סגור
הנפקת מובילאיי
יום המסחר הראשון של מובילאיי בנאסד"ק. החברה יותר מהכפילה את שווייה מאז (צילום: AFP)

ניתוח
הרכב האוטונומי נכנס לפריזר - וזה הדבר הכי טוב שקרה למובילאיי

דחיית מימוש חלום הרכב ללא נהג ל־2050 לפחות הסירה ציפיות גדולות מכתפי החברה, שהיא מובילת שוק במערכות סיוע לנהגים, ושימשה יריית פתיחה לראלי במניה. מההנפקה מניית מובילאיי יותר מהכפילה את עצמה והחברה הגיעה לשווי של 37 מיליארד דולר

מה מקפיץ את מניית מובילאיי בנאסד"ק בשבועות האחרונים? שלשום היא זינקה בכמעט 10% אף שהשוק כולו גמגם אחרי נתוני האינפלציה הגבוהים מהצפוי. חברת הרכב האוטונומי הישראלית, שחזרה להיות ציבורית באוקטובר האחרון, נסחרת כעת לפי שווי של 37 מיליארד דולר, יותר מכפול מהשווי שבו הונפקה, מה שהופך אותה לחברה הישראלית הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, ומקרב אותה לשווי המקורי שבו חלמה אינטל להנפיק אותה לפני כשנה — 50 מיליארד דולר.
מאז היה נדמה כי כמו כל דבר אצלה שקשור ברכישות, גם כאן אינטל לא קלעה, ומובילאיי הונפקה בסופו של דבר בשווי של 17 מיליארד דולר. שווי זה היה כמעט זהה למה שאינטל שילמה עבור מובילאיי חמש שנים לפני כן, ולכן היה קשה לחמוק מתחושה של אכזבה.

