סגור
יצחק תשובה על רקע מאגר גז לוויתן לווייתן
יצחק תשובה על רקע מאגר הגז לווייתן (צילום: עמית שעל, REUTERS/Ari Rabinovitch)

תשובה כבר החזיר לעצמו את כל הכסף שהזרים לקבוצת דלק בקורונה

חברת האנרגיה סיכמה את הרבעון השלישי עם קיפאון בהכנסות, אך עברה מהפסד לרווח של 423 מיליון שקל; בעל השליטה יצחק תשובה קיבל השנה דיבידנד בהיקף 450 מיליון שקל, יותר מ-300 מיליון שקל שהזרים לחברה כשהייתה בקשיים בצל המגפה

קבוצת דלק פירסמה היום את דוחות הרבעון השלישי של 2023 והכריזה על דיבידנד בהיקף של 250 מיליון שקל.
חברת האנרגיה, שמנהל המנכ"ל עידן ולס, חזרה השנה לחלק דיבידנדים, אחרי שעצרה את החלוקה באמצע 2019. יחד עם דיבידנדים שחולקו בשני הרבעונים הקודמים, הסכום הכולל שחולק מתחילת 2023 עומד על 900 מיליון שקל. חלקו של בעל השליטה יצחק תשובה עומד על 450 מיליון שקל.
בכך החזיר לעצמו תשובה מזומנים בהיקף גדול יותר מזה שנאלץ להזרים לחברה ב-2021-2020 בעקבות ההסכמים שערכה קבוצת דלק עם מחזיקי האג"ח שלה בשיא משבר הקורונה.
ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-3.07 מיליארד שקל, בדומה להכנסות בתקופה המקבילה. עלייה בהכנסות מהפעילות בישראל, שמבוצעת באמצעות החברה הבת ניו-מד אנרג'י, קוזזה עם ירידה קלה בפעילות בים הצפוני, שמבוצעת באמצעות החברה הבת איתקה.
1 צפייה בגלריה
עידן ולס מישנה ל מנכל קבוצת דלק ו מנכל קבוצת תשובה
עידן ולס מישנה ל מנכל קבוצת דלק ו מנכל קבוצת תשובה
עידן ולס, מנכ"ל קבוצת דלק
(צילום: רון קדמי)
איתקה הפיקה יותר חביות נפט ושווה חביות נפט, אולם הירידה בתוצאות נגרמה בשל ירידה במחירי האנרגיה. החברה אישררה את התחזית שלה לחלוקה בהיקף כולל של 400 מיליון דולר השנה, ועד כה חילקה 266 מיליון דולר.
בשורה התחתונה עברה החברה לרווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 423 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של 404 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2022.
החוב הפיננסי נטו ירד ל-3.1 מיליארד שקל, מרמה של 3.8 מיליארד שקל בסוף הרבעון השלישי של 2022, והוא משקף יחס LTV של 19% בלבד.
מחירי האנרגיה שנפלו בתקופת מגפת הקורונה בחדות בצל מיתון הפעילות הכלכלית בעולם, הכניסו אז את הקבוצה ללחץ פיננסי כבד והיא נאנקה תחת חוב של מעל 8 מיליארד שקל. שווי השוק של החברה צלל עד לשפל של 650 מיליון שקל והנושים דרשו מתשובה שיכניס את היד עמוק לכיס כדי שלא יעמידו את החובות לפירעון מיידי ויטלו ממנו את החברה.
במסגרת אותן הסכמות, גייסה קבוצת דלק 650 מיליון שקל במספר סבבים של הנפקת מניות, ותשובה הזרים לחברה 300 מיליון שקל – סכום נמוך מחלקו אז, שעמד על 61%, וכך הוא ירד לאחזקתו הנוכחית, 49.8%.
בעקבות חלוקת הדיבידנדים, כל הסכום הזה כבר חזר אליו. גם המניות שרכש שוות משמעותית יותר. שווי השוק של קבוצת דלק עומד כיום על 8.6 מיליארד שקל, מה שגוזר לאחזקות של תשובה שווי של כ-4.3 מיליארד שקל, בעוד בתחילת 2020 שווי האחזקות שלו עמד על כ-850 מיליון שקל. מדובר על רווח של כ-3.6 מיליארד שקל על הנייר, כולל הדיבידנדים ובניכוי ההזרמה לחברה.