סגור
 ג'יל גמון מנכ"ל ביומיט
ג'יל גמון מנכ"ל ביומיט (צילום: עופר חגיוב)

אופטימיות מופרזת של ביומיט? תנפיק אופציות שמחיר מימושן פי 3 ממחיר המניה

ביומיט פודטק תנפיק בחינם אופציות למחזיקי מניותיה - אך כדי שאלה ייכנסו לתוך הכסף, מניית השותפות צריכה לשלש את שווייה

האם ביומיט פודטק מצאה את הדרך שבה ניתן למשוך משקיעים לשותפויות השקעה בתקופה של ירידות בשווקים וחשש ממיתון? הנהלת השותפות הודיעה אתמול כי החליטה להנפיק אופציות בחינם למחזיקי מניותיה. ואולם, לא כדאי למשקיעים להתרגש יתר על המידה. האופציות אמנם יבשילו כבר בינואר 2024, אך מחיר המימוש של כל אחת מהן יהיה 3 שקלים. כלומר, האופציות רחוק מחוץ לכסף, בעוד מניית החברה נסחרת במחיר של פחות משקל באחוזת בית. כדי שהאופציות ייכנסו לתוך הכסף, מניית השותפות צריכה לשלש את שווייה.
ביומיט פודטק עוסקת בעיקר בהשקעות בענף הפודטק, בהן פיתוחי מזון, תחליפי מזון ושיטות לייצור ולגידול מזון. עם זאת, השותפות המוגבלת רשאית לבצע פרויקטים נוספים שלא הוגדרו במפורש בהסכם הקמת השותפות במשך שלוש שנים. עד עתה החברה השקיעה בחמישה מיזמים עיקריים, בהם רילבייט ומור אלטרנטיב פודס שעוסקות בתחליפי בשר, וכן אובו טכנולוגיה שעוסקת בפיתוח להזרקה לתוך ביצים כדי ליצור רוב זכרי בתהליך.
בסביבת החברה מייחסים את ההחלטה להעניק אופציות בחינם בשווי של פי שלושה ממחיר המניה הנוכחי שלה לאופטימיות של ביומיט ולרצונה להוקיר תודה למשקיעים שמחזיקים במניה בשנה הראשונה לפעילותה. עוד מציינים בחברה כי ביומיט, בניגוד לשאר השותפויות בשוק ההון הישראלי, לא ביצעה הקצאת מניות או הנפקות נוספות מאז הנפקתה, מתוך מטרה שלא לדלל את המשקיעים. על כן, הנפקת אופציות היא שיטה הוגנת של ההנהלה כלפי המשקיעים הראשונים לגיוס הון עתידי. אם האופציות ייכנסו לתוך הכסף, מימוש מלא של האופציות המונפקות בהיקף של יותר מ־5 מיליון שקל יביא להזרקת הון לחברה בהיקף של 15 מיליון שקל. האופציות במימושן יהוו 2% מהמניות המונפקות של החברה.
ביומיט הונפקה במרץ 2021 ושווי השותפות מסתכם ב־250 מיליון שקל, לאחר שמניותיה עלו ב־12 החודשים האחרונים ב־252%. זאת, בעיקר בשל כניסתו של משקיע יחיד ושונה מאוד בנוף של שוק ההון לשותפות: מוסך רביע. המוסך, שממוקם בכפר סבא, הוא בעל השליטה בשותפות (42%), שהועברה אליו מחברת סולבר, ששולטת בחברת הקנאביס קנאשור. מאחורי המוסך עומדת קבוצת משקיעים בהובלת שיר חן שמבקשת לאסוף חברות עם סחירות נמוכה בשוק ההון ולבצע בהן שיפור. כך, אותה קבוצה ניסתה להשתלט ביוני על חברת הביומד הציבורית ביו ויו, אך הניסיון כשל לנוכח התקבצות שאר בעלי המניות בחברה.
שותפויות ההשקעה, דוגמת ביומיט פודטק, זוכות לקיתונות של ביקורת בבורסה המקומית. השותפויות הוקמו במטרה לחבר את ציבור המשקיעים לחברות פרטיות שיירכשו דרך השותפויות. ואולם, השותפויות מחזיקות בהסכמי ניהול שמבטיחים לשותף הכללי, מקימי השותפות, פרמיה גבוהה על חשבון השותף המוגבל, כלומר המשקיעים. הסכמי ניהול אלה צפויים לפגוע בתשואה שתנבע מההשקעה במניות אלה.
בשותפויות פרטיות המשקיעים בשותף המוגבל מנוסים ועם ידע רב, והם מגיעים להסכם סביר מול השותף הכללי. אבל בשותפויות שנסחרות בבורסה, המשקיעים הם הציבור הרחב, ולכן קל ליזם, שמכהן כשותף הכללי, לגזור קופון על חשבון ציבור המשקיעים. בתוך כך, השותף הכללי גובה שני סוגי דמי ניהול: דמי ניהול קבועים שנגבים על הניהול היומי של השותפות (מעבר למשכורות הפרטיות שגובים חלק ממקימי השותפות), וכן דמי ניהול עבור הצלחה (דמי יוזמה) שאותם גוזר המנהל הכללי במקרה שבו הוא מוכר השקעה בחברה פרטית ברווח. בביומיט דמי הניהול האפקטיביים (הכוללים את שני סוגי ההשקעה) הם 10% מהון הקרן.