סגור
מימין עמית גל הממונה על רשות שוק ההון אסף גולדברג בעלים ומנכ"ל סלייס
מימין: עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון; אסף גולדברג, בעלים ומנכ"ל סלייס (צילום: מתוך האוסף המשפחתי)

בלעדי
סלייס החזירה ללקוחותיה כספים שגבתה שלא כדין

חברת ניהול קופות הגמל הדיגיטלית של משפחת גולדברג החזירה 2.1 מיליון שקל ועלולה להיקנס בסכום נוסף. הרשות בודקת תלונות נוספות על החברה. בעלי ומנהלי סלייס זומנו לבירור ונדרשו לשפר את המענה ללקוחות

חברת ניהול קופות הגמל הדיגיטלית סלייס נאלצה להחזיר 2.1 מיליון שקל ללקוחותיה. ל"כלכליסט" נודע כי הפעולה נעשתה בעקבות ביקורת של רשות שוק ההון בחברה. בסלייס טענו כי מדובר בחישוב שונה של הרשות מול חישובי העמלות של החברה, אך ברשות לא קיבלו את ההסבר.
בעקבות הביקורת הוציאה הרשות הוראה מפורשת, חריגה בחומרתה, להחזיר את הכסף שנגבה שלא כחוק לכאורה מהעמיתים. גבייה בניגוד להוראות מכספי עמיתים נחשבת להפרה חמורה ובעקבותיה הרשות לעיתים מטילה קנסות נוספים, כך שסלייס עשויה להיקנס בעקבות האירוע בלי קשר להחזר הכסף ללקוחות. ברשות התקבלו תלונות נוספות על החברה, שנוגעות לטיפול בפניות הלקוחות, והן עדיין מצויות בבדיקה. הרשות אף זימנה את בעלי ומנהלי החברה לבירור ודרשה מהם לשפר את המענה ללקוחות בעקבות תלונות הלקוחות לפיהן לא ניתן לקבל מענה מהחברה.
הביקורת של רשות שוק ההון בסלייס נערכה בעקבות תלונות על התנהלות לקויה בגביית הכספים של החברה לכאורה, ונגעה לעמלות הוצאות ישירות ודמי ניהול שנגבו מהלקוחות תוך הפרה של תקנות ההשקעה לכאורה. לפי ממצאי הביקורת, החברה סיווגה השקעות של כספי הגמל של הלקוחות בקרן השקעות מסוימת, וגבתה עליהם עמלות שלא ניתן לגבות בהשקעה שמסווגת לניהול חיצוני.
לסלייס, שבבעלות משפחת גולדברג, אלפי לקוחות. סלייס מנהלת, ככל הידוע, 3 מיליארד שקל. שמה הקודם של החברה, שהוחלף ב־2020, הוא קל גמל. משפחת גולדברג, בעלת השליטה בפלטפורמת המסחר FMR, הקימה את החברה, המנהלת קופות גמל בניהול אישי (IRA). החברה מציעה ללקוחות קופות גמל במסלולים של השקעות אלטרנטיביות, דוגמת קרנות גידור והלוואות פרטיות, וכן קופת גמל שמשקיעה בחוב לא סחיר, כגון מימון לחברות באירופה וארה"ב, אשראי צרכני והלוואות גישור בנדל"ן בארה"ב, כמו גם קופות גמל במסלולים קונבנציונליים. הלקוח מרכיב לעצמו תמהיל השקעות של קופת הגמל שניתן לשינוי בכל עת.
סליייס מאפשרת לדוגמה השקעה ב־10 קרנות גידור ישראליות, בהן ספרה, נוקד ו־ION. בעוד שלהשקעה ישירה באותן קרנות נדרש הון מינימלי של מאות אלפי שקלים ומעלה, הרי שבהשקעה דרך קופת הגמל אין סכום מינימלי.
סלייס לא מנהלת ישירות את הכסף, אלא מעבירה אותו לגופים חיצוניים, כמו קרדיט סוויס והפניקס. הקופה משקיעה לפחות 75% מהכספים במוצרים הללו (קרנות גידור או הלוואות). שאר הסכום מושקע באמצעות רכישת קרנות נאמנות וקרנות סל. זאת, כדי שמשקיעים המבקשים לצאת מהמוצר יוכלו לעשות זאת תוך זמן קצר, כפי שמקובל בקופות גמל. בקרנות הגידור לא ניתן להנזיל נכסים באופן מיידי. דמי הניהול במסלולים אלה עומדים על כ־1%.
מדובר אמנם בדמי ניהול גבוהים יותר מאשר בקופות גמל רגילות, שעומדים בממוצע על 0.6%, אך האחרונות אינן ממוקדות בקרנות גידור ובהלוואות פרטיות. מנגד, מדובר בדמי ניהול נמוכים יותר מאלו הנהוגים בהשקעה ישירה בקרנות גידור, שעומדים על 1.5%. קרנות הגידור גם גובות דמי הצלחה, בכפוף לתשואה מינימלית שמשיגה כל קרן. העמית עשוי לשלם הוצאות נוספות, שיעמדו על עד 0.25% בשנה עבור שירותי ניהול השקעות חיצוניים.
מסלייס נמסר כי "בעקבות חריגה בגביית הוצאות ישירות, שהתרחשה בשל סיווג הוצאות, הוחזרו לעמיתים 1.8 מיליון שקל בגין הוצאות ישירות אלו, בתוספת 300 אלף שקל תשואה".