סגור

פרשנות
סוכנות הביטוח והפרויקט במנהטן: רצו לגזור קופון וגרמו נזק למשקיעים

בדיקת רשות שוק ההון את מסכת הקשרים בין סוכנויות הביטוח למשווקי ההשקעות האלטרנטיביות היא צעד נכון, שכבר לא יועיל למשקיעי וולת'סטון, מגדלור ועכשיו סייקל

בפברואר החלה רשות שוק ההון לבדוק את מערך הקשרים בין סוכנויות הביטוח השונות לבין החברות והקרנות שמשווקות השקעות אלטרנטיביות — כלומר, לא סחירות. זאת לאור כמה מקרים שבהם לקוחות איבדו את כספם, ולאחר מכן טענו כי לא ידעו על קיום בעלות צולבת וקשרים בין הסוכנויות לבין קרנות ההשקעה.
מדובר בצעד בכיוון הנכון, אך הוא לבדו אינו מספיק, וייתכן גם שהוא נעשה בשלב מאוחר מדי. השנים שבהן הריבית היתה נמוכה הביאו לשגשוג באפיקי השקעה רבים, בין היתר גם באפיק האלטרנטיבי, שהרגולציה עליו הדוקה פחות לעומת הפיקוח על האפיקים הסחירים השונים. בעלי סוכנויות הביטוח הגדולות ראו בכך הזדמנות לרווח כפול — גם עמלה שיגבו מהלקוחות עבור שיווק הקרנות, וגם עמלות שיקבלו כשותפים בקרנות ההשקעה.
כמנהלים של השקעות אלטרנטיביות, לא בהכרח היו לאותם בעלי סוכנויות ביטוח כישורים מיוחדים בכל הנוגע להשקעות בנדל"ן, אבל היה להם נכס יקר ערך אחר — סוכנויות הביטוח שלהם, שהלקוחות תופסים אותן, במרבית המקרים, כגופים שמייעצים באופן אובייקטיבי.
בחלק מהמקרים סבך האינטרסים הזה עלה ביוקר ללקוחות. כך, בחודשים האחרונים מנסים עשרות משקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון — המוחזקת גם בידי הבעלים של סוכנות הביטוח נטו — לקבל את כספם בחזרה, לאחר שפרויקטים של וולת'סטון הסתבכו.
גם משקיעים בחלק מהקרנות של בית ההשקעות האלטרנטיבי מגדלור, שבבעלות הבעלים של סוכנות פרופיט, ספגו פגיעה, וכעת מצטרפת לרשימה גם סייקל, שלקחה לקוחות של סוכנות אקספרט, שלשתיהן אותה בעלות, להרפתקה בניו יורק שהורידה לטמיון מיליוני שקלים