סגור
מימין יצחק תשובה ו עידן ולס
מימין: בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה והמנכ"ל עידן ולס. יצאו מהקורונה (צילום:אייל טואג רון קדמי)

בלעדי
תשובה רוכש השליטה במהדרין לפי שווי של 560 מיליון שקל

קבוצת דלק תרכוש 44.5% מחברת המטעים והנדל"ן מידי דסק"ש תמורת 250 מיליון שקל - פרמיה של 32% על שווי השוק. המכירה תאפשר לדסק"ש לשרת את החובות שלה. דלק, שבשליטת יצחק תשובה, יצאה ממהדרין באמצע 2020 במסגרת מסע מימושים גדול

יצחק תשובה חוזר לעמדת הרוכש שלוש שנים לאחר שביצע מסע מימושים אגרסיבי. ל"כלכליסט" נודע כי קבוצת דלק שבשליטתו (49.5%) סיכמה עם דסק"ש, בעלת השליטה (44.5%) בחברת המטעים והנדל"ן מהדרין, על רכישת מניות השליטה שלה בחברה בתמורה ל־249 מיליון שקל, מה שמשקף לחברה כולה שווי של 560 מיליון שקל – פרמיה של 32% בהשוואה לשווי השוק הנוכחי שלה, שעומד על כ־422 מיליון שקל; זאת לאחר שמתחילת השנה עלתה מניית החברה בכ־10%.
עבור תשובה מדובר במעין סגירת מעגל, משום שקבוצת דלק החזיקה בעבר הלא רחוק בנתח ממהדרין. במאי 2020, בשיא משבר הקורונה שאיים להטביע את קבוצת דלק תחת נטל החוב הגדול שלה, נפרדה החברה מהאחזקות שלה במהדרין במסגרת מסע מימושים גדול. באותה העת החברה מכרה 18.5% ממניות מהדרין בתמורה ל־74 מיליון שקל, מה ששיקף לחברה שווי שוק של 400 מיליון שקל. באותה העת דובר על פרמיה של כ־13%. מי שרכש אז את המניות היה בני ברון, איש עסקים ומלונאי מאשקלון, בעליה של קבוצת ברון, שמחזיקה חברות בתחומי התעשייה, הנדל"ן והמלונאות. בין היתר בבעלותו מלון לאונרדו באשקלון, שפתאל משכירה ומנהלת.



עבור דסק"ש מדובר בעסקה משמעותית, שכן גם היא מתמודדת עם נטל חובות, והתמורה שתזרום לכיסה תאפשר לה יותר גמישות בניהול החוב. מכירת מניות מהדרין היא חלק ממסע מימושים במסגרת התוכנית העסקית של דסק"ש, שמנוהלת על ידי נטלי משען־זכאי, שלמעשה העמידה את כל הנכסים שאינם בליבת עיסוקה – נדל"ן – למכירה, כולל חברת התקשורת סלקום.
מהדרין היאה התאגיד חקלאי שהוקם בשנת 1952 והונפק בבורסה בשנת 1963. החברה היא יצואנית גדולה של פרי הדר, ועיקר פעילותה בתחום עיבוד פרדסים ומטעים, אריזה, ייצוא ושיווק של הפרי, תפעול בתי קירור, ניהול מקרקעי החברה ונכסים מניבים. בחו"ל, מתמקדת מהדרין בשיווק ומכירה של תוצרת חקלאית ישירות ובאמצעות חברות בנות. פרט לדסק"ש, 22% ממניות החברה מוחזקים ע"י ברון והשאר ע"י הציבור.
ברון, כבעל מניות המיעוט הגדול במהדרין, התעמת לא מעט עם דסק"ש תחת הבעלויות השונות שלה. כיום בעלי המניות הגדולים של דסק"ש הם מגה אור של צחי נחמיאס (29.9%) ואלקו של האחים זלקינד (29.9%), אך קודם לכן מי ששלט בקבוצה הוא אדוארדו אלשטיין. ברון הערים קשיים על אישור מדיניות התגמול והתגמולים למנהלים בחברה.

