סגור

אשטרום מתאוששת מהקורונה, אבל הפעילות בחו"ל עוד חלשה

קבוצת הנדל"ן והבנייה רשמה ברבעון יציבות בהכנסות, אבל הרווח זינק ב-122% ל-180.8 מיליון שקל; החברה רשמה עליית ערך בנדל"ן להשקעה, שתרמה לתוצאותיה

קבוצת אשטרום סיכמה את הרבעון השני של 2021 עם זינוק של 122% ברווח הנקי, שעמד על 180.8 מיליון שקל. מתוך שורת הרווח, 7 מיליון שקל מיוחסים להכנסות ממכירת מפעילת הרכבת הקלה בירושלים, סיטיפס, למדינה. מרבית ההכנסות מהמכירה נרשמו ברבעון הראשון של השנה.
הכנסות הקבוצה ברבעון השני של 2021 עלו מעט ל-1.1 מיליארד שקל לעומת 1.09 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי ירד ב-4% ל-203.7 מיליון שקל, אך בזכות עליית ערך טיפס הרווח התפעולי ב-70% לכ-259.1 מיליון שקל.
בחינה של מגזרי הפעילות המגוונים שבהם יש לחברה הכנסות משמעותיות מלמדת כי החברה חזרה לפעילות בקצב רגיל לעומת השנה שעברה, שהושפעה ממגפת הקורונה ומגבלות התנועה שהוטלו על המשק.
1 צפייה בגלריה
אשטרום פרויקט ב נאות פרס
אשטרום פרויקט ב נאות פרס
פרויקט של אשטרום
(צילום: אופק בראשי)
בתחום היזמות למגורים החברה הבת אשדר רשמה עלייה של 6.3% בהכנסות ל-582 מיליון שקל, ומכרה 284 דירות ברבעון, לעומת 87 דירות בלבד ברבעון המקביל. ממרץ ועד תחילת מאי 2020 הוטל הסגר הראשון, והחמור מבין השלושה, על המשק והפעילות במשרדי המכירות של חברות הבנייה צנחה.
בתחום הנדל"ן המניב ההכנסות של החברה הבת אשטרום נכסים טיפסו ב-19.3% ל-259 מיליון שקל, ובתחום קבלנות בנייה ותשתית בישראל עלו ההכנסות ב-4.2% ל-1.5 מיליארד שקל.
לעומת זאת, מהדוחות עולה כי תחום פעילות הקבלנות בנייה ותשתית בחו"ל עדיין לא התאושש ממשבר הקורונה. זאת כיוון שעיקר הפעילות של אשטרום בתחום הזה היא במדינות אפריקה, שמפגרות אחרי ישראל ומדינות מפותחות אחרות במאבק בקורונה, ויש בהן ואליהן הגבלות תנועה המכבידות על הפעילות העסקית.
על רקע שורה של פרויקטים לדיור להשכרה שיצאו לדרך בשבועות האחרונים מעניין לראות כי אשטרום עמוק במגזר הפעילות הזה וכעת היא כבר מתכננת ובונה 1,770 דירות להשכרה ארוכת טווח. כשליש (522) מהדירות בפרויקטים בתל אביב ובני ברק שהיא רכשה בחודשים האחרונים.
לאשטרום 806 דירות להשכרה בשלושה פרויקטים בתל אביב - 370 דירות במתחם הגדנ"ע סמוך לנווה עופר בתל אביב, פרויקט שכבר מצוי בהליכי אכלוס.
לכלכליסט נודע כי לפני כחודשיים רכשה אשטרום ב-48 מיליון שקל גם את בית קאסר המוכר גם בשם בית אופק ומרוחק כמה עשרות מטרים ממתחם הגדנ"ע. מדובר בבית באר שאותו תשמר החברה ולצידו היא מקדמת תוכנית לבניית 260 דירות להשכרה ארוכת טווח. כך שבעוד שנים ספורות יהיה לה באזור הזה קומפלקס להשכרה ארוכת טווח ובו יותר מ-600 דירות.
בזכות פרויקט הגדנ"ע אשטרום רשמה עליית ערך של 75 מיליון שקל בנדל"ן להשקעה. פרויקט הגדנ"ע לבדו תרם 68 מילון שקל בזכות שערוך. עליית השווי של הפרויקט נובעת מהעובדה שהשנה החל בו אכלוס ולכן הסיכון היזמי פחת, בנוסף שוק הדירות באזור דרום תל אביב רשם השנה עליית מחירים נאה.
הפרויקט השלישי בתל אביב הוא במתחם המשתלה ובו בונה כעת אשטרום 176 דירות להשכרה. בנוסף לפרויקטים האלה, ביוני החברה זכתה במכרז של החברה הממשלתית דירה להשכיר לבניית 262 דירות להשכרה לאחר שהציעה עבור רכישת הזכויות בקרקע 226 מיליון שקל. לחברה פרויקטים גם בבאר שבע, ירושלים וחיפה.
במבט על העתיד, אפשר למצוא בדוח הכספי השקעות מגוונות בהיקף של 1.2 מיליארד שקל. מתוך הסכום הזה 730 מילון לרכישת נכסים מניבים באנגלית וגרמניה, 274 מיליון שקל ההשקעות בדיור להשכרה שפורטו כאן.
כמו כן החברה רכשה בתמורה ל-146 מיליון שקל קרקע לבניית 106 דירות ברעננה. ובנוסף, היא רכשה בתמורה ל-78 מיליון שקל זכויות בטורבינות רוח בפולין. זהו אחד הצעדים הראשונים של החברה במסגרת אסטרטגיה שעלייה החליטה בתחילת השנה להשקעה באנרגיה מתחדשת.