סגור

פוטומיין הקפיצה ב-86% את הוצאות השיווק, ההכנסות צמחו וההפסד העמיק

החברה שמפתחת אפליקציות להפיכת תמונות מודפסות לדיגיטליות סיכמה את המחצית הראשונה של 2021 עם הפסד של 3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד; ההכנסות קפצו ב-43% ל-5.8 מיליון דולר

פוטומיין הציגה צמיחה בהכנסות, אך העמיקה את ההפסד בשורה התחתונה.
החברה, שמפתחת אפליקציות לסריקת תמונות מודפסות והפיכתן לדיגיטליות והצטרפה לבורסה בתל אביב במרץ האחרון, פרסמה בסוף השבוע את דוחותיה הכספיים למחצית הראשונה של השנה. מניית פוטומיין ננעלה היום ללא שינוי, בשווי שוק של 153.8 מיליון שקל.
ההכנסות של פוטומיין בששת החודשים הראשונים של 2021 זינקו ב-43% והסתכמו ב־5.8 מיליון דולר. צפון אמריקה היא הטריטוריה הבולטת בהתפלגות הגיאוגרפית של מכירות החברה עם נתח של 47%, ואחריה ניצבת אירופה שאחראית ל־29% מההכנסות של פוטומיין.
במקביל, ההפסד של החברה, בניהולו של ניר צמח, הוכפל פי שלושה והסתכם ב־3.7 מיליון דולר לעומת הפסד של 1.2 מיליון דולר במחצית הראשונה ב-2020.
אחד הגורמים להעמקת ההפסד הוא הוצאה חד פעמית של 900 אלף דולר, שנרשמה כתוצאה משיערוך חשבונאי של התחייבות פיננסית, בעקבות השקעה שבוצעה בחברה לפני השלמת הליך ההנפקה הראשונה לציבור.
שתי ההוצאות הבולטות ביותר בדוחות של פוטומיין הן עלות ההכנסות וההוצאות למכירה ושיווק.
סעיף עלות ההכנסות מורכב רובו ככולו מתשלומים שפוטומיין מעבירה לחנויות האפליקציות, שעומדים על כ־30% מהכנסות החברה. סעיף זה הוא בבחינת גזירת גורל, והיכולת של פוטומיין לשנות אותו זניחה.
לעומת זאת, סעיף ההוצאות למכירה ולשיווק נתון כולו לשיקול דעתה של הנהלת החברה. במחצית הראשונה של 2021 הסתכמו הוצאות פוטומיין בסעיף זה ב־5.3 מיליון דולר — עלייה של 86% בהשוואה לנתוני התקופה המקבילה ב־2020.
ההחלטה להגדיל את תקציב המכירות והשיווק תרמה בעת ובעונה אחת הן לצמיחה בהכנסות והן להעמקת ההפסד.
2 צפייה בגלריה
ניר צמח מנכ"ל פוטומיין
ניר צמח מנכ"ל פוטומיין
ניר צמח, מנכ"ל פוטומיין
(צילום: נועם אשל)
בטווח המיידי רושמת פוטומיין בדוחותיה הכספיים את כל הוצאות המכירה והשיווק בתקופה, ומנגד היא מכירה בהכנסות על פני תקופות השונות של המנוי.
מאפריל האחרון החלה פוטומיין לתת עדיפות למנוי השנתי, שמחירו 39.99 דולר, על פני המנוי החודשי, שעלותו 9.99 דולר, ולכן פער העיתוי בין הוצאותיה המיידיות לבין התקבולים העתידיים צפוי להתרחב. זאת מאחר שהחברה מכירה בתקבול על המנוי החודשי מיד עם התשלום — בעוד התקבול על המנוי השנתי נפרש על פני תקופה ארוכה יותר.
בטווח הבינוני והארוך מגלים בפוטומיין אופטימיות ומציגים נתון מעניין, שעל פיו 2.5 מיליון הדולר שהושקעו בשיווק ובמכירות במחצית הראשונה של 2020 הניבו במהלך 18 חודשים (ינואר 2020–יוני 2021) הכנסות של 5.3 מיליון דולר. במילים אחרות, כל דולר שהושקע במכירות ובשיווק הניב במשך שנה וחצי הכנסות של 2.1 דולר, והכנסות של 1.4 דולר בניכוי תשלומים לחנויות האפליקציות.
נכון להיום יש לפוטומיין 376 אלף מנויים משלמים ב־14 האפליקציות של החברה, עלייה של 57 אלף לעומת מספרם בסוף הרבעון השני של 2020.
מחצית מהמנויים באפליקציות של פוטומיין נמצאים בשנתם הראשונה, רבע בשנתם השנייה ורבע מהם מנויים כבר שנה שלישית ויותר. בשנה החולפת גדל מספר התמונות במאגר החברה ב־89 מיליון, ומספרן כרגע מסתכם ב־270 מיליון.
המבחן של הנהלת פוטומיין ברבעונים הקרובים יהיה ביכולתה להצדיק את העלייה בהוצאות המכירה והשיווק. המפתח לכך טמון בהרחבת מעגל המנויים המשלמים תוך שימור המנויים המשלמים הקיימים.
פוטומיין גייסה בתחילת מרץ השנה 50 מיליון שקל לפי שווי חברה של 232 מיליון שקל (אחרי הכסף). החבילה שהונפקה וכללה 30 מניות ו־10 כתבי אופציה בתמורה ל־90 שקלים שווה היום בבורסה 58.55 שקלים ומגלמת הפסד "על הנייר" של 35%.