סגור

נחשף בכלכליסט
אקירוב ימתין לרגולטור חדש כדי לנסות שוב לרכוש את כלל

רשות שוק ההון הודיעה לאלפרד אקירוב על סגירת הטיפול בבקשתו לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח. זאת לאחר שלא סיפק מידע שהרשות ביקשה. זה עשרה חודשים עומד בראש הרשות ממלא מקום, ובכוונת אקירוב להגיש בקשה חדשה לאחר שימונה יו"ר קבוע

השליטה בכלל ביטוח מתרחקת. רשות שוק ההון הודיעה אתמול במפתיע לאלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב נדל"ן, כי היא סוגרת את הבקשה שהגיש בדצמבר 2021 לקבלת היתר שליטה בחברת כלל ביטוח. אקירוב יוכל להגיש בקשה חדשה לרכישה, אולם לפי הערכות יעשה זאת רק לאחר מינוי יו"ר חדש לרשות שוק ההון. כרגע מכהן עמית גל בתפקיד ממלא מקום היו"ר, ובאלרוב יעדיפו כנראה לחדש את המהלך תחת יו"ר קבוע.
בדצמבר האחרון ביקשה הרשות מאקירוב להעביר בקשה עדכנית המפרטת כיצד בכוונתו לרכוש את השליטה בכלל ביטוח. אקירוב רמז כי בכוונתו לרכוש את החברה באמצעות חברה פרטית, וזאת לאור המגבלה בחוק הריכוזיות, שאינה מאפשרת החזקה של שלוש שכבות ציבוריות, אולם עד היום לא השיב סופית לשאלה. הרשות נתנה לאלרוב אורכה עד לפני חודש להשיב.
אלרוב מחזיקה בכ־14% ממניות כלל החזקות - החברה־האם הציבורית של כלל ביטוח הפרטית - ושני דירקטורים מכהנים מטעמו בדירקטוריון: דוד גרנות ואהרון פוגל. המכתב של הרשות הגיע בתגובה למכתב של אלרוב מהשבוע שעבר, שבו הבהירה החברה כי היא "עמלה על קידום נושא היתר השליטה, על מגוון המתווים האפשריים לכך, ובמסגרת זו מבוצעות על ידה בחינות מעמיקות של מתווים עסקיים, פיננסיים ורגולטוריים שונים". אלרוב הוסיפה כי "החברה בוחנת מתווה נוסף, שלא נכתב במכתבים קודמים, שלפיו החברה לא תיחשב כחברת שכבה לצורכי החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, וזאת אף בהתאם לפרשנות המוצגת על ידכם".
אלרוב השקיעה ברכישת נתח המניות בכלל החזקות 580 מיליון שקל וכבר היתה מורווחת על הנייר 100 מיליון שקל. היא עברה להפסד של עשרות מיליוני שקלים בעקבות הירידה במניית כלל, אבל זו התאוששה באחרונה, וההחזקה של אלרוב ואקירוב כבר שווה 623 מיליון שקל. עם זאת, בינואר האחרון, במסגרת גיוס הון ענקי של חצי מיליארד שקל, שביצעה כלל לצורך רכישת חברת כרטיסי האשראי MAX תמורת 2.47 מיליארד שקל, השקיעה אלרוב 60 מיליון שקל נוספים, כדי לשמור על חלקה, אבל דוללה השקיעה ברכישת נתח המניות בכלל החזקות 580 מיליון שקל וכבר היתה מורווחת על הנייר 100 מיליון שקל. היא עברה להפסד של עשרות מיליוני שקלים בעקבות הירידה במניית כלל, אבל זו התאוששה באחרונה, וההחזקה של אלרוב ואקירוב כבר שווה 623 מיליון שקל. עם זאת, בינואר האחרון, במסגרת גיוס הון ענקי של חצי מיליארד שקל, שביצעה כלל לצורך רכישת חברת כרטיסי האשראי MAX תמורת 2.47 מיליארד שקל, השקיעה אלרוב 60 מיליון שקל נוספים, כדי לשמור על חלקה, אבל דוללה ל־14%.
הרכישה עוררה שאלות כבדות, ואת חלקן העלה אקירוב כשטען כי מדובר במחיר גבוה. עוד טען כי חברת ביטוח אינה צריכה להחזיק בחברת כרטיסי אשראי, שכן בעלי מניותיה מעוניינים בפעילות ביטוח על פני פעילויות אחרות. מאוחר יותר רכשה הראל את ישראכרט תמורת קרוב ל־3.5 מיליארד שקל - והרכישה של כלל את MAX נראתה לפתע כדאית.
מנהל חטיבת רישוי וממשל תאגידי ברשות, אסף נחמני, שחתום על המכתב לאלרוב ציין כי "למרות פרק הזמן הארוך שחלף מהמועדים המקוריים שבהם ביקשנו את המידע, המכתבים ששלחת לא כללו את המידע הנדרש לשם בחינת הבקשה", ומאחר שהמידע לא הועבר אין בכוונת הרשות להידרש עוד לבחינת הבקשה. עם זאת הבהירו ברשות כי אלרוב תוכל להגיש בעתיד בקשה חדשה, אבל זו תתניע מחדש תהליך ממושך.
מאלרוב נמסר בתגובה: "מדובר בעניין טכני, מאחר שטרם החלטנו באיזו דרך לבצע את ההשקעה. בכוונתנו להגיש לממונה בקרוב את המתווה המוצע על ידינו לרכישת השליטה בכלל ביטוח ולהתקדם בתהליך".