סגור
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)

המטבע הטורקי בשפל היסטורי לאחר נצחון ארדואן - מעל 20 לירות לדולר

הלירה איבדה הלילה גובה במהירות לאחר בחירתו של ארדואן לכהונה נוספת כנשיא טורקיה - לקראת הבוקר התאוששה הלירה חלקית בלבד; וולס פארגו: "התחזית שלנו פסימית, המטבע ירד עד ל-23 לירות לדולר ברבעון השני ול-25 לירות לדולר בשנה הבאה"

הלירה הטורקית נפלה הלילה לשפל היסטורי, בעקבות נצחונו של הנשיא רג'ם טאיפ ארדואן בסיבוב השני והמכריע של הבחירות לנשיאות. בכך ייכנס ארדואן לכהונה נוספת של 5 שנים, לאחר 20 שנים שבהן הוא כבר מחזיק בשלטון בטורקיה.
הצמד שנסחר ב-19.97 לירות לדולר בשישי עומד עתה על מעט מעל 20 לירות לדולר - מוקדם יותר הלילה הצמד עמד על 20.21 לירות לדולר.
"התחזית שלנו לליטה הטורקית היא פסימית למדי, בעקבות בחירתו של ארדואן לכהונה נוספת", אמר כלכלן השווקים המתפתחים ושערי החליפין של וולס פארגו, ברנדן מקנה (Brendan McKenna) בשיחה עם CNBC.
הלירה הטורקית איבדה 77% מהשווי שלה מול הדולר ב-5 שנות הכהונה האחרונות של ארדואן. לפי התחזית של מקנה, "המטבע הטורקי ימשיך להידרדר עד לרמת 23 לירות לדולר בסוף הרבעון השני של השנה ול-25 לירות לדולר בשנה הבאה".
הבנק הטורקי בהובלת הנגיד סהאפ קאבצ'יוגלו, עושה דברו של ארדואן, מוביל מדיניות של העדפת הצמיחה והיצוא על פני צמצום האינפלציה וחיזוק המטבע.
האינפלציה הדוהרת בטורקיה עומדת על 43.4% בקצב שנתי (נתוני אפריל), ןבניגוד למדיניות של כל הבנקים בעולם, הבנק הטורקי לא רק שלא מעלה את הריבית בניסיון לדכא את האינפלציה אלא מוריד אותה. מרמה של 19% במרץ 2021 הוריד הבנק את הריבית 9 פעמים, עד לרמה של 8.5% היום.
"תמונת המצב הנוכחית פשוט אינה בת קיימה מבחינה כלכלית. עם רזרבה מוגבלת של מטבע זר וריבית ריאלית שלילית הלחץ על הלירה הוא כבד" אמר ל-CNBC טימות'י אש (Timothy Ash), האסטרטג הראשי בחברת ניהול הנכסים BlueBay.