סגור
סטיבן סטיב שוורצמן מייסד בלקסטון
סטיב שוורצמן מייסד, יו"ר ומנכ"ל בלקסטון (צילום: Hollie Adams/Bloomberg)

מנכ"ל בלקסטון סטיב שוורצמן לבכירים בחברה: "תתאפסו על עצמכם"

בלקסטון נכנסה אשתקד להשקעות בחברות צמיחה כשהמחירים גבוהים - המשקיעים האמידים שלה לקחו צעד אחורה והיא חוותה צניחה כואבת; בחברה הודו כי חלק מהחברות הוערכו בשווי גבוה מדי; בלקסטון היא קרן הפרייבט אקוויוטי הראשונה שהגיעה לשווי ניהול נכסים של טריליון דולר

סטיב שוורצמן, מייסד, מנכ"ל ויו"ר בלקסטון, קרן הפרייבט אקוויטי הראשונה שהגיעה לשווי ניהול נכסים של טריליון דולר, העביר מסר קשוח לבכירים בחברה שנאספו מוקדם יותר השנה בניו יורק: "תתאפסו על עצמכם".
הסיבה העיקרית לחוסר הסיפוק של המייסד המיליארדר היא חטיבת בלקסטון גרות' (Blackstone Growth), הקרויה בקיצור BXG שבראשה עומד ג'ון קורנגולד. החטיבה, שגייסה 4.5 מיליארד דולר עבור קרן הבכורה שלה, הייתה אמורה להגיע לרווחים הדומים לאלו של ענקיות עמק הסיליקון ולדחוף את שאר החברה לעבר חברות בצמיחה.
בלקסטון נכנסה לתחום בשיא הטירוף, והצטרפה למלחמות המחירים לפני שהשוק עבר לירידות. הקרן של BXG חוותה את הירידה השנייה הגדולה ביותר בשנה שעברה בקרב חברות הפרייבט אקוויטי של בלקסטון, לאחר השקעות בתזמונים גרועים באוטלי ובסטארטאפים נוספים שאיבדו מהר מהזוהר שלהם.
הנושא עלה לדיון באותה פגישה בתחילת השנה, אז ארגנו שוורצמן ומי שנתפס כיורשו הוודאי ג'ון גריי מעין התערבות. השניים הבהירו לעובדים כי הצוות חייב להיות ממושמע יותר. לקרונגולד נאמר שעליו להתמקד יותר בשיווק ובגיוס הון, בעוד שאחרים יוכלו לנהל את ההשקעות ומשימות אחרות.
בלקסטון העסיקו את קרונגולד (49) כדי לצמצם את הפערים בתחום קרנות הצמיחה, שלרוב עוסק בהשקעה בחברות חדשות ומתפתחות שנמצאות על סף רווחיות.
BXG היא חלק מתוכנית נרחבת יותר, וגריי המכהן כנשיא בלקסטון צריך למצוא דרכים חדשות להמשיך ולייצר רווחים. בדומה למצב אצל היריבים, הוא דחף את החברה מעבר לבסיס שלה ברכישות ממונפות וניווט אותה לסקטורים בכלכלה הצומחים בקצב מהיר. הוא גם הרחיב את החברה מעבר למשקיעים מוסדיים ופנה לאנשים אמידים כדי שישקיעו במוצרים הכוללים את קרן ההשקעות בנדל"ן ובקרן הבכורה של BXG.
המהלכים הללו עזרו להכפיל את שווי הנכסים של החברה בחמש השנים האחרונות. אך הם גם יצרו כאבי ראש חדשים. המשקיעים הפרטיים התגלו כהפכפכים בתגובה לשינויים בשווקים, ומשכו הון מקרן הנדל"ן תוך אימוץ גישה זהירה יותר בקשר להשקעות בסטארטאפים. בדומה לשלל החברות שנהרו ליקירות סקטור הטכנולוגיה בימי השיא של המגפה, קרן BXG החדשה רדפה אחרי החברות הצעירות והלוהטות, אך נפגעה מכך כשעולם הסטארטאפים קפא בשנה שעברה.

