סגור
לקוחות מחוץ לסניף פוטלוקר של קבוצת פוקס
סניף פוטלוקר (צילום: עוז מועלם)

ריטיילורס עברה להפסד: "התוצאות לא טובות, נראה שיפור מחודש יולי"

ברבעון הראשון של 2025 נרשמה ירידה בפדיונות החנויות הזהות של נייקי ופוטלוקר שבבעלות ריטיילורס, מה שהוביל למעבר להפסד תפעולי ונטו; המנכ"ל תומר צ'פניק: "הלופ של נייקי התחיל מתלות בכמה מוצרים וחולשה בחדשנות, אבל שנת 2025 היא שנת מיצוי הדעיכה"

המותג נייקי שבבעלות חברת ריטיילורס ממשיך להיחלש, וברבעון הראשון של 2025 גם החנויות הזהות ברשת פוטלוקר הציגו חולשה בפדיונות. ריטיילורס נאלצה לבצע הנחות כדי לא לצבור מלאי במחסנים ובחנויות ועברה להפסד. מניית החברה צונחת ביותר מ-10% בבורסת ת"א.
הרבעון הראשון ב-2024 אופיין במכירות גבוהות לאחר פרוץ המלחמה, והוביל לחולשה בפוטלוקר ברבעון הנוכחי. זו התווספה לחולשה של נייקי שנמשכת מספר רבעונים בעולם ומשפיעה גם על הזכיינית בישראל.
ריטיילורס, חברה בת של קבוצת פוקס, סיימה את הרבעון עם עלייה בהכנסות בזכות פתיחת חנויות בעיקר בחו"ל, אך עברה להפסד.
תומר צ'פניק, מנכ"ל ריטיילורס, אמר בשיחת משקיעים היום בצהריים: "התוצאות ברבעון לא טובות, ואנחנו יודעים ומודעים לזה.
"זה המצב, והצגנו הכל בצורה שקופה כי חשוב לנו להיות שקופים עם המשקיעים שלנו. עם נייקי אנחנו נמצאים באיזשהו סייקל שעוד נמשך אבל שנת 2025 היא שנת מיצוי הדעיכה ואנחנו מעריכים שמחודש יולי עד סוף השנה נראה שיפור בנייקי.
"הלופ הזה של נייקי התחיל מתלות גדולה בכמה קטגוריות של מוצרים, וחולשה בחדשנות של החברה בחמש שנים אחרונות. אבל זה הולך ומתמתן, רואים צמיחה במוצרים חדשים ובנוסף, ככל שבאאוטלטים יהיה פחות עודפי מלאי, המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס להשוואה".
צ'פניק צופה כי גם הרבעון השני - הרבעון הנוכחי - יהיה רבעון לא טוב, לנוכח התוצאות שרואים בחברה כבר עכשיו. "בישראל מותג נייקי סבל ויסבול גם ברבעון שני, בגלל סחורה שהגיעה בעיכוב", אמר.
"באירופה יש לנו הרבה מקומות לגדול וקיבלנו שני שווקים גדולים, גרמניה וצרפת, שיכולים להצמיח שם שתי פעילויות. באירופה אנחנו עושים שינוי במודל ההפעלה ויש לנו כיום הרבה יותר השפעה על הפעלת ומיקום החנויות ורואים תוצאות טובות.
" באוסטרליה קנינו פעילות חזקה עם צוות מקומי מאד חזק שעובד כמו שצריך מול נייקי וככל שמגדילים שם חנויות וככל שהמותג יחזור לצמיחה, התוצאות יהיו משמעותיות. בשנה האחרונה נייקי החליפה מנכ"ל ומנהלים ושינתה פוקוס ושמה דגש על קטגוריית האתלטיקה, ובעיקר על ריצה".
לדבריו, "בשנת 2020, כשחתמנו על הכניסה לאירופה, לא האמנתי שיש סיכוי קלוש שיתנו לנו להפעיל חנויות בצרפת וגרמניה. אנחנו מודים על ההזדמנות להפעיל חנויות במדינות הגדולות הללו. ב-2027 נייקי תייצג את נבחרת גרמניה וזה דבר סופר משמעותי ומראה כמה גרמניה הוא שוק בפוקוס של נייקי ואנחנו מאמינים שהוא יהיה משמעותי בפעילות של המותג".
