סגור
נאור אליהו יו"ר ערך פיננסים
נאור אליהו. "החברה דואגת לקבל ביטחונות וערבויות"

חצי מתיק האשראי של ערך פיננסים נכנס לאזור הסכנה

חברת האשראי החוץ־בנקאי דיווחה אתמול כי פירעונות של 59 מיליון שקל מהלוואות שחילקה ללקוחות נדחו "לפי הסדר" מול הלווים. החברה עדכנה גם שמתוך הלוואות של 68 מיליון שקל, שמועד פירעונן טרם הגיע, 3.5 מיליון שקל נוספים נכנסו להסדר

האם שוק האשראי החוץ־בנקאי נמצא בדרך לטלטלה נוספת? חברת ערך פיננסים דיווחה אתמול כי חצי מתיק האשראי שלה מוגדר כאשראי לקוחות שנכנס להסדר מול הלווה לדחיית החוב. על פי דיווח חברת האשראי החוץ־בנקאי, נכון לסוף חודש יוני, פירעון של 59 מיליון שקל מהאשראי שחילקה החברה ללקוחות מתוך תיק אשראי של 115 מיליון שקל, נדחה "לפי הסדר". על פי הדיווח של ערך פיננסים, החברה מחזיקה בהלוואות בהיקף של 68 מיליון שקל, שמועד פירעונן עדיין לא הגיע. אולם, החברה מעדכנת שמתוך אותן 68 מיליון שקל, 3.5 מיליון שקל נוספים נכנסו להסדר. כלומר השיעור הנוכחי של ההלוואות שנכנסו להסדר מחודש יוני כבר הגיע ל־62.5 מיליון שקל, 55% מתוך תיק האשראי. וזאת, בהנחה שהחברה לא העניקה אשראים חדשים ביולי, אוגוסט וספטמבר.
המשקיעים בשוק ההון מגלים רגישות גבוהה לבעיות בתיקי האשראי של חברות האשראי החוץ־בנקאיות בעקבות הסערות שאליהן נקלעו שתי חברות מהענף בקיץ האחרון — יונט קרדיט וגיבוי אחזקות. שתי החברות נכנסו למערבולת לאחר שניפחו לכאורה את תיק האשראי שלהם על חשבון החיתום וללא בדיקת יכולת השבה, לצד תרמיות לכאורה שנעשו באותן חברות על ידי עובדי החברה. נכון להיום, מניות שתי החברות חדלו מלהיסחר כאשר השווי שלהן צלל אל מתחת ל־20 מיליון שקל.
בתחילת ספטמבר "כלכליסט" חשף כי ערך פיננסים פתחה בתוך ארבעה חודשים 13 תביעות נגד לווים בהיקף מצטבר של 8.9 מיליון שקל - כ־9% מתיק האשראי שלה. פתיחת תיקי הוצאה לפועל מול 13 לקוחות גדולים ואי־יכולת גבייה היוותה אינדיקציה משמעותית לקושי של החברה מול הלקוחות. בתוך כך, גם שווי השוק של ערך פיננסים צלל משווי של כמעט 230 מיליון שקל בתחילת 2021 לשווי של 25 מיליון שקל בלבד אתמול.
הדיווח למשקיעים של ערך פיננסים נעשה בעקבות בדיקה רוחבית של רשות ניירות ערך שהחלה בסוף חודש יולי על רקע נפילתן של יונט וגיבוי, ופתיחת החקירה של הרשות נגד בכירים באותן חברות. הרשות בדקה את הגילוי על גודל ההלוואות והחובות המסופקים הניתן למשקיעים בחברות האשראי החוץ־בנקאי ואם גילוי זה הינו אמין ונאות. הרשות הסבירה כי תכננה לבצע את הביקורת מבעוד מועד, אולם ההתרחשות ביונט קרדיט ובגיבוי החישה את מועד הבדיקה. גם עליית הריבית שמשפיעה באופן מהותי על חברות האשראי ויכולת ההחזר של הלקוחות, הביאה להקדמת הבדיקה.