אבל אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, הוכיח בחודשים שחלפו מאז ההנפקה כי ההחלטה ללכת על המהלך, גם במחיר של הפחתת השווי בשוק קשה ובשנה כמעט ללא הנפקות, היתה נכונה. מניית מובילאיי זינקה בכמעט 124% מאז ההנפקה, וזה טוב לכולם. העובדים מרוצים, כי לאחר שנים בתוך אינטל והצמדה למנייתה המדשדשת, הם שוב רואים פוטנציאל בחבילות התגמול ההוניות שלהם; וגם עבור אינטל, שסיכמה את אחד הרבעונים הגרועים שלה לפני כשבועיים, מובילאיי היא כעת נקודת אור. למעשה, בשווי החדש שלה מובילאיי מהווה כבר שליש מהשווי של אינטל כולה, שנסחרת היום בשווי של 118 מיליארד דולר בלבד.
בגלל השווי הנמוך יחסית בהנפקה, אינטל נמנעה ממכירת מניות החברה ומחזיקה עדיין בקרוב ל־95% ממובילאיי. כעת, לאחר הקפיצה במניה, ולנוכח צורכי המזומנים של אינטל עצמה, שצריכה לממן השקעות כבדות מבלי להפסיק לחלק דיבידנד, היא עשויה לשחרר עוד סחורה לשוק. לפי העניין הגובר של אנליסטים במובילאיי, שרבים מהם החלו לסקר אותה באחרונה, הפחתת האחיזה של אינטל היא עוד חדשות טובות, כמו גם עוד סחורה לשוק. זאת, מאחר שלרוב משקיעים אמריקאיים מוסדיים לא אוהבים להחזיק בחברות שבהן שיעור האחזקות של בעלי העניין כה גבוה, כמו במקרה של מובילאיי כיום.
החודשים האחרונים היו מטלטלים וייחודיים בתעשיית האוטומוטיב העולמית. בסמוך להנפקת מובילאיי, ובעוצמה מוגברת סביב תערוכת CES המפורסמת, שנערכה בינואר ונחשבת לאירוע השנתי החשוב של תעשיית האלקטרוניקה, נפל דבר, או למעשה נפל האסימון: חלום הרכב האוטונומי המלא, כזה שנוסע בעצמו ללא נוכחות או מעורבות של נהג, לא יתממש בקרוב — לא בחמש השנים הקרובות ואפילו לא בעשר השנים הקרובות, כפי שחלמו קודם לכן. הקונצנזוס היום מדבר על מימוש אפשרי של החלום בסביבות שנת 2050. זו שנה מספיק רחוקה מהיום, במידה כזו שהיא לא מאלצת אף אחד לקבל על עצמו התחייבויות לסכן את המוניטין שלו, כי אולי הדבר כלל לא יקרה בימי חיינו, ואולי אף יתברר שאין צורך ברכב כזה.
במבט ראשון אלה היו אמורות להיות חדשות רעות עבור מובילאיי, שעסקת המכירה שלה לאינטל תמורת 15 מיליארד דולר נבנתה על חזון הרכב האוטונומי המלא. אלא שבפועל, דווקא גניזת החלום הזה שימשה כיריית הפתיחה לריצה המהירה מעלה של מניית מובילאיי. 100 מיליארד דולר הושקעו בעשור האחרון בפיתוח של רכב אוטונומי לפי דו"ח עדכני של פירמת הייעוץ מקינזי, אבל גם שעשוע עצמו, שנחשב לאורים והתומים של התחום, מודה שלא יהיה רכב אוטונומי מלא שייסע בכל מקום וללא נהג בעתיד הקרוב. במקום זאת, יהיו הרבה כוכביות וסוגים שונים של אוטונומיה, ושם מובילאיי היא אחת הכוכבות הראשיות בזכות מערכות לסיוע והתרעות לנהגים שהיא מייצרת ומשווקת.
אפשר לראות בבירור כי מאז תערוכת CES, שהבהירה כי רכב אוטונומי מלא, של מה שמוגדר כדרגה 5, לא יהיה, ושבמקום זאת צפויים פריחה ואימוץ של דרגות אוטונומיה משולבות (דרגה 2.5 ודרגה 3) כבר בשנים הקרובות, מניית מובילאיי דוהרת מעלה. מאז CES, שם קיימה החברה מצגת מפורטת כשהיא כבר חברה ציבורית, המניה שלה קפצה ב־56%.
כבר זמן מה מרחפות שאלות מעל החזון הגדול של רכבים ללא נהג. אחרי שהטכנולוגיה הבשילה, התברר שהרגולציה לא בשלה. שאלות כמו אחריות ביטוחית ואיומי סייבר הסיגו את התחום בכל פעם לאחור. לאחר כמה אירועי בטיחות כואבים של טסלה, התעשייה הפנימה גם שללא שעות ניסוי כמעט אינסופיות, לא ניתן יהיה לשחרר את הרכב האוטונומי לדרך עצמאית. פשוט אין דרך כיום לחזות כל תרחיש בלתי צפוי אפשרי בכביש ולערוך ניסוי מתאים.
מכיוון שכך, השוק מתכנס לשני כיוונים עיקריים - נסיעה אוטונומית של מוניות (רובוטקסי) במסלולים ייעודיים בתוך ערים ונסיעה בנוכחות נהג, אך ללא מעורבות שלו, בכבישים מהירים. בתעשיית הרובוטקסי מובילאיי עובדת באמצעות שיתופי פעולה עם חברות שמנהלות את הציים, ויש לה ספר הזמנות של יותר מ־3 מיליארד דולר בשוק המתהווה. אבל בור השומן הגדול הוא אותן מערכות הסיוע לנהג. הפוטנציאל שלהן רק עלה מאז שיצרניות רכב רבות נשמו לרווחה כשהבינו שכולנו נמשיך לקנות מכוניות, רק להיות קצת יותר פסיביים בכיסא הנהג. CES היא רק ההתחלה, ובשבועות הקרובים ישתתפו שעשוע ומנהליו בשורה ארוכה של כנסים שמארגנים בנקי ההשקעות. אם עד עכשיו מובילאיי היתה שקף אחד במצגת של אינטל, שבה כולם התרכזו בעיקר בחדשות הרעות, הרי שכעת החברה הישראלית מקבלת זמן מסך רב, והיא עושה זאת לאחר שפרסמה דו"חות כספיים מצוינים לרבעון האחרון של 2022 וסיפקה תחזית לצמיחה דו־ספרתית נאה של 2.2 מיליארד דולר גם ב־2023. אם הכל יתקדם ללא הפתעות שליליות, מובילאיי תיפגש עם 17 מיליארד דולר עד 2030, כך עולה מספר ההזמנות שלה. מעבר למערכת הסיוע לנהג (ADAS) המסורתית, שמייצרת לה את מרבית ההכנסות עם מכירות שהגיעו ל־1.86 מיליארד דולר ב־2022, מובילאיי מתמקדת באחרונה במערכת סופרוויז'ן המורכבת יותר, שכוללת גם רדארים ולא רק מצלמות.
השלב המבטיח ביותר, והדבר הגדול הבא שהשוק הולך לקראתו, הוא שחרור הנהג מנהיגה פעילה, לטובת ישיבה ליד ההגה והתערבות במידת הצורך, ובכפוף להתרעות שתספק מערכת מסוגה של מובילאיי. גניזת חלום האוטונומיה המלאה לעת עתה מפחיתה עבור מובילאיי את התחרות הקשה עם ענקיות, בהן גוגל, שפיתחה את וויימו, ומצד שני עשויה להרחיק גם חלק מהמתחרות, ששלב הביניים המתארך הזה אינו מספיק אטרקטיבי עבורן. כדי לנצל באופן מרבי את ההזדמנות הגדולה בשוק, מובילאיי צריכה לעבות את המערכת שלה בחיישני ליידאר שיאפשרו עליית מדרגה בנהיגה אוטונומית מלאה. ההערכות בשוק הן שמובילאיי תלך לכיוון של שיתוף פעולה משמעותי, או אפילו רכישה של אחת השחקניות בשוק, כדי להשלים את בניית המערכת ובמחיר לא גבוה יחסית. זאת שכן עד כה, אחד המחסומים הגדולים של חברות הליידאר המובילות, בהן גם אינוויז הישראלית, היה מחירו הגבוה של החיישן שמזהה תנועות גם בחושך ובתנאי מזג אוויר קשים.