ריטיילורס נהנית מתנאי סחר שמאפשרים לה להחזיר לנייקי סחורה כיוון שחנויות האאוטלט של המותג נמצאות בבעלות החברה העולמית ולא מופעלות על ידי ריטיילורס. צ'פניק לא חושש מהאטה בצריכה וההסכם מול נייקי מאפשר לחברה לא לצבור מלאי בכמויות גבוהות ובתקופות קשות אף לשפר את עלות הרכש. "יש הרבה דברים שמשפיעים על צרכנות. בעולם הספורט הממותג רואים שהמוצר הנכון במחיר הוגן מביא לתוצאות הנכונות. ברור שיכולות להיות השפעה לריבית ואינפלציה אבל ההשפעה של זה היא באופן יחסי שולית ביחס למוצר ולאיכות", אמר.
ריטיילורס נכנסה לפעילות בבריטיש קולומביה בקנדה בחודש מרץ 2024 וחודש לאחר מכן החלה לפעול גם באוסטרליה, לאחר שרכשה את קבוצת RPG ורכשה את חנויות נייקי שהיו בבעלותה.
החנויות החדשות בחו"ל הצמיחו את המכירות שלה ברבעון ב-17% ואלה הסתכמו ב-526 מיליון שקל. זאת על אף ירידה של 17.7% בפדיונות החנויות הזהות בנייקי, ירידה של 8.7% בחנויות הזהות בפוטלוקר וסגירת רשת דרים ספורט שברבעון המקביל בשנה שעברה הפעילה ארבע חנויות שאמנם היו הפסדיות אך תרמו להכנסות הקבוצה.
הכניסה לטריטוריות החדשות אמנם הגדילה את הכנסות החברה אך במקביל עלו גם הוצאות השכר והוצאות הנהלה וכלליות זינקו ב-42.3% ברבעון ל-10.4 מיליון שקל.
בשל ההנחות שנתנה החברה ללקוחות היא שחקה את הרווחיות הגולמית ב-2% ל-49.3% למרות שהרווח הגולמי שלה עלה ב-12.3% ל-259 מיליון שקל.
הרווח התפעולי של חברת הספורט צנח ב-88% ל-4 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות עמד על 0.8% לעומת 7.6% ברבעון מקביל. ריטיילורס עברה להפסד של 4.4 מיליון שקל לעומת רווח של 16.8 מיליון שקל ברבעון ראשון שנה שעברה.
פעילות נייקי, שמהווה 64% מכלל פעילות ריטיילורס, צמחה ברבעון ב-18% בזכות פתיחת חנויות שהגדילה את המכירות ל-339.5 מיליון שקל.
המותג סובל בעולם מחולשה במכירות שנמשכת מספר רבעונים והחברה העולמית מבצעת שינויים בקולקציות ובאסטרטגיה בניסיון להחזיר אותו לפסים של צמיחה.
בריטיילורס העלייה במכירות השפיעה על הרווח הגולמי שצמח אף הוא ב-13.2% והסתכם ב-178 מיליון שקל, אך לא ירדה לשורת הרווחיות הגולמית שנשחקה ב-2.2% ל- 52.4% לאור ההנחות בהם נמכרו הפריטים.
הירידה במכירות החנויות הזהות של נייקי, ירידה של 21.7% במכירות למ"ר בחנויות הלא זהות, והירידה בשיעור הרווחיות הגולמית העבירו את נייקי להפסד תפעולי של 5.3 מיליון שקל לעומת רווח של 25 מיליון שקל ברבעון מקביל שנה שעברה.
ברשת פוטלוקר התווספו שמונה סניפים ביחס לרבעון המקביל והיא מונה 89 חנויות. הרחבת שטחי המסחר הגדילה את המכירות ברשת ב-56% והם עמדו על 150.5 מיליון שקל ברבעון. העלייה במכירות קוזזה בחלקה בירידה במכירות החנויות הזהות וכך הרווח הגולמי עלה בשיעור נמוך ביחס לעליה במכירות.
פוטלוקר הציגה ברבעון עלייה של 3.5% ברווח הגולמי שעמד על 71 מיליון שקל אך הרווחיות הגולמית ירדה ל-47.2% לעומת 48.1% ברבעון המקביל.
פוטלוקר סיימה את הרבעון עם צניחה של 42.5% ברווח התפעולי ל-7 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות ירד ל-4.7% לעומת 8.5% ברבעון המקביל אשתקד.
ריטיילורס מפעילה גם 11 חנויות סמסונג באוסטרליה ומפעילה אתר אונליין של צעצועי מאטל באוסטרליה. בתחילת החודש קיבלה ריטיילורס זכיון להפעיל גם אתר סחר למוצרי אספנות של חברת הצעצועים, באוסטרליה וניו זילנד והוא צפוי לעלות לאוויר ברבעון השלישי השנה.