סגור
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
נגיד בנק ישראל אמיר ירון. יתקשה להתמודד עם התפתחות חריגה מדי (צילומים: אלכס קולומויסקי, רויטרס)

תנודתיות במט"ח: הדולר יורד מתחת ל-3.66 שקלים

המטבע האמריקאי נסחר מוקדם יותר ב-3.69 שקלים, היורו נסחר עתה תמורת 3.87 שקלים אחרי שעלה ל-3.89 שקלים; מיטב: "לזרים יש משקל עודף בפיחות השקל"; מתחילת החודש נחלש המטבע הישראלי ב-6% מול הדולר - והפגין את הביצועים הגרועים בעולם חוץ מהרובל הרוסי

הדולר נסחר בשעה זו מתחת ל-3.66 שקלים - מוקדם יותר המטבע האמריקאי נסחר ב-3.69 שקלים. היורו נסחר עתה תמורת 3.87 שקלים אחרי שעלה ל-3.89 שקלים. האירועים הביטחוניים וחוסר היציבות הפוליטי המשיכו להשפיע גם הבוקר על המסחר בשוק המט״ח המקומי. בעולם שומר היורו על יציבות מול הדולר ברמה של 1.05 דולרים.
"לפי מחזורי המסחר, לזרים יש משקל עודף בפיחות השקל", אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב. מתחילת החודש פוחת השקל ב-3.5% מול סל המטבעות וב-6% מול הדולר – בחודש האחרון הוא היה המטבע החלש ביותר, למעט הרובל הרוסי.
"משקל תושבי חוץ במסחר במט"ח בשוק המקומי עלה בפברואר ל-65%, לעומת הממוצע של 60% בשנת 2022. חל גידול חד בעסקאות המרה במיוחד ע"י המשקיעים הזרים", אמר .
"מתוך קבוצת המשקיעים הזרים, המוסדות הפיננסיים הזרים הגדילו בחדות את כמות עסקאות ההמרה בשקל. בקרב תושבי ישראל עיקר הגידול בעסקאות המרה היה לא בקרב הבנקים, אלא אצל המשקיעים שמוגדרים תושבי ישראל אחרים", הוסיף זבז'ינסקי.
לדבריו, אף שהפיחות המהיר הוא נכון לעכשיו הגורם העיקרי לעלייה בציפיות האינפלציה והריבית, בידי בנק ישראל להרגיע את החששות בשוק. "סביר מאוד שיש בכוחו של בנק ישראל לבלום את הפיחות הבהול. במרץ 2020 הוא רק הכריז על מתן קו אשראי לבנקים במט"ח והשקל התחזק ביומיים בכ-5%, אף שהיה בשעתו ביקוש קשיח למט"ח מצד המוסדיים והבנקים, מול דרישת לביטחונות מחו"ל. בנק ישראל אפילו לא צריך להתערב בשוק המט"ח, אלא רק לרמוז שהוא בוחן התערבות".
עדיין, גם הבנק המרכזי לא יוכל להתמודד עם התפתחות חריגה מדי. "אם התוכנית לרפורמה המשפטית תעבור בלי הסכמה עלול להיווצר תהליך על פני זמן ארוך של פיחות השקל בגלל פגיעה הדרגתית בפעילות הכלכלית בישראל. אולם, זה כבר תסריט אחר שיגרום לתגובה שונה בשווקים מהתנהגות בהולה שאנו רואים היום", אמר זבז'ינסקי.