סגור

קובי מימון הפסיד בערר: נצבא תשלם 90 מיליון שקל מס

נצבא, שרכשה לפני כשמונה שנים את חברת לקסן — אז בעלת מלון הנסיכה באילת — טענה כי המלון הוא עסק חי ולא מקרקעין, ולכן לא חל על העסקה מס רכישה. ועדת הערר דחתה את הטענה, שכן המלון אינו פעיל מאז נרכש

נצבא תשלם מס רכישה בהיקף 90 מיליון שקל על עסקת מלון הנסיכה שבוצעה בשתי פעימות, ב־2015 וב־2017. החלטה על כך התקבלה לפני שבועיים בוועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בבאר שבע. הוועדה החליטה לדחות ערר שהגישה החברה נגד השומות של רשות המסים. נצבא נשלטת בשרשור בידי קובי מימון וחיים צוף, באמצעות יח"ק, שמחזיקה ב־31% באקוויטל, שלה 48% באיירפורט סיטי, המחזיקה ב־99% מנצבא.
מלון הנסיכה הגיע לידי נצבא לאחר שרכשה תמורת 285 מיליון שקל את מניות חברת לקסן, שהיתה בעלת המלון באותה עת. בפעימה הראשונה היא הזרימה 171 מיליון שקל, ששיקפו 60% משווי המניות, ובפעימה השנייה שילמה את ה־40% הנוספים — 114 מיליון שקל. רשות המסים הוציאה שתי שומות ביולי־אוגוסט 2019, אחת על 55.4 מיליון שקל והאחרת על 35 מיליון שקל, ולאחר קבלתן הגישה נצבא השגות עליהן. בסוף ספטמבר 2020 השגותיה של נצבא נדחו, ועל כך היא הגישה את הערר.
מס רכישה מוטל על עסקאות מקרקעין, אך נצבא טענה כי רכישת החברה אינה חייבת במס, שכן היו ללקסן נכסים נוספים לבד מהמגרש שעליו המלון. הנכסים, לטענתה, היו רכוש המלון, והמלון עצמו עסק חי שמניב הכנסות. אך ועדת הערר, בראשות השופטת יעל ייטב, לא קיבלה טענה זו, משום שכבר ב־2011 העבירה לקסן את הפעלת מלון הנסיכה לחברת ישרוטל. לפיכך, קבעה הוועדה, כי ביום החתימה על העסקה לקסן לא החזיקה בכוח לניהול והפעלת המלון, עובדיו היו של ישרוטל וכך גם הציוד התפעולי. ישרוטל סיימה את ההתקשרות עם לקסן כחודש לאחר שהשטח נמכר לנצבא, ומאז ועד עתה המלון לא הופעל אלא נמצא בשיפוצים. על פי ועדת הערר, נסיבות אלה מלמדות כי נצבא רכשה מקרקעין בלבד, וכי המלון לא היה מוכן לפעילות, ומכאן שלא היה עסק חי. מכאן הגיעה הוועדה למסקנה כי ללקסן לא היו נכסים אחרים חוץ מהמקרקעין.
ההבנה הזו הובילה להגדרת לקסן כ"איגוד מקרקעין" — הגדרה שנועדה למנוע התחמקות מתשלום מס רכישה בדרך של רכישת מניות החברה במקום רכישה ישירה של המגרש. החוק קובע כי חברה שהנכס היחיד שלה הוא מקרקעין עונה להגדרה איגוד מקרקעין, וקנייה שלה מחייבת במס רכישה בדיוק כמו רכישת המגרש שבבעלותה.
מלון הנסיכה באילת הוקם בשנות התשעים כמלון יוקרה מדרום לנמל אילת. לאחר כ־20 שנה נקלעו לקסן והמלון לקשיים שלא אפשרו את המשך הפעלתו, ונצבא רכשה את החברה במסגרת כינוס נכסים. בשנה שעברה דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב תביעת ענק של כ־200 מיליון שקל, שהגישה לקסן נגד ישרוטל ובנק הפועלים, בטענה שהתנהלותם היא שהובילה לקריסתה.
איירפורט סיטי, החברה־האם של נצבא, נסחרת בבורסת ת"א לפי שווי של 7 מיליארד שקל. נצבא נרכשה ב־2006 מחברת אגד תמורת 626 מיליון שקל. בתביעה שהגישו 179 גמלאי אגד באפריל 2022 נטען כי איירפוט סיטי שילמה מחיר נמוך ביחס למה שקיבלה, וזאת בשל שוחד של עשרות מיליוני שקלים. "מכירת חברת הנדל"ן נצבא, שחברי וגמלאי אגד החזיקו במניותיה, לאיירפורט סיטי שבבעלות מימון בשנת 2006 נגועה בשחיתות חמורה עד כדי ראיה חד־משמעית להעברת שוחד בגובה עשרות מיליוני שקלים לבכירים באגד, וזאת באמצעות הגוף המנהל — מזכירות אגד", נכתב בתביעה.
התובעים טוענים כי נצבא נמכרה לאיירפורט סיטי בנזיד עדשים, בעוד שמאי העריך את שווייה בכמיליארד שקל. לפי התביעה, במסגרת תהליך משפטי אחר התגלה כי איירפורט סיטי שילמה 692 מיליון שקל, בעוד 1,200 חברי אגד קיבלו לידיהם 626 מיליון שקל. בשל כך "ההערכה היתה שההפרש שולם כשוחד למזכירות אגד, כשלמונים על המאמץ הרב שהשקיעה ההנהלה בהוצאתה לפועל של עסקת המכירה למימון דווקא".