2 צפייה בגלריה
ג'ון גריי נשיא בלקסטון
ג'ון גריי נשיא בלקסטון
ג'ון גריי נשיא בלקסטון
(צילום: Bloomberg)

עם זאת, המצב היה יכול להיות גרוע יותר. רווחים מחלק מההשקעות, כמו באפליקציית הדייטינג באמבל, עזרו לפצות על ההפסדים מהשקעות אחרות. אך באופן כללי אפשר לומר שקרן הצמיחה של בלקסטון רחוקה מלהרשים את וול סטריט. לאחר שנתיים של פעילות, החזירה הקרן את ההון הראשוני שלה רק פי 1.1, נכון ל-30 ביוני. על הנייר, היא כמעט ולא הרוויחה דבר.
"אנחנו גאים במה שבלקסטון גרות' בנתה בתוך מספר שנים בלבד לנוכח התנאים הקשים ביותר מזה רבע מאה להשקעות צמיחה", נמסר בהצהרה שפרסמה החברה. עוד הוסיפו שהם "נרגשים" לגבי העתיד של BXG והצוות. "BXG שמרו על ההון של המשקיעים שלנו בסביבה מאתגרת ביותר על ידי התמקדות בחברות עמידות ורווחיות", המשיכו. לדבריהם, הקרן הצליחה להימנע מהשקעות בקריפטו ומהימורים ספקולטיביים אחרים בסקטור הטכנולוגי.
בכל זאת, בבלקסטון ביצעו מחיקות שווי לחלק מההשקעות. קרן נוספת של BXG תגייס ככל הנראה 4.5 מיליארד דולר, כחצי מכפי שהבכירים בבלקסטון קיוו. בינתיים היא גייסה 4 מיליארד דולר, וההערכה היא כי יגייסו סכומים נמוכים יותר מכפי שהשקיעו משקיעים מוסדיים כמו ג'יי.פי מורגן ומורגן סטנלי בקרן הראשונה.
לא ככה חזו בבלקסטון את המצב. כשנה לאחר שמונה גריי לתפקיד הנשיא ב-2018, עבר קורנגולד לבלאקסטון מג'נרל אטלנטיק. הוא נתפס כאיש שיווק מיומן, שיחייה את אסטרטגיית הצמיחה. בהתאם, הוא החל לקיים פגישות ברחבי החברה לגבי תחומים כמו תשלומים דיגיטלים וטכנולוגיית צרכנות.
דוגמה להימור שנוי במחלוקת מצידו: סטארט אפ התשלומים ההולנדי מולי (Mollie). BXG הובילו סבב גיוס הון של 800 מיליון דולר שהעניק לחברה הערכת שווי הגבוהה פי 52 מההכנסות המוערכות ב-2021. רבים הופתעו מהסכומים שהסכימה בלקסטון לשלם, אך התמיכה של קורנגולד בעסקה עזרה לשכנע את המשקיעים, אף שחלקם חששו שהוא מסלק את מי שלא שותף לדעותיו. הוא אמר לבלומברג כי בבלקסטון הייתה הסכמה פנימית שהחברה ההולנדית נמצאת במסלול צמיחה. "נכנסנו לזה בעיניים פקוחות", אמר בריאיון.
ב-BXG הציגו טון חיובי למשקיעים. בעדכון ששלחו למשקיעים עבור הרבעון הראשון של 2022 נטען כי "מרבית" החברות בהן השקיעה הקרן הן רווחיות או קרובות לאיזון. אולם, הערות השוליים הציגו תמונה פחות משמחת. באותיות הקטנות ציינו בבלקסטון כי ההערכות הללו מבוססות על תחזיות הרווחים של החברות ל-2022, ולא על נתונים ממשיים. כמו כן, בהערות השוליים הבהירו שהכוונה בקרובות לאיזון הוא שהחברות שורפות פחות מ-15% מההכנסות שלהן, ולא בהכרח צפויות להרוויח מספיק כדי לכסות על העלויות.

