סגור
מוסף שבועי 9.11.23 צביקה ויליגר יבואן מזון
צביקה ויליגר. צריך לשכנע שני מוסדיים (צילום: יונתן בלום)

בלעדי
התוכנית החדשה של צביקה ויליגר להשתלטות על שופרסל

ויליגר, שמחזיק ב־4.9% מרשת הקמעונאות שנסחרת ללא גרעין שליטה, מנהל בשבועות האחרונים מגעים עם הגופים המוסדיים, שמחזיקים ב־63.9% משופרסל, במטרה לרקום עסקה שבסופה תקום שותפות שתחזיק ב־24.9% ממניות החברה

בנובמבר האחרון, זמן קצר אחרי שפרצה המלחמה מול חמאס, אמר צביקה ויליגר, שמחזיק ב־4.9% מרשת הקמעונאות שופרסל, למוסף כלכליסט כי "שופרסל מאוד מעניינת אותי. אני לא מתכוון להישאר שקט שם, אני רוצה לעשות דברים שבהם אני מרגיש שאוכל לתרום, אבל זה לא הזמן לדבר על זה". כעת הוא מחדש את הניסיונות שלו להשתלט על רשת הקמעונאות הגדולה במדינה.
לכלכליסט נודע כי בשבועות האחרונים מנהל ויליגר מגעים עם הגופים המוסדיים השונים, שהם בעלי המניות הגדולים בשופרסל (63.9%), שנסחרת ללא גרעין שליטה, במטרה לרקום עסקה שבסופה תהיה חברה שתחזיק ב־24.9% משופרסל ותשיג בה שליטה אפקטיבית. בחברה זו יחזיקו המוסדיים יחד עם ויליגר. המטרה של ויליגר היא להשביח את שופרסל ובסופו של דבר למכור את גרעין השליטה שיווצר למשקיע אחר, וברווח.
במסגרת השיחות שמקיים ויליגר, שמלווה על ידי בית ההשקעות רוסאריו, עם המוסדיים, הוא מציין שאם המהלך יצלח, בכוונתו להתמנות לתפקיד מנהל הסחר של שופרסל, ולא למנכ"ל החברה. אולם בפני התוכנית הזו עומד מכשול. ויליגר הוא בעל השליטה, יחד עם אחיו יוסי, ביבואנית המזון ויליפוד, שהיא ספק מרכזי של רשתות הקמעונאות השונות, כולל שופרסל. ויליפוד מייצרת, מייבאת ומשווקת פסטות, שימורים, ארוחות מוכנות, קמח, דגנים וחטיפי בוקר, שמנים, מתוקים ועוד. ויליגר מכהן כיו"ר החברה הציבורית ויליפוד השקעות, שמחזיקה בוויליפוד, ויחד עם אחיו יוסי מחזיק ב־64% מהמניות. לצורך גיבוש עסקת שופרסל, מציע ויליגר להפקיד את המניות שלו בוויליפוד בנאמנות ולעזוב את תפקידיו בחברה.
העסקה שמציע ויליגר למוסדיים מורכבת מכמה נדבכים. הבסיס לכל הוא שלד ציבורי, שכיום ויליגר מחזיק ב־68% ממנו. שווי השוק של השלד הזה עומד על 940 מיליון שקל. בשיחות עם המוסדיים ויליגר לא הסגיר את הזהות של השלד הספציפי. השלד הציבורי הזה ירכוש את המניות של ויליגר בשופרסל, 4.9%, לפי מחיר השוק. כיום שווי המניות עומד על 245 מיליון שקל. התמורה תיתנן בחלקה במזומן (70 מיליון שקל) והיתרה באמצעות הקצאת מניות באותו שלד ציבורי, מה שיביא את ויליגר להחזקה של 86% בחברה הזו.
לאחר מכן, השלד ירכוש 20% ממניות שופרסל מידי הגופים המוסדיים, ממי שירצה למכור. התמורה תעמוד על 400 מיליון שקל במזומן, והיתרה תתקבל באמצעות הקצאת מניות באותו שלד ציבורי. כך, לאחר השלמת העסקה, המוסדיים יחזיקו ב־67% מאותו שלד, ואילו ויליגר יחזיק ב־28.4% ממנו. בנוסף, המוסדיים ימשיכו להחזיק ב־43.9% ממניות שופרסל באופן ישיר. בהמשך, ניתן יהיה למכור את השלד הציבורי או את מניות שופרסל שיחזיק.
