סגור
ה בית של תומר לוי  מנכ"ל SOS אקספרס בנווה צדק
הבית של תומר לוי, מנכ"ל SOS אקספרס, בנווה צדק בתל אביב. הבטוחה להלוואה (צילום: אוראל כהן)

מנכ"ל SOS ייפרד מהבית כדי לשלם לפנינסולה? לא כ"כ מהר

חברת האשראי החוץ־בנקאי העמידה את החוב של תומר לוי לפירעון מיידי, לאחר שלא הגיעה איתו להסדר. כנגד החוב, בגובה 67 מיליון שקל, משועבדת הווילה שלו בנווה צדק, שעליה הוטל עיקול מטעם המדינה בשל חקירה פלילית שמתנהלת נגד לוי

פנינסולה תעמיד את החוב של תומר לוי, מנכ"ל ומבעלי השליטה בחברת SOS אנרגיה אקספרס, לפירעון מיידי. חברת האשראי החוץ־בנקאי הלוותה ללוי 67 מיליון שקל, כאשר הבטוחה העיקרית להלוואה היא הווילה שלו בנווה צדק. לוי חשוד בתרמית ענק בנוגע להפצה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות בהיקף מאות מיליוני שקלים ב־SOS. ברקע אף עלה חשד, לכאורה, לקשר לארגון הפשיעה של שלום דומרני. החברה שבראשה עומד לוי פועלת בתחום תדלוקי השטח של כלים הנדסיים וכלים כבדים. ב־2017 הוא מכר 50% ממניותיה לקרן פימי, בניהול ישי דוידי, תמורת 90 מיליון שקל. עקב החשדות הטיל בית המשפט צווי עיקול על כל רכושו של לוי, כולל חשבונות הבנק, ביולי האחרון.
בעקבות הטלת צווי העיקול של המדינה על נכסי לוי, בחודשיים האחרונים התקיימו מגעים לגיבוש הסדר לפירעון ההלוואה בין לוי לפנינסולה, תוך מתן אפשרות להשבת חלק מהחוב ופריסת חובות מחדש. מהלך זה היה מאפשר לפנינסולה, בהנהלת אייל ליאור, שלא להפריש מההון העצמי שלה לטובת ההלוואה ולא לפגוע ברווח הנקי שלה – לפחות זמנית. אולם המשא ומתן לא נשא פרי ופנינסולה הודיעה כאמור כי תעמיד את חובו של לוי לפירעון מיידי על ידי מכירת נכסיו שמשמשים כבטוחה.
נכון לסוף הרבעון השני של 2023, תיק האשראי של פנינסולה הגיע ל־1.4 מיליארד שקל. על כן, ההלוואה שניתנה ללוי באופן ישיר ולא דרך החברה שברשותו, מהווה 4.8% מתיק האשראי של החברה. למעשה לוי הוא הלווה הגדול ביותר שלה.
פנינסולה העריכה אתמול כי תוכל לגבות את מלוא סכום החוב. בדו"ח הכספי של החברה לרבעון השני מאוגוסט היא טענה כי למרות שיש צווי עיקול על נכסי לוי, הוראות הדין קובעות כי היא נושה מובטחת בשעבוד קבוע מדרגה ראשונה על הנכסים, ולכן זכותה הקניינית גוברת על צווי המניעה. עוד הוסיפה החברה כי הזמינה חוות דעת משפטית, שגם היא קובעת כי זכותה גוברת על צווי המניעה ועל פי בדיקה שווי השעבודים גבוה מהיקף החוב. בטווח הזמנים שעבר מהדו"ח ועד העמדת החוב לפירעון מיידי, צמח החוב של לוי מ־63.6 מיליון שקל ל־66.7 מיליון שקל.
