבד לכספי החוסכים שהשקיעו בחברה"

"במשך חודשים ארוכים החברה נמצאת בהפרה נרחבת של הוראות דין מהותיות החלות עליה, בעיקר בכל הנוגע לפעילות קופות הגמל בניהול אישי, באופן המעלה חשש כבד לכספי החוסכים שהשקיעו את כספם בחברה". כך כתבה רשות שוק ההון בעמדה שהגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.
העמדה הוגשה בהמשך לבקשה שהגישה סלייס לעכב את הליך את התביעה היצוגית שמתנהל נגדה, ובה בפעם הראשונה פירטה הרשות דוגמאות להפרות, בהן ביצוע ניוד ופדיון כספים, וכן את העובדה שסלייס לא מעניקה מענה ושירות ללקוחות הפונים אליה, ועל אף שהתבקשה, לא הציגה לממונה מתווה ישים לתיקון הליקויים החמורים, הנרחבים והיסודיים בפעילותה".
הרשות ציינה עוד כי "נמצא שהחברה מצרפת עמיתים לקופת גמל בניהול אישי כאשר הכספים מועברים להשקעה בקרנות שהוקמו בחו"ל ואשר עוסקות, לכאורה, בהעמדת הלוואות. מהביקורות עלה כי הקרנות המדוברות עסקו על פניו בהעמדת אשראי ולא בהשקעה בני"ע, ולכן לא עמדו בהגדרה 'קרן חוץ'". הרשות המנוהלת בידי עמית גל מיוצגת בידי עורכות הדין תמר שריאל ואפרת סמואל.
התביעה הייצוגית נגד סלייס הוגשה באוגוסט 2023, וסלייס טוענת כי מינויו של אפי סנדרוב לנאמן החברה מטעם בית המשפט לחברת הגמל מייתר כעת את הדיון בתביעה. טענה דומה מציגה רשות שוק ההון בתגובה שלה, שלפיה תפקידו של סנדרוב הוא לנהל את החברה במקום הדירקטוריון וההנהלה. מגישת התביעה היצוגית, רונית אביב המיוצגת בידי עו"ד עדיאל זימן ונמרוד אליהו לוי, מתנגדת לעיכוב ההליכים וטוענת שיש להמשיך ולנהל את הליך התביעה, כולל מינוי נאמן מטעם בית המשפט ללא קשר למינויו של סנדרוב. עוד היא טוענת כי "המאסדר, רשות שוק ההון, כשל באופן חמור והוא נגוע בעניין".
התובעת מציינת עוד כי תלונות ראשונות נגד סלייס, שנוהלה על ידי אסף גולדברג, הוגשו לרשות כבר בסוף 2022, ורק שבוע לפני הדיון לגבי מינוי נאמן לחברה התעוררה הרשות למעשה הרשות ומיהרה למנות מנהל מורשה לסלייס, וכי "מרגע שהוגש הליך לבית המשפט — הוא היחיד שבסמכותו לברר את הטענות".
בינתיים הקפיא סנדרוב משיכת כספים ותנועה כלשהי שלהם בסלייס בידי העמיתים בעשרה ימים נוספים, עד 15 בינואר. ככל הידוע, לא מדובר נכון לעכשיו בזליגה של הבעיה מעבר לניהול קופות הגמל האישיות בסלייס שמנהלת גם קופות גמל רגילות. עם זאת, בניהול קופות הגמל האישיות יש לא מעט דוגמאות של חוסכים שאיבדו חלק מכספם. הסיבות נבדקות בידי סנדרוב והוועדה שלצדו. גם התחיבויות החברה הוקפאו בשלב זה.
סלייס מנהלת 4.1 מיליארד שקל, רובם - 2.5 מיליארד שקל - בניהול אישי, מסלול שבו כל משקיע פועל באופן עצמאי ובוחר במה להשקיע, תחת הגבלות מסוימות שקבועות בחוק. בקופות אלה חל איסור להעניק הלוואות לחוסכים והחשד שנבדק לאור טענות עמיתים וסוכני ביטוח כי ניתנו הלוואות לעמיתים רבים למרות האיסור. סלייס טוענת כי מדובר בהתנהלות של הסוכנים והעמיתים ללא קשר אליה, אבל ברשות לא מקבלים טענה זו נכון לעכשיו ובודקים אותה ואת היקף הכספים החסר בגמל האישי כשהחשש הוא מדובר ביותר מאשר ההערכות הראשונות של עשרות מיליוני שקלים.
בתביעה מוצגים שני מקרים לפחות, של התובעת ושל הלקוחה בת שבע מזוז, שקיבלו הלוואות של אלפי דולרים מקרנות חוץ שבהן הופקד כספן, כולל העברת כספיים לקרנות חוץ. עם זאת, האחריות על חתימות לאישור העברה, אם הן קיימות, הן גם על החוסכים עצמם.