סגור

בלעדי
יוטפו בדרך לנאסד"ק לפי שווי של 2‑2.5 מיליארד דולר

החברה שפיתחה פלטפורמה המסייעת לאתרי אי־קומרס לשווק את מוצריהם תנפיק בתחילת 2022 ותגייס 500-400 מיליון דולר. יוטפו בחרה להנפיק ב־IPO, לאחר שחברות ישראליות שמוזגו לספאק סבלו מירידות

חמישה חודשים אחרי שהשלימה גיוס של 230 מיליון דולר לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, נערכת חברת יוטפו ((Yotpo להנפקה בנאסד"ק. ל"כלכליסט" נודע כי יוטפו מכוונת לגיוס של 400‑500 מיליון דולר בהנפקה, שצפויה להתקיים בתחילת 2022 לפי שווי של 2‑2.5 מיליארד דולר.
בשבועות הקרובים יוטפו צפויה לבחור את בנקי ההשקעות שיובילו את הגיוס, מבין כחמישה בנקים מובילים שעמם נפגשה הנהלת החברה בשבועות האחרונים.

2 צפייה בגלריה
עובדי חברת יוטפו Yotpo  2021
עובדי חברת יוטפו Yotpo  2021
עובדי חברת יוטפו
(צילום: מור שני )
יוטפו נוסדה בשנת 2011 על ידי עומרי כהן ותומר תגרין כפלטפורמה ליצירת ביקורות רוכשים ותכנים ויזואליים. כיום, לאחר שתי רכישות אסטרטגיות, היא מפתחת פלטפורמה המסייעת לאתרי אי־קומרס לשווק את מוצריהם אונליין על ידי יצירת חוויית רכישה יוצאת דופן והגדלת כמות הרכישות. הפלטפורמה שפיתחה החברה בנויה על תוכן גולשים וצרכנים, וכוללת את כל פתרונות השיווק הדרושים למותגים תחת קורת גג אחת: ביקורות גולשים, מועדוני לקוחות, חבר מביא חבר ושיווק באמצעות SMS.
יוטפו העדיפה לצאת להנפקה מסורתית והעדיפה תהליך זה על פני מיזוג עם ספאק, שהציעו לה כמה גורמים שביקשו לבצע מהלך כזה. החברות הישראליות שהתמזגו עם חברות ספאק, רשמו ירידה בשוויין בדרך כלל לאחר המיזוג, ואילו אלה שבחרו להנפיק בדרך המלך, עם תשקיף מלא, רשמו בדרך כלל עליות נאות לאחר המהלך. כך, למשל, גלובל אי, שפועלת גם היא בתחום האי־קומרס, הנפיקה בתחילה השנה לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר ונסחרת כבר בשווי של קרוב ל־10 מיליארד דולר.
הגיוס האחרון של יוטפו, השישי במספר, הסתיים במרץ השנה. החברה גייסה 230 מיליון דולר והמריאה לראשונה לשווי של יוניקורן — 1.4 מיליארד דולר אחרי הכסף. במסגרת ההודעה על הגיוס עדכנה יוטפו כי מספר לקוחותיה הגיע לכ־30 אלף, בהם לקוחות המייצגים מותגים כמו איקאה, סטיב מאדן, הלי הנסן, פטגוניה, סודהסטרים,Maelys ‎ ואחרות. יוטפו עדכנה עוד כי היא משתפת פעולה עם למעלה מ־500 סוכנויות ופלטפורמות פרסום כמו שופיפייף, Magneto, ו־BigCommerce. את הגיוס הובילו קרן בסמר וקרן טייגר גלובל.
120 מיליון דולר מכספי הגיוס האחרון נכנסו לקופת המזומנים של החברה, ו־110 מיליון דולר הלכו לבעלי מניות קיימים, בעיקר משקיעים ראשונים, אך גם מייסדי ועובדי החברה שמימשו חלק ממניותיהם.
במסגרת הגיוס הודיעה יוטפו כי הכנסותיה השנתיות עברו את רף 100 מיליון הדולרים. יוטפו מעסיקה 500 עובדים ויש לה משרדים בישראל, ניו יורק, לונדון ובולגריה. בישראל מועסקים כ־200 עובדים - 150 בתל אביב והיתר ביקנעם ובמודיעין עילית (נשים מהחברה החרדית במיקור חוץ). הפעילות בישראל כוללת את פיתוח המוצר, משאבי אנוש, כספים ותמיכה בלקוחות. לחברה גם פעילות פיתוח בסופיה, בולגריה, שמתבססת על חברה שרכשה יוטפו בעבר.
עד היום גייסה החברה 406 מיליון דולר בשישה סבבים כאמור. הגיוס האחרון נעשה שבעה חודשים בלבד אחרי גיוס קודם, שאותו הוביל באוגוסט 2020 BVP (Bessemer Venture Partners). השתתפו בהשקעה גם קרן כלל־טק, Access Industries וקרן Vertex שלקחו חלק גם בסבבי הגיוס הקודמים, לצד קרן Hanaco שהשקיעה לראשונה בחברה. הגיוס תוכנן ל־50 מיליון דולר, אבל לאור הביקוש הוגדל ל־75 מיליון דולר.
מאז 2018 מתרחבת יוטפו גם באמצעות מיזוגים ורכישות, וביצעה רכישות של שני שני סטארט־אפים שנועדו להרחיב את פורטפוליו המוצרים של החברה. באוגוסט 2018 רכשה החברה את הסטארט־אפ האמריקאי Swell Rewards (סוול ריוורדס) מבוסטון, לאחר תקופה שבה שיתפו שתי החברות פעולה. המוצר שפיתחה החברה האמריקאית הוא פלטפורמת מועדון לקוחות, המאפשרת לאתרי סחר מקוון לתגמל לקוחות באמצעות נקודות.
בתחילת 2020 רכשה החברה את SMSBump, אשר הוסיפה לה יכולות שיווק באמצעות הודעות טקסט. על ידי זאת, חנויות מקוונות יכלו להוסיף אפשרות לשמירה על קשר עם הצרכן, עדכונים על סטטוסי הזמנות, דיווחים על מבצעים ושליחת הצעות מותאמות אישית.