סגור
יו"ר הפד ג'רום פאוול ג'קסון הול 2022
יו"ר הפד ג'רום פאוול (צילום: רויטרס)

האינפלציה בארה"ב ממשיכה להתקרר, עמדה בנובמבר על 7.1%

האטה במדד המחירים לצרכן מעלייה שנתית של 7.7% באוקטובר, כשהתחזיות היו לעלייה של 7.3% בנובמבר; גם בחישוב חודשי נרשמה האטה משמעותית; מחר החלטת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי לשנה זו - הפד צפוי להעלותה בחצי אחוז אחרי ארבע העלאות של 0.75% לשיעור של 4%

האינפלציה בארה"ב ממשיכה להתקרר, עמדה בנובמבר על 7.1% (לעומת נובמבר 2021). התחזיות במשק היו להאטה באינפלציה עם עלייה שנתית של 7.3% במדד המחירים לצרכן בנובמבר. באוקטובר עלה המדד ב-7.7% בחישוב שנתי (ביחס לאוקטובר 2021) וב-0.4% בחישוב חודשי.
בחישוב חודשי עלה המדד ב-0.1%, הצפי עמד על עלייה של 0.3%, בהמשך לעלייה חודשית של 0.4% באוקטובר. מדד הליבה (ללא מוצרי מזון ואנרגיה) רשם האטה גם כן - בחישוב שנתי נרשמה עלייה של 6% לעומת צפי לעלייה של 6.1% וירידה מעלייה שנתית של 6.3% באוקטובר.
רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות: "הבנק הפדראלי מתעניין יותר במדד הליבה, שאינו כולל מוצרי מזון ואנרגיה ומשקף טוב יותר את הביקושים ולחצי המחירים בתוך המשק האמריקאי".
בהחלטתו האחרונה בתחילת נובמבר הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, הקפיץ את הריבית ב-0.75% (75 נקודות בסיס) ל-4%, רמתה הגבוהה ביותר של הריבית בארה"ב מאז ינואר 2008.
מאז אותתו בכירי הבנק על האטת קצב העלאות הריבית (מחר ההחלטה הבאה והאחרונה לשנה זו), אם כי רמזו גם על תקופה ארוכה יותר של ריבית גבוהה עד אשר תתקבל החלטה להוריד אותה.
הפד צפוי להעלות מחר את הריבית בחצי אחוז, אחרי ארבע העלאות רצופות של 0.75%. זאת למרות נתוני התעסוקה שמצביעים על סקטור חזק שלא מתקרר. הבנק המרכזי רואה בסקטור כגורם מרכזי לאינפלציה.
הפד מעוניין בהאטה במשרות החדשות שנוספו למשק (רוצה לפגוע בשוק העבודה), אך הנתונים האחרונים הצביעו על תוספת של משרות מעל התחזיות, בנוסף לעלייה בשכר הממוצע. כל אלה מונעים ירידה חדה יותר באינפלציה.
מנחם: "מחד, קצב האינפלציה יורד כבר 5 חודשים ברציפות, מאז הגיע ל-9.1% בחודש יוני. למעשה, רק בחודש ינואר הייתה אינפלציה נמוכה יותר. האינפלציה איבדה שליש מרמתה בשיא וזו בהחלט התפתחות מעודדת. עם זאת, מדד הליבה, שכאמור רלוונטי יותר לפד, יורד רק חודשיים ולשיאו (6.6%+) הגיע רק בחודש ספטמבר. לכך יש להוסיף את העובדה שקצב הירידה בכל זאת איטי ושהאינפלציה בפועל גבוהה משמעותית מיעד האינפלציה (2%)".
מנחם מוסיף כי " כמו כן, יש לקחת בחשבון כי האינפלציה הממוצעת השנה עדיין גבוהה ב-8.1% מרמתה הממוצעת בשנה שעברה. סביר כי הבנק הפדראלי יקפיד לומר כי השינוי מעודד, הריבית כבר עלתה הרבה (עמדה על רבע אחוז בלבד עד אפריל) וצריך לתת לה להשפיע, אבל יש לה עוד כברת דרך לעבור. בשקלול כל הנתונים, דומה שהם מבטיחים שהריבית תעלה מחר ב-50 נ"ב לכל היותר, מה שיעמיד אותה על 4.25-4.50 אחוזים. אולם, התמונה המורכבת שתיארתי מעלה סימני השאלה לגבי מה שיאמר מחר פאוול – וזה מה שכנראה ישפיע על השוק במבט קדימה: מה יבחר להדגיש? את מה שכבר הושג או את הדרך שעדיין יש לעבור".