סגור

הקורונה דחפה את משווקת בי-קיור לייזר להנפקה - וחובת הצמיחה עליה

מגפה נטולת כאב: אריקה כרמל, המשווקת של מכשיר בי־קיור לייזר לטיפול בכאב, הציגה זינוק של 69% בהכנסות ב־2020, וגם השנה חלה צמיחה. כעת פניה בעיקר לחו"ל, לאחר שנכנסה לשוק הבריטי, אבל שווי השוק שלה כבר די מגלם את יעד הצמיחה של 50% שקבע הדירקטוריון

עבור מרבית האנשים והעסקים בעולם, המילה המזוהה ביותר עם הקורונה היא משבר. אולם עבור מיעוט חברות שהתמזל מזלן, אותו נגיף שזרע הרס וחורבן לאחרים התגלה כמחולל צמיחה ושגשוג. אחת מהחברות בקבוצה המצומצמת הזאת היא אריקה כרמל , המפתחת, מייצרת ומשווקת את המכשיר הרפואי בי־קיור לייזר.


משבר הקורונה גרם לצמיחה מהירה במכירות המכשיר בישראל ובעולם, זאת לאור הביקוש הגובר לטיפולים בבית, ויתור של מטופלים על ביקורים בקליניקות ובבתי חולים מחשש להידבק בנגיף וכן נוכח העלייה בנכונות של הציבור לבצע פעילות און־ליין, לרבות מעבר לרפואה טלפונית ("טלמדיסין").

2 צפייה בגלריה
פרסומת בי-קיור לייזר
פרסומת בי-קיור לייזר
מיקי ברקוביץ', מתוך פרסומת של בי-קיור לייזר
(צילום: youtube)

ההעדפה של הציבור להימנע מטיפולים רפואיים הכרוכים ביציאה מהבית באה לידי ביטוי בזינוק של 66% במספר מכשירי בי־קיור שמכרה אריקה כרמל ב־2020 והסתכמו ב־43,320, לעומת 26,041 מכשירים שנמכרו שנה קודם לכן. המוצרים של החברה כוללים את המכשיר הבסיסי לטיפול בכאב, דלקות והחלמה של פצעים; מכשיר לטיפול בבעיות אקוטיות וכרוניות; מכשירים לטיפול בפציעות ובכאבי ספורט; ומכשירים לשימוש במרפאות שיניים, לטיפול בבעיות דנטליות ובדלקות.
הצמיחה בכמויות המכשירים הנמכרים חלחלה גם לדו"חות הכספיים של אריקה כרמל. הכנסותיה של החברה ב־2020 הסתכמו ב־85.8 מיליון שקל, זינוק של 69% בהשוואה להכנסות של 50.8 מיליון שקל שנה קודם לכן. הרווח התפעולי שלה זינק ב־284% והסתכם ב־17.4 מיליון שקל, לעומת רווח של 4.5 מיליון שקל ב־2019. מהנתונים שפרסמה אריקה כרמל עולה שהמגמה החיובית נמשכה גם בפתיחת השנה הנוכחית. ברבעון הראשון של 2021, שבמהלכו היה הסגר השלישי, ההכנסות של החברה צמחו ב־111% והסתכמו ב־29.7 מיליון שקל.

הרוח הגבית מהקורונה דחפה להנפקה בבורסה

בסיוע הרוח הגבית שקיבלה מ"משבר" הקורונה, השלימה אריקה כרמל בשבוע שעבר הנפקה ראשונה של מניות (IPO) בבורסת תל אביב. במסגרת ההנפקה גייסה אריקה כרמל 108 מיליון שקל, מתוכם 87.5 מיליון שקל זרמו לקופת המזומנים של החברה, והיתרה, 20.5 מיליון שקל, הגיעה לבעל השליטה והיו"ר מיכאל שלוסר ולמנכ"ל מוטי נבון, בהצעת המכר. בעלי המניות הבולטים באריקה כרמל, אחרי ההנפקה, הם שלוסר ואישתו ציפורה (75.2%), כלל ביטוח (7.4%) והפניקס (5.6%). מאז ההנפקה עלתה מניית החברה בכ־19%.
חלק הארי מתמורת ההנפקה, 55-45 מיליון שקל, מיועד להעמקת והרחבת השיווק של אריקה כרמל בחו"ל. יתרת התמורה נועדה להשגת אישורים רגולטוריים במדינות נוספות בחו"ל, ובעיקר אישור FDA בארה"ב (4-3 מיליון שקל); השלמת פיתוח של מוצרים חדשים וביצוע מחקרים רפואיים (10-7 מיליון שקל); העמדת מימון נוסף לחברת אייגיין ביוטי שבבעלות בעל השליטה (2.5 מיליון שקל); הקמת קווי יצור חדשים (4-2 מיליון שקל); והשקה והחדרת המוצרים החדשים (10-5 מיליון שקל). הפיתוחים החדשים המרכזיים של אריקה כרמל נכון להיום הם דגמים לבישים לברכיים ולגב ודגם ידני משודרג.

2 צפייה בגלריה
אינפו המספרים של אריקה כרמל
אינפו המספרים של אריקה כרמל
המספרים של אריקה כרמל

אריקה כרמל התחילה למכור את מוצריה בבריטניה בחודש אוגוסט 2020. ברבעון הראשון של 2021 היקף המכירות שלה בשוק הבריטי הסתכם ב־5.6 מיליון שקל, והגיע ל־18% ממחזור המכירות הכולל של החברה. מהתשקיף של אריקה כרמל עולה כי מחיר המכירה של המכשיר בחו"ל גבוה ב־25% בממוצע ממחירו בישראל, אולם הרווח הגולמי אינו שונה באופן מהותי. זאת בהתחשב בהוצאות השילוח והשיווק של המוצר בחו"ל.

לעמוד ביעדים כדי למנוע מהמשקיעים כאבי לב

הצמיחה המואצת ברבעון הראשון, וזו שניכרה בשוק הבריטי בפרט, הביאו את הדירקטוריון של אריקה כרמל לפרסם יעד אגרסיבי לשנת 2021. לפיו, מכירות החברה יצמחו ב־75% ויסתכמו ב־150 מיליון שקל, מהם 42 מיליון שקל בבריטניה. יעדי הדירקטוריון לשנים 2023-2021 מבוססים על צמיחה של 60%-50%, ולהערכת ההנהלה של החברה, קצב הצמיחה בחו"ל צפוי להיות גבוה יותר מאשר בישראל. ביחס לשיעור הרווחיות הגולמית צופה ההנהלה יציבות בטווח הבינוני ושמירה על יעד רווחיות גולמית של 88%-80%.
שווי השוק הנוכחי של אריקה כרמל, שעומד על 611 מיליון שקל, כבר מגלם במידה מסוימת את יעדי הצמיחה והרווחיות שקבע הדירקטוריון. כדי למנוע מהמשקיעים במניותיה כאבי לב, הנהלת החברה תידרש לכל הפחות לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה ערב ההנפקה. סגרים והגבלות על האוכלוסיה, שעומדים בימים אלה על הפרק, עשויים להקל על אריקה כרמל לעמוד במשימה, בעוד שהסרתם עלולה להקשות על ההנהלה לממש את יעדיה.