סגור

איך מלחמה באוקראינה תשפיע על השווקים: 5 תסריטים

מהפרנק השוויצרי, דרך שוקי החיטה והתירס ועד ליצרנית הבירה קרלסברג: בסוכנות הידיעות רויטרס מיפו כיצד הסלמה במתיחות בין מוסקבה לקייב תשפיע על השווקים בעולם

פלישה של רוסיה לאוקראינה תורגש לא רק במדינות עצמן אלא גם בשוקי ההון בעולם. ממחירי החיטה והאנרגיה ועד לאג"ח ממשלתיות ונכסי מקלט.
בסוכנות הידיעות רויטרס מיפו כיצד הסלמה במתיחות בין מוסקבה לקייב תשפיע על השווקים בעולם.
1. מקלט בטוח: אירוע מרכזי הטומן בחובו סיכונים גבוהים לרוב מבריח את המשקיעים בחזרה לאג"ח, שנתפסות בדרך כלל כנכס בטוח. כך צפוי גם לקרות במקרה של פלישה רוסית, גם אם היא תוביל לעליית מחירי הנפט ואינפלציה גבוהה אף יותר. כמו כן, בשוקי המט"ח, הפרנק השוויצרי נחשב למקלט בטוח, והוא טיפס בסוף ינואר לרמתו הגבוהה ביותר מאז מאי 2015. בדומה, זהב הנחשב למקלט בתקופות של משברים וקשיים כלכליים, עלה לרמתו הגבוהה ביותר מזה 13 חודשים.

4 צפייה בגלריה
ברן שוויץ ערים רגועות
ברן שוויץ ערים רגועות
ברן, שוויץ. הפרנק השוויצרי נחשב למטבע שבורחים אליו ברגעי משבר
(צילום: גטי)

2. דגנים וחיטה: כל הפרעה למשלוחי הדגנים מאזור הים השחור תהיה קרוב לוודאי בעלת השפעה משמעותית על המחירים ותתדלק אף יותר את אינפלציית המזון, בתקופה שבה המחירים הפכו לגורם מרכזי לדאגה ברחבי העולם על רקע משבר הקורונה. 4 יצואניות מרכזיות – אוקראינה, רוסיה, קזחסטן ורומניה – שולחות את הדגנים מנמלים בים השחור שעומדים בפני שיבושים פוטנציאליים במקרה של פעולה צבאית או הטלת סנקציות. אוקראינה נחשבת ליצואנית השלישית בגודלה בעולם של תירס והרביעית בגודלה של חיטה, כך לפי נתוני מועצת הדגנים הבינלאומית. רוסיה היא יצואנית החיטה המובילה בעולם. עליית מחירי המזון תובל להגברת הלחצים האינפלציוניים.

4 צפייה בגלריה
שדה חיטה קנדה מחירי המזון
שדה חיטה קנדה מחירי המזון
רוסיה - יצואנית החיטה הגדולה בעולם
(צילום: רויטרס)

3. גז טבעי ונפט: שוק הנפט קרוב לוודאי שייפגעו אם המתיחות תהפוך למלחמה. אירופה תלויה ברוסיה לאספקת כ-35% מהגז הטבעי שלה, רובו מגיע מצינורות שחוצים את בלרוס ופולין ומגיעים לגרמניה ומצינור נורד סטרים 1 שמגיע ישירות לגרמניה. ב-2020 נפל נפח הגז שהועבר מרוסיה לאירופה על רקע הסגרים שפגעו בביקושים. האספקה לא חודשה במלואה גם בשנה שעברה על אף העלייה בצריכה וכתוצאה מכך זינקו המחירים. כחלק מהסנקציות המתוכננות על רוסיה במקרה שתפלוש לאוקראינה, בכוונת גרמניה לא לאשר את הפעלת צינור נורדסטורם 2 מרוסיה. הפרויקט החדש אמור להעלות את ייבוא הגז לאירופה אך בכך גם יגדיל את התלות של אירופה ברוסיה לצרכי האנרגיה שלה. ההערכה היא כי ייצוא הגז הטבעי מרוסיה דרך בלרוס ואוקראינה למערב אירופה יופחת משמעותית במקרה שיוטלו סנקציות, והמחירים יטפסו חזרה לשיאים שנרשמו ברבעון הרביעי של השנה שעברה.

