סגור

ישרוטל מתרחבת ליוון: רוכשת ארבעה בתי מלון ב-126 מיליון שקל

הרשת מפעילה כיום מלונות רק בישראל, אך כבר רכשה שני מלונות יוקרה ברומא שאמורים להיפתח ב-2025; המלונות ביוון - שאחד מהם כבר פעיל - יופעלו תחת מותג חדש

ישרוטל מתרחבת בחו"ל - ורוכשת ארבעה בתי מלון ביוון. רשת המלונאות הישראלית, שבשליטת משפחת לואיס ובניהולו של ליאור רביב, רוכשת 50% מההחזקה בשלושה בתי מלון באתונה (לאחד מהם שני אגפים נפרדים) ומלון נוסף בסלוניקי שבהם 625 חדרים. אחד מבתי המלון כבר פעיל, שניים בהקמה ועתידים להתחיל לפעול ב-2024 והקמתו של האחרון צפויה להסתיים עד 2026. ישרוטל תפעיל את המלונות תחת מותג חדש שירכז את פעילותה בחו"ל וששמו טרם פורסם.
תמורת הרכישה עומדת על 32 מיליון יורו (126 מיליון שקל), ממקורותיה העצמיים של ישרוטל. מחציתה תועבר למוכרים, שזהותם לא דווחה, ויתרתה תחליף הלוואות בעלים קיימות שהועמדו עבור הנכסים.
ישרוטל פועלת כיום רק בישראל ומפעילה בה 23 בתי מלון שבהם כ-4,900 חדרים, מהם שבעה בקטגורית היוקרה (בראשית במצפה רמון, רויאל ביץ' באילת ובתל אביב, מצפה הימים, יערות הכרמל, אוריינט ירושלים וכרמים), ו-10 נוספים בשלבי ייזום והקמה שונים. היא הרשת המקומית השנייה בגודלה לאחר פתאל שלה 48 בתי מלון בישראל (מתוך 233 בתי מלון פעילים).
באוקטובר אשתקד ובמאי השנה רכשה ישרוטל עם בנייני העיר הלבנה והפניקס שני בתי מלון ברומא בעלות רכישה ושיפוץ של 77 מיליון יורו ו-47 מיליון יורו (חלקה בעסקה הראשונה 50% וחלקה בעסקה השנייה 33%). אלה עתידים להיפתח, לאחר שיפוץ, בתחילת 2025, ולפעול בקטגוריית היוקרה. בניגוד אליהם, בתי המלון ביוון מיועדים להיות בטווח המחירים הבינוני ולשרת תיירות עממית יותר.
ההתרחבות לחו"ל היא ניסיון של ישרוטל לפזר סיכונים והזדמנויות מחוץ לישראל. זאת, לאור השפעת הקשיים בענף תיירות במדינה על פעילותה. בסיכום המחצית הראשונה של השנה, שבמהלכה נרשמה ירידה של 13% בכניסת תיירים לישראל לעומת התקופה המקבילה ב-2019 (טרם משבר הקורונה), הזהירה ישרוטל כי ליישום מהלכי הממשלה הנוגעים למערכת המשפט עשויה להיות השפעה לרעה על היקף הביקושים מצד תיירים. בסיכום הרבעון השלישי, לאחר פרוץ המלחמה בעזה, היא הזהירה כי "היה והמלחמה תימשך לתקופה ארוכה, צופה החברה פגיעה בהיקף הביקושים לאירוח עתידי במלונות הקבוצה ומשכך השפעה לרעה על תוצאותיה הכספיות ברבעונים העוקבים". לעומתה, אצל פתאל השוק הישראלי מהווה רק כ-20% מהפעילות ולכן התלות שלה בנעשה במדינה נמוכה יחסית.
ישרוטל אינה החברה הישראלית הראשונה שפונה ליוון כיעד להתרחבות. פתאל מפעילה כיום שני בתי מלון באתונה וברודוס ומקימה חמישה נוספים, וישראל קנדה רכשה שני בתי מלון באתונה ומלון באי פארוס. ישראייר השלימה ביוני רכישת החזקה (25%) בחמישה בתי מלון במדינה, מהם ארבעה כבר פועלים ומנוהלים על ידי רשת המלונות הישראלית בראון, כחלק מ-13 בתי מלון שזו ניהלה, נכון לחודש יוני.
המשבר הכלכלי והפוליטי שעברה יוון בעשור שעבר ומשבר הקורונה אחריו פגעו פגיעה אנושה בתיירות אליה והובילו לכך שהנדל"ן ובפרט הנדל"ן המלונאי בה נחשב (עדיין) זול יחסית למדינות אחרות, כשבמקביל גם עלויות המחיה בה עבור התיירים המגיעים נמוכות מאשר ביעדים אחרים באירופה. ב-2022 ביקרו במדינה כ-28 מיליון תיירים – היעד התשיעי בעולם באותה השנה. כשבמהלך ינואר-ספטמבר כבר ביקרו במדינה 30 מיליון תיירים ומספרם בסוף השנה צפוי לעבור את זה שנרשם ב-2019, השנה האחרונה לפני משבר הקורונה (31 מיליון).
הכנסותיה של ישרוטל ברבעון השלישי הגיעו ל-571 מיליון שקל בדומה להיקפן ברבעון המקביל אשתקד והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-102 מיליון שקל תוך ירידה של 15%. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה הרשת עלייה של 5% בהכנסות ל-1.5 מיליארד שקל וירידה של 5% ברווח ל-190 מיליון שקל.
ישרוטל נסחרת כיום לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל. מתחילת השנה ירדה מניית החברה ב-24% בעוד מניית פתאל עלתה באותה התקופה ב-35% ושווי השוק שלה עומד על 6.6 מיליארד שקל.