סגור

בלעדי
העסקה שסיבכה את שי ליפמן: מידע פנים ששאב מרני צים

במסגרת החקירה נגד אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות ווליו בייס, זימנו חוקרי רשות ני"ע לתשאול את רני צים, שאינו חשוד בפרשה. החשד: ליפמן שייעץ לצים בהנפקות ועסקאות השתמש במידע על רכישת מידאס על ידו לפני הדיווח כדי לסחור בני"ע של החברות

חקירת רשות ני"ע בתיק של שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן הבכיר בבנק ההשקעות ווליו בייס, מתמקדת בעסקאות שבהן ליפמן ליווה חברות וייעץ להן בנושאים פיננסיים מתוקף תפקידו, כאשר במקביל הוא חשוד כי עשה שימוש במידע הפנים שנחשף אליו במהלך עבודתו כדי לסחור בניירות ערך דרך חשבון של אדם המקורב אליו, כדי להסוות את הפעילות.
לכלכליסט נודע כי אחת העסקאות המרכזיות שנחקרת ברשות קשורה לייעוץ הפיננסי שהעניק ליפמן בתפקידו בווליו בייס בהנפקות של רני צים מרכזי קניות בשליטת רני צים, וכמו כן בעסקה במסגרתה רכש צים את פעילות הנדל"ן של חברת מידאס במגזר הערבי בשנת 2020.
עוד נודע לכלכליסט כי רני צים זומן במסגרת החקירה לתשאול ברשות ני"ע וכמו כן תושאלו גורמים נוספים בשוק ההון ובחברות נדל"ן ציבוריות. בנוסף נחקר בעל החשבון הקשור לליפמן, אשר דרכו נעשה המסחר. בית ההשקעות ווליו בייס אינו חשוד כמעורב בעבירות לכאורה שביצע ליפמן.
כמו כן נודע, כי גם מנכ"ל מידאס, רן שטיינמן, הוזמן היום למסור עדות במשרדי רשות ני"ע במסגרת החקירה. בעדותו נשאל שטינמן האם קיימים קשרים בינו לבין ליפמן או וואליו בייס. הוא הכחיש כל קשר כזה.

כיווני חקירה נוספים

הני"ע שעל פי החשד ליפמן סחר בהם על בסיס מידע פנים הן של חברות נדל"ן, התחום שבו הוא מתמחה זה שנים רבות. בנוסף בודקת רשות ני"ע כיווני חקירה נוספים בכל הנוגע לפעילותו של ליפמן בשוק ההון, כמו האם ביצע פעולות שונות בני"ע של חברות נדל"ן שאותן סיקר ונתן עליהן בעצמו המלצות קנייה ומכירה והאם סחר בני"ע על סמך מידעים נוספים שנחשף אליו מגורמים איתם היה בקשר במסגרת עבודתו.
מהחומרים שעד כה עלו בחקירה, כפי שנודע לכלכליסט, מסתמנת תמונה שלפיה הפעולות שביצע ליפמן, לפי החשד, היו מגוונות מאוד וכללו לא מעט מקרים של שימוש במידע פנים — נקודתי, מדוייק וברור - על מהלכים עסקיים והתפתחויות עסקיות שונות בחברות הציבוריות לצורך ביצוע פעולות בני"ע זמן קצר לפני שהמידע הפך לגלוי לכל הציבור — ולאחר מכן הרוויח מעליית נייר הערך בבורסה.
3 צפייה בגלריה
רני צים בעל השליטה  יו"ר רני צים מרכזי קניות
רני צים בעל השליטה  יו"ר רני צים מרכזי קניות
רני צים. ליפמן ייעץ בהנפקות של רני צים וברכישה של מידאס
(צילום: מאיר אדרי )
הרשות חושדת כי ליפמן גרף רווחים אסורים — גם במניות שמימש וגם "על הנייר" — בהיקף כולל של יותר מחצי מיליון שקל.
ליפמן מוגדר על ידי רשות ני"ע כאיש פנים בחברות היות והעניק שירותים פיננסיים וייעוץ פיננסי אסטרטגי לחברות נדל"ן ציבוריות רבות וניהל עם בכירי החברות קשרים מקצועיים.
בבקשה שהגישה מחלקת חקירות ומודיעין ברשות ני"ע בראשותה של עו"ד ציפי גז שלשום (ג') לבית המשפט השלום בתל אביב היא ציינה כי החשד נגד ליפמן נוגע לתקופה שבין שנת 2019 לבין 2021, וכי הוא "ביצע עשרות עסקאות בני"ע שונים של חברות ציבוריות שונות, באמצעות חשבון שאינו רשום על שמו".
לטענת רשות ני"ע, ליפמן עשה "שימוש סדרתי במידעי פנים שהיו מצויים ברשותו מתוקף תפקידו וקשריו ביחס לפרטים מהותיים הנוגעים לאותן חברות ציבוריות, ואשר אליהם נחשף במסגרת עבודתו".
הפעולות שביצע ליפמן, לפי החשד, כללו מקרים של שימוש במידע פנים מדוייק על מהלכים עסקיים בחברות הציבוריות, לפני שהמידע הפך לגלוי לכל הציבור
מלבד עבירות שימוש במידע פנים ועבירות תרמית בני"ע, ליפמן גם חשוד בעבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד ובעבירות איסור הלבנת הון. בית המשפט שחרר אותו בתנאים מגבילים: הפקדת ערבות של חצי מיליון שקל, ערבות צד ג' של חצי מיליון שקל, איסור יצירת קשר עם מעורבים נוספים בפרשה, מעצר בית עד היום (ה') בצהריים ואיסור יציאה מהארץ.