הקורונה דחפה למימושים

ב־־2020, כשמגיפת הקורונה פרצה, קבוצת דלק מצאה את עצמה דוהרת לעבר התנגשות בקיר. העולם הושבת ובבת אחת מחיר הנפט צנח. יחד איתו, החל שווי החברה לרדת בצורה משמעותית. אם בתחילת אותה שנה שווי השוק של קבוצת דלק עמד על 5.7 מיליארד שקל, במהלך השנה הוא הגיע עד לשפל של 650 מיליון שקל.
הצניחה במניית הקבוצה, יחד עם ירידה במניות החברות־הבנות, קירב את קבוצת דלק למצב שבו בעלי החוב שלה יכולים להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מידיי. באותה העת דובר על כ־8 מיליארד שקל. כדי להימנע מאובדן הקבוצה, תשובה פתח במסע מימושים אגרסיבי. הוא מכר את מניות מהדרין, כאמור, אבל גם נכסים רבים נוספים, דוגמת האחזקות של קבוצת דלק בחברת המים IDE, את האחזקות בכהן פיתוח, את השליטה בדלק ישראל ואת תחנות הכוח שלה, את פי גלילות, וכן הוא ביצע גם שורה של מימושים פרטיים, דוגמת מכירת אלעד קנדה שפועלת בתחום הנדל"ן במדינה, ומכירת מגדל אחד ושתי קרקעות בפרויקט פארק בבלי בת"א.
1 צפייה בגלריה
נטלי משען זכאי
נטלי משען זכאי
מנכ"לית דסק"ש נטלי משען־זכאי. מסע מימושים
מאז המצב השתנה לחלוטין. החיסונים שינו את התמונה, המגיפה נסוגה והשווקים חזרו לעצמם. מחיר הנפט החל להתואשש, והוא אף זינק בצורה משמעותית על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה. כל זאת – יחד עם מימושים שביצעה וגיוסי הון, שבהם השתתף גם תשובה אישית - דחף את מניית קבוצת דלק מעלה־מעלה, וכיום שווי השוק שלה עומד על כ־8 מיליארד שקל – גבוה מזה של תחילת 2020. גם החוב שלה פחת משמעותית בזכות כל אותם מימושים והוא עומד על כ־3 מיליארד שקל, נכון לסוף הרבעון הראשון של 2023.

מרגיעים את בעלי האג"ח

דסק"ש החליפה ידיים במהלך 2021, לאחר שיצאה מידי אדוארדו אלשטיין שכשל מלשרת את החוב שלו למחזיקי האג"ח שעמד על כ־1.8 מיליארד שקל, והוא איבד את החברה לאחר שהשקיע בה כ־3 מיליארד שקל. לנעליו נכנסו נחמיאס וזלקינד, לצד בעלי מניות נוספים כמו רמי לוי וחן למדן. הקבוצה קנתה מבעלי החוב את מניות השליטה (82%) לפי שווי חברה של כ־1.4 מיליארד שקל, ואי אפשר להגיד שהם רוו נחת, שכן כיום שווי השוק של דסק"ש עומד על 582 מיליון שקל בלבד.
בעלי המניות החדשים החליטו להתמקד בנדל"ן, ולכן עלו לשליטה מלאה בחברה־הנכדה גב־ים בעסקת ענק שבה נכסים ובניין, החברה־הבת של דסק"ש, רכשה את המניות של אהרון פרנקל בחברת הנדל"ן המניב בכ־3 מיליארד שקל. בהתאם, יתר הנכסים מועמדים למכירה. והנה, השליטה במהדרין נמכרת.
מכירת השליטה במהדרין, כמו גם מימושים נוספים, נועדה לעמוד בשירות החוב של דסק"ש ולהרגיע את בעלי האג"ח. לחברה יש שלוש סדרות אג"ח בהיקף של כ־2 מיליארד שקל, והן נסחרות לפי תשואה של 7.1%—10.6%. נוכח הריביות הגבוהות, התשואה הזו כבר לא נחשבת תשואת זבל, הגם שאחת הסדרות נסחרת בתשואה דו־ספרתית, אולם מדובר בתשואה גבוהה שתקשה על דסק"ש למחזר את החוב שלה בתמחור סביר בעת הנוכחית. משום כך, מכירת השליטה במהדרין, לצד מכירת נכסים נוספים, היא פעולה שהחברה נוקטת לטובת שירות החוב שלה.