האופטימיות של פנינסולה לגבי קדימות הבטוחה שלה בקרב הלווה הגדול ביותר מתקבלת בסקפטיות מסוימת בקרב מומחים לנושא. עו"ד שלום (שולי) גולדבלט, שותף־מייסד במשרד גולדבלט גינדס יריב, הסביר ל"כלכליסט" כי "יש פסק דין של בית המשפט העליון שקבע כי שעבוד ספציפי שמחזיק משעבד הוא בעל קדימות לצווי מניעה. אולם, בנושא זה, יש כל הזמן מלחמות משפטיות שנעשות עם יחידת החילוט של הפרקליטות. קיימים בתקופתנו משפטים שנוגעים לנושא קדימות הנושים למול המדינה". גם טענות פנינסולה בנוגע לכך שהיקף השעבודים גבוה מהיקף החוב צריך להילקח בעירבון מוגבל. הערכות שמאי שנעשו עבור מלווים קודמים לפנינסולה העריכו את שווי הבית של לוי ב־35.8 מיליון שקל בסוף העשור הקודם. גם אם שוויו עלה בעשרות אחוזים מאז, סביר להניח שלא הגיע ל־67 מיליון שקל.
פנינסולה עלולה להיתקל בבעיה שנתקלה יריבתה העסקית – חברת האשראי החוץ־בנקאי מכלול. זו הלוותה כמעט 22 מיליון שקל, יחד עם מלווים נוספים, לדנה אביב, בתו של הקבלן משה אביב. הלווה העמידה את הפנטהאוז שלה כבטוחה עבור כלל הנושים של העסק שהיה ברשותה לייצור דלתות. מכלול הסתמכה בספרים על שווי של 28 מיליון שקל, אך לבסוף הפנטהאוז נמכר ב־22 מיליון שקל, בעקבות הקיפאון בשוק מגורי היוקרה. מעבר לכך, משך זמן מכירת הבית התארך לכדי שלוש שנים בעקבות מיעוט הצעות.
משיחות עם מומחים בתחום הנדל"ן עולה כי ביתו של לוי הינו בית מיוחד, שלבטח יהיו לו דורשים, אולם הסיכוי שהחברה תממש אותו במחיר שהעריכה הוא נמוך מאוד. השמאות של פנינסולה כוללת שלושה מגרשים וביתו של לוי בשווי 84.5 מיליון שקל. פנינסולה מחזיקה גם בערבות לאשתו של לוי, ועל מניותיו ב־SOS.
עד עתה הנהלת פנינסולה בחרה שלא להפריש מהונה העצמי עבור החוב של לוי. בחודש שעבר קבעה רשות ני"ע כללים חדשים לגבי הפרשה לחובות בקשיי גבייה. על פי הרשות, על חברת אשראי להפריש מיידית מההון העצמי תוך ניתוח יכולת ההשבה. בדו"ח הכספי הבא של פנינסולה היא תידרש לשאלה עד כמה היא מאמינה שתוכל להשיב מהחוב. זאת, בעוד שהיא מסבירה למשקיעים כי הערכתה הנוכחית עלולה שלא להתממש, או להתממש באופן חלקי, כתוצאה מירידה בשווי הנכסים המשועבדים, בעקבות הרעה בתנאי השוק וקושי במכירת הנכסים המשועבדים שיביאו למכירתם בשווי נמוך יותר.
ככל הידוע, בעת שנטל את ההלוואה, לוי לא הציג יכולת להשבתה מתוך תזרים שוטף, אלא תלה את יכולת הפירעון באופציה למכור את מניותיו ב־SOS לפימי. לכן הוא ביקש לשלם רק את הקרן, ולהוסיף את הריבית השנתית באופן אוטומטי ליתרת החוב, עד לפירעונו. הריבית על החוב מוערכת בכ־10% בשנה. כך שלמעשה, הלקוח הגדול ביותר של פנינסולה הוא לקוח ללא יכולת החזר חוב בעת הנוכחית שמסתמך על "אקזיט" עתידי. החברה לעומתו מסתמכת על יכולת מימוש הבטוחה בתרחיש של אי השבת חוב.