ערך פיננסים, בבעלות בית ההשקעות אי.בי.אי (24.1%), אבינועם בן נון (14.7%) והיו"ר נאור אליהו (14.2%), מתמקדת באשראי לעסקים קטנים ובינוניים כנגד צ'קים. כלומר, היא מספקת מזומן מראש לבעלי עסקים שקיבלו צ'קים דחויים מלקוחות, וזאת תמורת ריבית גבוהה - לעתים של עשרות אחוזים בשנה. נתוניה של ערך פיננסים מורים כי החברה הכפילה כמעט את תיק האשראי שלה בין יוני 2021 ליוני 2022, מ־61 מיליון שקל ל־99 מיליון שקל. בהמשך, כאמור, הגדילה את תיק האשראי שלה ליותר מ־115 מיליון שקל. אולם, על פי הדו"ח הכספי של החברה, למרות פתיחת תיקי ההוצאה לפועל ללקוחות ולמרות הכפלת תיק האשראי בתוך שנה וחצי — ההפרשה עבור חובות מסופקים עומדת על פחות ממיליון שקל. המקרים של יונט קרדיט וגיבוי אחזקות לימדו את המשקיעים כי ההפרשות הראשוניות של חברות האשראי בתקופת שגרה רחוקות מלהגן על חברת האשראי בתרחיש שבו מתחילות הצרות והלקוחות מפסיקים לשלם. כך, יונט קרדיט וגיבוי אחזקות הפרישו מיליוני שקלים בודדים, בעוד שבעת צרה אלו הצטרכו לרשום חובות מסופקים בהיקף של 40 מיליון ו־100 מיליון שקל בהתאמה.
כך או כך, הקושי בגבייה הגיע לידי ביטוי בתוצאותיה של החברה. הכנסות ערך פיננסים למחצית הראשונה של השנה הסתכמו בקרוב ל־7 מיליון שקל לעומת 4.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה, אולם הרווח צנח ל־300 אלף שקל לעומת 6.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בעקבות זאת, המוסדיים כמו המשקיעים, החלו לגלות סימני זהירות. בפברואר דיווחה החברה כי מור גמל ופנסיה משכה את מסגרת האשראי שסיפקה לערך פיננסים בהיקף 50 מיליון שקל. מדובר במסגרת שהיתה אמורה להרחיב את פעילותן של החברה והחברה־הבת שלה ערך הלוואות כהלכה בע"מ, בשלל תחומים. עד עתה, בעקבות קשיים בגבייה, החברה פרעה עד אמצע ספטמבר רק 25.5% מהמסגרת הכללית של מור, קרי 12.75 מיליון שקל. על פי דיווחיה, החברה מתכוונת להמשיך ולנסות לפרוע את המסגרת עד סוף השנה הנוכחית.
זו לא "ההסתבכות" הראשונה של מור בענף האשראי החוץ בנקאי. "כלכליסט" חשף כי מור קרנות נאמנות רכש אג"ח של גיבוי אחזקות בהיקף של 40 מיליון שקל. גיבוי, בבעלותו של יהונתן כהן, הודיע לא מכבר כי לא תוכל להשיב חובה לנושי האג"ח ומבקשת הסדר חוב.
בתגובה נמסר מערך פיננסים כי היא "פועלת אך ורק במתן אשראי ללקוחות עסקיים, ולהבדיל מחברות אחרות בתחום האשראי החוץ־בנקאי, ערך פיננסים פעילה יותר בתחום מתן ההלוואות ופחות בתחום ניכיונות הצ'קים. בקשה לדחיית פירעון ההלוואה או חלקה, היא בקשה לגיטימית והיא מייצגת מהלך עסקים רגיל. כנגד ההלוואות של הלקוחות, החברה דואגת לקבל ביטחונות וערבויות. יצוין כי לערך פיננסים יש את ההון העצמי הגבוה ביותר בהשוואה למאזן מבין כל החברות הציבוריות בתחום האשראי החוץ־בנקאי".