סגור

המטרה הבאה של הפד היא להעלות את שיעור האבטלה

העלאת הריבית המהירה בארה"ב כבר השפיעה על צינון שוק הנדל"ן. כעת פועל הפד למתן עוד את הביקושים, גם בשוק העבודה, בדרך להאטת האינפלציה

הבנק הפדרלי צריך לקרר את הכלכלה כדי למתן את האינפלציה לעבר היעד של 2%. אנחנו כבר רואים כיצד העלאות הריבית מצליחות לצמן את הביקושים בשוק הדיור. כעת, מטרת הבנק תהיה להעלות את שיעור האבטלה.
מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, שפורסם בשבוע שעבר, היה גבוה מהמצופה והצביע על האינפלציה הגבוהה ביותר מזה ארבעה עשורים, והמחיש כי הבנק הפדרלי מפגר אחר קצב האינפלציה. בעקבות כך החליט הפד להעלות את הריבית בשיעור גבוה מהמתוכנן של 0.75% לרמה של 1.5%-1.75%, ובשוק החוזים העתידיים מתמחרים כעת ריבית של 3.5%-4% לאחר ישיבת הפד בדצמבר. הבנק הפדרלי נימק את החלטתו לאור הצמיחה של שוק העבודה, שיעור האבטלה הנמוך, מחירי האנרגיה הגבוהים, הביקושים הגבוהים והאינפלציה הגבוהה.
ההחלטה של הפד גררה גל מכירות בשוק האג"ח, כאשר הריבית על אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עומדת על 3.4%, כפול מהרמה בתחילת השנה. עקומת הריבית ממשיכה להיות הפוכה בין 5 ל-10 שנים ובין 10 ל-30 שנים. מדובר באינדיקציות למיתון, ואכן בשוק מתמחרים כעת סבירות של 31.5% למיתון בארצות הברית בשנה הקרובה.
הבנק הבהיר כי ימשיך לעקוב אחר הנתונים הכלכליים ויתאים את מדיניותו המוניטרית לתנאים המשתנים, כפי שעשה בהעלאת הריבית הגבוהה מהמתוכנן.
ייתכן כי הצעדים שנקט וצפוי לנקוט הפד כבר נותנים את אותותיהם. מדדי המחירים לצרכן וליצרן אמנם היו גבוהים, אך סקר אוניברסיטת מישיגן, שנערך בקרב משקי בית ולא בקרב כלכלנים, הצביע על רמת שפל של כל הזמנים בסנטימנט הצרכני וחשש מעלייה באבטלה.
העלאות הריבית, לצד הצמצום הכמותי (QT), כבר מכבידים על הנזילות בשוק האג"ח ומובילים לתנודתיות בריביות.
ככלל, ייתכן כי הפד סוף סוף נוקט צעדים משמעותיים שבכוחם לצנן את הביקושים ולמתן את האינפלציה. צעדים אלה עשויים להסב "כאב" בטווח הקצר, אך הם ישתלמו בטווח הארוך יותר.