נפתולי העסקה עם מידאס

ווליו בייס מלווה את רני צים מאז שהנפיק לראשונה בבורסה את צים סנטרס בתחילת 2018, ולאחר מכן גם בהנפקות, גיוסים ועסקאות נוספים של החברה. עסקת רני צים ומידאס העניקה לכאורה כר פורה לעסקאות על בסיס מידע פנים. זאת מאחר שחוותה הסתעפויות רבות.
מידאס עוסקת בעצמה ובאמצעות חברות־בנות באיתור ורכישה של השקעות בתחום הנדל"ן המניב בארץ ובעולם. לקבוצה אחזקות בנכסים מניבים בבריטניה ובישראל. בחודש פברואר 2020 חתם רני צים על מזכר הבנות לרכישת השליטה (62.5%) במידאס תמורת 50 מיליון שקל. העסקה נעשתה במחיר של פי שניים ממחיר המניה ביום המסחר טרם ההודעה. בהתאם, מחיר מניית מידאס זינק ב־72% בחודש שבו נחתם מזכר ההבנות.
3 צפייה בגלריה
רני צים בעל השליטה  יו"ר רני צים מרכזי קניות
רני צים בעל השליטה  יו"ר רני צים מרכזי קניות
רני צים. ליפמן ייעץ בהנפקות של רני צים וברכישה של מידאס
(צילום: מאיר אדרי )
שלושה חודשים לאחר מכן, במאי 2020, ביטל צים את הסכם הרכישה. הסיבה לביטול - הצדדים לא הגיעו להסכמות על מחיר חדש בעקבות משבר הקורונה. מניית מידאס סיימה את אותו החודש בירידה של 8%, ירידה מינורית יחסית מאחר שאת רוב הירידה, 46%, חוותה המנייה כבר במרץ 2020 על רקע הקורונה.
לבסוף, בחודש ספטמבר 2020, חתם רני צים על עסקה כוללת לרכישת פעילותה של מידאס במגזר הערבי. צים הבורסאית הסכימה לשלם 70 מיליון שקל עבור 100% מפעילותה של מידאס במגזר הערבי כדי לחזק את פעילותה במסחר בחברה הערבית. מניית החברה סיימה את אותו החודש בעליות של 5%.
ווליו בייס, שבשליטת ויקטור שמריך ועידו נויברגר, צירף את ליפמן כאנליסט בכיר ב־2016. לפני כן הוא שימש כאנליסט ב־IBI בית השקעות, קודם לכן בחטיבת ההשקעות של בנק לאומי וכמנהל צוות כלכלנים ב־BDI. את רוב הכנסותיו עושה ווליו בייס בפעילות החיתום שלו, על רקע הזינוק בכמות החברות שהגיעו לבורסה בשנה וחצי האחרונות.
הנפקות שבהן השתתף הכניסו לוואליו בייס כ־21 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021. עם בעלי המניות בוואליו בייס נמנים גם משפחת ורטהיים, בית ההשקעות מיטב דש ונתן חץ, בעל השליטה באלוני חץ. לדברי גורמים בשוק ההון, ליפמן היה מעורב, ליווה וייעץ ברבות מהעסקאות שהוביל ווליו בייס וההנפקות בתחום הנדל"ן, וזאת לצד סקירות האנליזה שהוא הפיץ על מניות הנדל"ן. "הוא למעשה אנליסט החיתום שלהם בתחום הנדל"ן", אומר אחד הגורמים בשוק.
מעו"ד ערן שחם שביט, ממשרד סבוראי שחם שביט, המלווה את מידאס נמסר: "מטבע הדברים אין באפשרותנו להתייחס לכלל הפרסומים. מדובר בחברה מצויינת הפועלת ללא דופי. לבקשת רשות ני"ע, מנכ"ל החברה מסר היום עדות בפרשה והוא ימשיך לסייע בצורה מלאה. אין ולא הופנה כל חשד לחברה או למי מעובדיה. חשוב להדגיש כי אין בין מידאס לבין ליפמן או חברת ואליו בייס כל קשר עסקי ומידאס מעולם לא השתמשה בשירותיו של ליפמן ולא שכרה א שירותיה של וואליו בייס בדרך כלשהי".