סגור
מימין מנכ"ל עלבד יעקב חן ומנכ"ל לאומי פרטנרס רון בן חיים
מימין מנכ"ל עלבד יעקב חן ומנכ"ל לאומי פרטנרס רון בן חיים (צילומים: סיון פרג', אורן דאי)

בלעדי
בנק לאומי נסוג מההשקעה בהיגיינה הנשית של עלבד

לאומי פרטנרס ניהל מו"מ לרכוש 35%—40% מהפעילות ב־81—140 מיליון שקל, אך המגעים התפוצצו לאחר שהתאכזב מהתוצאות 

המגעים בין עלבד ולאומי פרטנרס עלו על שרטון ול"כלכליסט" נודע כי לאומי נסוג מהכוונה לרכוש, יחד עם שותף נוסף, 35% ממניות פעילות ההיגיינה הנשית של עלבד. ל"כלכליסט" נודע כי הרקע לכך הוא אכזבה בלאומי מתוצאות הפעילות, שאליה התוודע הבנק במסגרת בדיקות הנאותות שערך.
פעילות זו, שנרכשה בזמנו על ידי עלבד תחת חברת רוזתם, היא הפעילות הרווחית של עלבד. העסקה אמורה היתה להתבצע בתמורה של בין 81 ל־140 מיליון שקל עבור 40%-35% ממניות חברה חדשה, שאליה תוצק פעילות הטמפונים של עלבד.
מזכר הבנות לא מחייב בין לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, המנוהלת בידי רון בן חיים, ובין עלבד, המנוהלת בידי יעקב חן, נחתם בדצמבר 2023. עוד נקבע שבהשלמת העסקה תהיה הפעילות נקייה
מחוב. לאומי פרטנרס התחייבה לתת לחברת הטמפונים הלוואה של 30 מיליון שקל על מנת לממן את תוכנית ההשקעות של החברה החדשה.
פעילות ייצור הטמפונים של עלבד נעשה במפעל בקיסריה והמוצרים משווקים בעיקר ברשתות השיווק בארה"ב, שם יצא מתחרה מרכזי מהפעילות בשוק בשנת 2022, מה שתרם רבות לעלייה במכירות של החברה הישראלית.
תחום ייצור ושיווק הטמפונים של עלבד עמד בסימן עלייה של 21% במכירות בשנת 2023 ל־250 מיליון שקל. העלייה נבעה מכמה גורמים: עלייה במחיר המכירה של המוצרים, לצד ירידה במחיר חומרי הגלם בשנת 2023, לאחר שמחירם עלה בתקופת מגפת הקורונה וכתוצאה מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בנוסף, חלה עלייה של 9% בהיקף המכירות הכמותי, והשפעת שער החליפין תרמה גם היא לעלייה בהכנסות.
פעילות המגבונים של עלבד צמחה ב־17% ל־1.4 מיליארד שקל. פעילות זו מהווה 85% מהכנסות החברה והיא מייצרת תחת המותגים פרש וואנס ומותגים פרטיים לחברות וקמעונאים בחו"ל. בין לקוחות החברה נמנים גופים גדולים ובינלאומיים, בהם חברת לוריאל, קימברלי קלארק, יוניליוור, רקיט בנקיזר, וקמעונאיות כגון סופר פארם, קרפור, אלדי, לידל ו־DM.
בשנת 2023 עלבד הרוויחה 31 מיליון שקל, לעומת הפסד של 144 מיליון שקל ב־2022. השיפור במצב החברה הגיע באמצעות מימוש נכסים ושיפור נזילות, בין היתר באמצעות מכירת 50% מהקרקע של מפעל החברה לשמן נדל"ן תמורת 40 מיליון שקל.
החברה פעילה גם בתחום הבדים הלא ארוגים וגם בתחום המגבונים. פעילות הבדים, שחוותה שחיקה ברווחיות ב־2022, השתפרה ב־2023. החברה שיפרה את התפוקות ועלויות הייצור במפעל בדימונה, וגם הירידה בעלויות היבוא והשינוע של חומרי הגלם ביחס ל־2022 והתחזקות שער היורו סייעו לה.
בשנת 2023 היקף המכירות של פעילות המגבונים הלחים עלה ב־17% ביחס לשנת 2022 ועמד על 1.4 מיליארד שקל. זאת, כתוצאה מעלייה בהיקף המכירות, עלייה במחירי המגבונים לחלק מלקוחות החברה, והשפעת שער החליפין.
מפעלי החברה במשואות יצחק נחשבים למפעלים חיוניים ולכן פעלו במהלך המלחמה, אך החברה הושפעה לרעה בייצור במפעלים הללו כיוון שמרבית העובדים במפעלים אלו הם מאשקלון וסביבתה, ולכן תפוקות הייצור במפעלים היו נמוכות מהרגיל. בנוסף, עובדים של החברה גויסו לשירות מילואים.
מחברת עלבד נמסר בתגובה: "עלבד משפרת בעקביות את תוצאותיה הכספיות ומחזקת את איתנותה הפיננסית, כפי שבא לידי ביטוי בהקטנה שיטתית של החוב הפיננסי ובעמידה באמות המידה הפיננסיות של הבנקים מזה שלושה רבעונים. ייצוב חוסנה הפיננסי של עלבד אינו מחייב הכנסת שותף בתנאים שהוצעו".