סגור

הקטנועים החשמליים של בליץ צברו הפסדים והביאו לקיצוץ בשכר הבכירים

שווי השוק של מפתחת הקטנועים החשמליים נחתך ב־89% מאז ינואר 2022. הערת עסק חי צורפה לדו"חות הכספיים. החברה תקצץ בשכרם של בעל השליטה והמנכ"ל רפאל מוזינסקי ובכירים נוספים

הצרות של בליץ, שמפתחת קטנועים חשמליים, נערמות. מכירות מתוכננות נדחו, ההפסדים גדלו, לדו"חות הכספיים צורפה הערת עסק חי, סמנכ"ל הכספים עזבה לאחר תקופה קצרה וגם היו"ר התפטר. שווי השוק של החברה צנח ב־89% משיא של 238 מיליון שקל בינואר 2022 ל־27 מיליון כעת. בניסיון לייצב את מצבה ולצמצם את הוצאותיה, החברה החליטה לקצץ בשכר הבכירים.
בעל השליטה והמנכ"ל רפאל מוזינסקי (65%) הסכים בסוף יולי להעמיד בטוחות אישיות למימון שנטלה החברה, ובתחילת החודש שעבר העמיד ערבות אישית ושטר חוב ללא תמורה לצורך קבלת מימון של עד 5 מיליון שקל. שכרו הקבוע יקוצץ זמנית ב־25% (עד לגיוס הון או חוב ב־2 מיליון שקל או עד פברואר 2024, ולאחר מכן יוחזר הסכום שקוצץ).
שכרו החודשי ברוטו של מוזינסקי הוא 40 אלף שקל ברוטו, ועלות שכרו ב־2022 הגיעה ל־601 אלף שקל. כמו כן יקוצץ זמנית ב־15% שכרם של שני נושאי משרה נוספים - סמנכ"ל המחקר והפיתוח גיא כהן וסמנכ"ל התפעול דוד מרקוס - שעלותו השנתית הגיעה ל־470 אלף שקל. בתמורה לקיצוץ הזמני (עד פברואר 2024) הוקצו לשניים מניות של החברה.
בליץ טכנולוגיות נכנסה לבורסה בתל אביב במאי 2021 בעסקת מיזוג בין השלד שנותר מהחברה הציבורית ענבר גרופ פיננסים ובין בליץ אלקטריק מוטורס הפרטית שהקים מוזינסקי ב־2012. בליץ מפתחת ומייצרת קטנועים חשמליים ומעניקה להם שירותי תחזוקה וניהול תקשורת ומידע. שוקי הפעילות שלה הם ישראל, בלגיה, הולנד ובריטניה ועד כה מכרה כ־2,000 קטנועים. עיקר הכנסותיה הן מהפעילות בישראל.



זכיין דומינוס פיצה היה אחראי ל־33% מהכנסותיה ב־2022 ול־45% מהן ב־2021. החברה התקשרה עם מפיצים גם בדרום אפריקה, ארה"ב ואיחוד האמירויות אך המסירות שתוכננו נדחו ולכן לא נרשמו הכנסות מיעדים אלה.
בדו"חות הכספיים למחצית השנייה של 2023 הסבירה בליץ כי חלק מהעיכוב בביצוע המסירות נובע מכוונתה לסיים עד לסוף השנה את פיתוחו של מערך הינע חשמלי חדש לקטנועים שהיא משווקת. עיכובים בהליכי פיתוח המוצר ותקלות בדגם הסוללות הנוכחי הובילו לעלויות נוספות עבורה. כמו כן, חלה הרעה כלכלית בדרום אפריקה שמציבה אתגרים בפני המשך הפעילות בה.
בניגוד לחלק מחברות הטכנולוגיה שנכנסו לבורסה במקביל אליה בגל הגדול של 2021-2020 (66 הנפקות), בליץ החלה להיסחר כשברשותה מוצר שמניב הכנסות, אך אלה לא תורגמו לרווחים. בסוף 2022 ההפסדר המצטבר היה 58 מיליון שקל ובסוף יוני השנה הוא הגיע ל־66 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בסוף המחצית הראשונה היה מינוס 7.8 מיליון שקל.
בהערת עסק חי שנוספה לדו"חותיה הכספיים צוין כי האמצעים הכספיים ומקורות המימון שברשותה אינם מאפשרים את המשך פעילותה השוטפת הנוכחית לשנה נוספת. כמו כן סמנכ"לית הכספים שמונתה בינואר תסיים את תפקידה בסוף החודש, וביולי התפטר יו"ר החברה דוד מחלב לאחר כהונה של שנתיים.