סגור
הראל לוקר
יו"ר פז הראל לוקר (צילום: אוראל כהן)

פז ממשיכה לממש: השלימה את מכירת פזקר ב-265 מיליון שקל לתאגיד IKO

במסגרת העסקה צפויה פז לרשום רווח של 160-150 מיליון שקל ולחלק אותו כדיבידנד; מכירת יצרנית מוצרי האיטום והבידוד פזקר היא חלק מאסטרטגיית המיקוד של פז; אתמול ביצע איש העסקים זוהר לוי מהלך דרמטי בדרך להשתלטות על החברה כשעלה לאחזקה של 16% במניותיה 

פז נפט השלימה את מכירת החברה הבת שלה, פזקר, תמורת 265 מיליון שקל לתאגיד IKO הבינלאומי. פז הודיעה היון (ג') על השלמת העסקה, שנחשפה בכלכליסט.
חברת IKO הבינלאומית פועלת בתחום האיטום והבידוד. בינואר 2020 חתמה פז על מזכר כוונות למכירת פזקר לחברת אינרום תעשיות ב-135 מיליון שקל, אך העסקה לא יצאה לפועל עקב משבר הקורונה, וכעת הצליחה פז להגיע לעסקה במחיר כמעט כפול.
פזקר, המייצרת ומשווקת מוצרי איטום ובידוד לענף הבנייה ולתשתיות תחבורה, רשמה צמיחה חזקה בשנתיים האחרונות. הכנסותיה ב-2022 הגיעו ל-285 מיליון שקל, לעומת 180 מיליון שקל ב-2021, ורווחי ה-EBITDA עלו ל-30 מיליון שקל. העסקה משקפת לפזקר מכפיל של 8.4 על ה-EBITDA הממוצע של החברה בשלוש השנים האחרונות.
העסקה נחתמה בנובמבר ונדרשו שישה חודשים לקבלת אישורים רגולטורים, בעיקר בשל העובדה שמדובר ברוכשת זרה.
פז מעריכה שתרשום רווח של 160-150 מיליון שקל ממכירת פזקר, וצפויה לחלק את התמורה כדיבידנד למשקיעים.
מכירת פזקר היא חלק ממדיניות מיקוד עסקית של פז, שמתמקדת בתחומי הקמעונאות והאנרגיה, תוך מימוש נכסים שאינם בליבת פעילותה.
איש העסקים זוהר לוי, באמצעות חברת סאמיט, הגדיל אתמול את אחזקותיו בפז ל-16% לאחר רכישת מניות בהיקף של 246 מיליון שקל והוא מתכוון להגדיל את אחזקותיו עד כדי השתלטות על החברה.
פז היא חברה ללא גרעין שליטה והמהלך של לוי מרחיק אותה מההגדרה. עם זאת, לפז הנהלה דומיננטית שהובילה מהפך בחברה, כשחיזקה את פעילות הקמעונאות ויצאה מפעילות הזיקוק ההפסדית. החברה בראשות היו"ר הראל לוקר ביצעה בשנים האחרונות סדרת רכישות של רשתות קמעונאות כמו פרשמרקט, סופר יהודה וסופר חביב.
נראה כי האסטרטגיה של פז ליצירת חברה שממוקדת יותר בתחום הקמעונאות והלקוחות, זאת בנוסף לעניין הרב שהיא מגלה בנדל"ן של החברה, היא שהובילה את לוי לבצע את המהלך האחרון ולהגדיל את אחזקותיו, מתוך אמונה בפוטנציאל הצמיחה של פז, שגם חזרה לחלק לאחרונה דיבידנדים. בנוסף, לוטש לוי עיניים גם לנדל"ן של פז – התחום שבו מתמחה סאמיט שבשליטתו.