2 צפייה בגלריה
ג'ון ג'ונתן קורנגולג מנהל חטיבת הצמיחה בלקסטון Blackstone Growth BXG
ג'ון ג'ונתן קורנגולג מנהל חטיבת הצמיחה בלקסטון Blackstone Growth BXG
ג'ון ג'ונתן קורנגולג מנהל חטיבת הצמיחה בלקסטון Blackstone Growth BXG
(צילום: Michael Nagle/Bloomberg)

בשלב הזה ההתמקדות של בלאקסטון בסקטורים עם צמיחה גבוהה כבר יצאה לדרך. החברה הגדילה את ההשקעות במחסנים ובמרכזי נתונים, השקעות שאמורות לספק החזרים גבוהים. ב-2018 היא רכשה חברת השקעות במדעי החיים על מנת להוביל השקעות בפיתוח תרופות וחיסונים. הם גם השיקו קרן גידור לרכישת מניות וספגו הפסדים לאורך הדרך.
מחוץ לחברה גברו הספקות לגבי אסטרטגיות הצמיחה. חברת ייעוץ גדולות לפנסיות הזהירה באפריל 2022 שהאסטרטגיה פגיעה ותלויה בתיאבון השוק להנפקות. בבלקסטון התנגדו לאפיון הזה של הקרן, וטענו כי שוק ההנפקות הבעייתי איפשר לחברה לשמש כמקור להון לחברות צעירות, וכי משתתפים אחרים בשוק יוכלו לרכוש את הפוזיציות של בלקסטון.
אך אז המצב החל להשתנות. הבנק הפדראלי המרכזי החל בהעלאות ריבית. נראה היה שעמק הסיליקון קפא. משקיעי הון סיכון לקחו צעד אחורה. בשוק ההון, שמות גדולים כמו מטא, אפל וגוגל סבלו מירידות חדות. שחקניות בשוק קרנות הצמיחה החלו להעריך מחדש את הערכות השווי ובחלק מהמקרים אף שקלו למחוק את השווי של ההשקעות שלהן בסטארטאפים.
המורל בתוך BXG צנח. סקרים פנימיים מ-2021 דירגו את התרבות בתוך הצוות כאחת הגרועות בבלקסטון. שוורצמן וגריי הודו באופן פרטי כי לעיתים הם מטילים ספק בכושר השיפוט ובמנהיגות של קורנגולד, כך לפי אנשים המעורים בנושא.
בבלקסטון נאלצו במרץ להוריד את השווי של ההשקעה הראשונית במולי בקרוב ל-60%. גם השווי של אוטלי ירד משמעותית. מאז ההנפקה שלה ב-2021, המניה צללה ביותר מ-90%, ובלקסטון מחקו את ההשקעה הראשונית ביותר מ-40%.
בבלקסטון הודו כי חלק מהחברות הוערכו גבוה מדי, ולנוכח העלאות הריבית בכירים בחברה תהו האם יש למחוק אף יותר את ההשקעות בסטארטאפים כושלים. בבלקסטון מסרו בתגובה כי הליך הערכות השווי שלהם הוא "מהמחמירים ביותר" בתעשייה, וכי דיונים פנימיים הם חלק מהשגרה, במיוחד בשווקים בעלי תנודותיות גבוהה. "BXG עוברת את אותו התהליך כמו כל חטיבה אחרת בבלקסטון", מסר הדובר.
בכל זאת בחברה בנו תוכנית להאציל חלק מהסמכויות של קורנגולד. כך למשל, ויני לטרי מונה השנה לסמנכ"ל התפעול של החטיבה, והורחב תפקידו של ראם ג'אגנאת'. גריי מסר בתגובה כי השינויים הללו משקפים את הצמיחה והפוטנציאל של החטיבה. "כשבונים עסק מהיסוד, המנהל הוא גם שוטף הכלים והמלצר הראשי", אמר גריי. "כשהעסק גדל, הדברים משתנים". לדבריו, ההימורים בחלק מהסקטורים השתלמו. כך למשל, ההשקעה בבאמבל התגלתה כניצחון עבור בלקסטון. ניצחונות נוספים כוללים את ההשקעה ב-GeoComply שעוזרת לחברות הימורים בספורט לוודא את גיל המהמרים, וביצרנית התוכנה ISN.
בינתיים סקטור הטכנולוגיה משתפר והסקרים הפנימיים מצביעים על שיפור באווירה בצוות, כך לפי דובר החברה. עם זאת, קורנגולד הודה: "אנחנו מאד מודעים לכך שהעולם עבר תיקון ואנחנו לא חוזרים ל-2021".