גם שוקי הנפט יושפעו בעקבות הגבלות ושיבושים אחרים. הנפט הרוסי שמיוצא למדינות כמו סלובקיה, הונגריה וצ'כיה עובר דרך אוקראינה. האנליסטים בג'יי.פי מורגן כבר הזהיו כי המתיחות הנוכחית עלולה להוביל ל"זינוק חד" במחירי הנפט. האנליסטים ציינו עוד כי עלייה למחיר של 150 דולר לחבית תכווץ את צמיחת התמ"ג העולמית ל-0.9% בלבד במחצית הראשונה של השנה, ותכפיל את האינפלציה ל-7.2%.


4 צפייה בגלריה
תרגיל של הצבא האוקראיני חשש מפלישה של רוסיה
תרגיל של הצבא האוקראיני חשש מפלישה של רוסיה
תרגיל של הצבא האוקראיני, השבוע
(צילום: איי אף פי)


4. חשיפה של חברות: חברות מערביות נסחרות צפויות גם להרגיש את ההשלכות של פלישה רוסית, אף שעבור חברות האנרגיה כל פגיעה בהכנסות או ברווח תקוזז על ידי הזינוק הצפוי במחירי הנפט. כך למשל, ל-BP הבריטית יש אחזקה של 19.75% ברוסנפט ומספר מיזמים משותפים עם יצרנית הנפט הגדולה ברוסיה. בדומה, לשל אחזקה של 27.5% במפעל הגז הטבעי הנוזלי (LNG) הראשון ברוסיה, שאחראי לשליש מייצוא ה-LNG במדינה וכן מיזמים משותפים עם גזפרום. גם חברת האנרגיה האמריקאית אקסון ו- Equinor הנורבגית פעילות במדינה. בסקטור הפיננסי, מרבית הסיכון מרוכז באירופה. הבנק הבינלאומי Raiffeisen האוסטרי הרוויח 39% מהרווח הנקי שלו בשנה שעברה מהחברה הבת הרוסית, בעוד ש-OTP ההונגרי ויוניקרדיט מרוויחים בסביבות 7% מהפעילות הרוסית שלהם. ואילו סוסייטה ז'נרל מרוויחים 6% מהרווח הנקי באמצעות הפעילות עם רוסבנק.
במקביל, לבנקים בצרפת ואוסטריה יש את החשיפה הגדולה ביותר להלוואות לרוסיה מקרב המלווים המערביים – 24.2 מיליארד דולר ו-17.2 מיליארד דולר, בהתאמה. אחריהם המלווים האמריקאיים עם 16 מיליארד דולר, יפנים עם 9.6 מיליארד דולר ובנקים גרמניים עם 8.8 מיליארד דולר, כך לפי נתוני הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS). גם לסקטורים נוספים יש חשיפה: רנו לדוגמה מרוויחה 8% מההכנסה התפעולית שלה ברוסיה, רשת מטרו הגרמנית מפעילה 93 סניפים ברוסיה שאחראיים ל-10% מהמכירות שלה, ואילו יצרנית הבירה הדנית קרלסברג היא הבעלים של בלטיקה, מבשלת הבירה הגדולה ביותר ברוסיה החולשת על נתח שוק של 40% במדינה.

4 צפייה בגלריה
בירה קרלסברג
בירה קרלסברג
קרלסברג היא הבעלים של בלטיקה, מבשלת הבירה הגדולה ביותר ברוסיה
(צילום: בלומברג)

5. אג"ח אזוריות בדולרים ומטבעות מקומיים: נכסים רוסיים ואוקראיניים יעמדו במרכז הנפילות בשווקים כתוצאה מפלישה. האג"ח בדולרים של שתי המדינות רשמו ביצועים מאכזבים בחודשים האחרונים, שכן המשקיעים צמצמו את החשיפה לנוכח המתיחות בגבול. עם זאת, משקיעים לרוב נמנעים משוקי האג"ח של אוקראינה, בעוד שהמעמד של רוסיה בשוקי ההון התכווץ בשנים האחרונות לנוכח הסנקציות שהוטלו עליה והמתיחות הגיאופוליטית, כך שההשפעה תהיה מצומצמת יחסית. גם המטבעות של רוסיה ואוקראינה נפגעו מהמצב. מטבע הריבניה הוא בעל הביצועים הגרועים ביותר בשווקים המתעוררים, והרובל החמישי הגרוע ביותר. לדבריו של כריס טרנר מ-ING, המצב בין אוקראינה ורוסיה מציב "חוסר ודאות משמעותי" לשוקי המט"ח. "האירועים של שלהי 2014 מזכירים לנו את פערי הנזילות ואחזקות בדולרים שהובילו לירידה משמעותית ברובל באותו הזמן", אמר.