שיעור ההחזקה המתוכנן עבור השלד, 24.9%, לא נקבע במקרה. זה הרף המקסימלי שאליו בעל מניות יכול להגיע מבלי להידרש להצעת רכש. החוק כיום קובע שבחברה שבה אין בעל שליטה, ואין בעל מניות אחר שמחזיק ביותר מ־25%, יש לבצע הצעת רכש על מנת לעלות להחזקה בשיעור גבוה יותר.
ככל הידוע, המוסדיים השונים שמחזיקים במניות שופרסל אינם מביעים התלהבות גדולה מההצעה של ויליגר בשלב זה, אולם בשל פיזור ההחזקות, ויליגר יוכל להוציא אותה לפועל גם אם יצליח לשכנע שני מוסדיים בלבד. זאת משום שבשופרסל מחזיקים כבעלי עניין שישה מוסדיים, שכל אחד מהם מחזיק כ־10% מהחברה: הפניקס (13.4%), מגדל ביטוח (12.6%), מנורה מבטחים (10%), הראל ביטוח (9.8%), אלטשולר שחם (9.6%) וכלל ביטוח (8.5%).
ויליגר לוטש עיניים לשופרסל מזה זמן רב. להחזקתו הנוכחית בשופרסל הגיע במהלך 2022, לאחר שרכש עוד נתח ממניות שופרסל בכ־200 מיליון שקל. הוא עשה זאת בעת שגורמים רבים לטשו עיניים לרשת, שהפכה לחברה ללא גרעין שליטה ב־2018, בעקבות מכירות שביצעה אי.די.בי, שהיתה בעלת השליטה, בעת שהיתה בבעלות של אדוארדו אלשטיין. ב־2013 חבר ויליגר לנוחי דנקנר, שבאותה עת נאבק לא לאבד את אי.די.בי לנושיה, במטרה לקבל דריסת רגל בשופרסל. אולם בסופו של דבר דנקנר איבד את החברה, שעברה לידי אלשטיין. במהלך השנתיים האחרונות ויליגר ניסה לחבור לגורמים פיננסיים מבריטניה כדי לגבש קבוצה שתשתלט על שופרסל, אך ללא הצלחה.
במהלך 2022 ניסו מספר גורמים בשוק ההון המקומי להשתלט על שופרסל, לאחר שהבינו שגם החזקה של 20% תהיה מספיקה כדי לייצר גרעין שליטה אפקטיבי. הראשונים לזהות את המצב היו האחים שלומי ויוסי אמר, שמכרו ב־2021 את רשת פרשמרקט שהקימו לפז ב־2.1 מיליארד שקל, בעסקת מזומן ומניות שהפכה אותם לבעלי מניות משמעותיים בפז. במרץ 2022 הגישו האחים הצעה להשקיע 2.5 מיליארד שקל בשופרסל בתמורה להקצאת מניות שתביא אותם להחזקה של 25%. כעבור יומיים הם משכו את ההצעה, לאחר שפז הבהירה להם שהיא רואה בכך הפרה של הסכם אי התחרות שלהם.
באפריל 2022 הציעו בעלי המניות של דלק ישראל – להב אל.אר שבשליטת אבי לוי, אורי מנצור וקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה – עסקת מיזוג עם שופרסל, שבמסגרתה שופרסל תקבל לידיה את מלוא המניות של דלק ישראל, בתמורה להקצאה של 12% ממניות שופרסל לבעלי המניות של דלק ישראל, עם אופציה לעלות ל־20% תוך שנה. לאחר שהיו"ר דאז יקי ודמני, שתמך בעסקה, אולץ להתפטר, הדירקטוריון דחה את ההצעה.
גורם נוסף שהצהיר על התעניינות בשופרסל הוא משפחת קרסו, באמצעות יבואנית הרכב הבורסאית קרסו מוטורס. אולם עד כה, ככל הידוע, החברה לא רכשה מניות של שופרסל. צחי אבו, בעל השליטה בחברה הציבורית ארי נדל"ן (שמה הנוכחי של ארנה גרופ), הגיע להחזקה של 3% בשופרסל בהשקעה של 200 מיליון שקל, אולם בהמשך מכר את המניות.
במאי האחרון גם קרן הגידור ברוש, שמוביל אמיר אפרתי ושעל מייסדיה נמנים גיל דויטש ורוני בירם, החלה בניסיונות לגבש קבוצה שתרכוש את השליטה בשופרסל. עוד לפני כן, ב־2022, הקרן, יחד עם קרן הנדל"ן JTLV של אמיר בירם, אחיו של גיל, אריאל רוטר ושלמה גוטמן, הציעו להשקיע 540 מיליון שקל בחברה־הבת של שופרסל, שופרסל נדל"ן, בתמורה להקצאה של 15% ממניות החברה.