סגור

אלטשולר שחם כבר לא בראש הניודים בגמל

בחמשת החודשים הראשונים של 2021 הסתכמו הניודים לתחום הגמל וההשתלמות של בית ההשקעות ב־5.4 מיליארד שקל, לעומת 5.75 מיליארד שקל שנוידו למור השקעות. בחודש מאי, אלטשולר שחם מדורג רביעי בלבד

קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם הניבה את התשואה הנמוכה ביותר מבין הקרנות במסלול הכללי מתחילת שנת 2021. הקרן של בית ההשקעות עלתה 6.6% בחמשת החודשים הראשונים של השנה, לעומת ממוצע בענף של 7.24%.
תשואות החסר של אלטשולר שחם מול המתחרים עד כה לא גרמה לפגיעה במותג בית ההשקעות, אך כן פגעה בדומיננטיות שלו בענף הגמל.


על פי נתוני הניודים, לראשונה מזה כמעט שלוש שנים אלטשולר שחם אינה מובילה את ענף הגמל וההשתלמות. בחמשת החודשים הראשונים של השנה, הסתכמו הניודים של לקוחות חדשים לאלטשולר שחם לכדי 5.4 מיליארד שקל.

2 צפייה בגלריה
אינפו אלטשולר שחם מאבדת גובה בשוק הגמ ל וההשתלמות
אינפו אלטשולר שחם מאבדת גובה בשוק הגמ ל וההשתלמות
אלטשולר שחם מאבדת גובה בשוק הגמל וההשתלמות

מדובר בסך ניודים קטן יותר מזה של בית ההשקעות מור, המתחרה העיקרי של אלטשולר שחם, שאליו נוידו בתחום הגמל וההשתלמות 5.75 מיליארד שקל. במקום השלישי נמצאת חברת הביטוח הפניקס, עם ניודים של 1.15 מיליארד שקל.
ילין לפידות מתקשה לעצור את הדימום
מור, שמנהל היום 18.5 מיליארד שקל, הפך להיות המגייס הגדול לאחר שבחודש מאי נוידו לקופות הגמל וההשתלמות שלו 973 מיליון שקל, הסכום הגבוה בענף. באותו החודש נוידו 201 מיליון שקל לקופות הגמל וההשתלמות אלטשולר שחם, שממוקם במקום הרביעי מבחינת ניודים בחודש מאי, אחרי מור, הפניקס אקסלנס וכלל.
עוד מראה טבלת הניודים כי בית ההשקעות ילין לפידות מתקשה לעצור את הדימום בקופות הגמל שבניהולו. אחרי שב־2020 איבד 2.4 מיליארד שקל, תחום הגמל של בית ההשקעות בניהול דב ילין ויאיר לפידות, איבד עוד 2.2 מיליארד שקל למתחרים בחמשת החודשים הראשונים של השנה. שווי הנכסים בגמל של ילין לפידות הוא 44.7 מיליארד שקל. בימים אלו בוחנים בבית ההשקעות כניסה לענף הפנסיה, על מנת לספק מנוע צמיחה נוסף.
"מבחינת תשואות, למור הסתדרו הכוכבים"
"שוק הגמל הוא שוק של תשואות ואלטשולר שחם לא נראים בו טוב בחודשים האחרונים. בד בבד למתחרה שלו מור, הסתדרו הכוכבים", מסביר גורם מוביל בענף סוכנויות הביטוח, שעובד בעיקר עם אלטשולר שחם ומור.

2 צפייה בגלריה
מימין מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה יאיר לוינשטיין ומנכ"ל אקסלנס גמל והשתלמות אורי קיסוס
מימין מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה יאיר לוינשטיין ומנכ"ל אקסלנס גמל והשתלמות אורי קיסוס
מימין: אורי קיסוס, מנכ"ל מור גמל ויאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה
(צילום: עמית שעל)

את העלייה בכמות הניודים למור מסביר הגורם, פרט לתשואות, בהחלטה אסטרטגית של בית ההשקעות לעבוד עם יותר סוכנים. "מור מבינים את גודל התחרות בגמל ויוצאים במבצעים לחוסכים חדשים. באלטשולר שחם עדיין מאמינים במותג שלהם, ולכן לא מורידים דמי ניהול. נכון להיום אין נטישות באלטשולר שחם, אבל במידה שתשואות החסר יימשכו עוד כמה חודשים — גם הנתון הזה עלול להשתנות", הוא מוסיף.
דמי הניהול הממוצעים של אלטשולר שחם בקרנות ההשתלמות, הם 0.7%, לעומת דמי הניהול ממוצעים של 0.67% אצל מור.
בית ההשקעות אלטשולר שחם, בניהולו של יאיר לוינשטיין, הגדיל במשך שנים את השליטה שלו בענף הגמל. היקף נכסי חברת הגמל של בית ההשקעות מסתכם היום ב־167 מיליארד שקל, שמהווים 26% מהענף. קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם היא הגדולה ביותר במסלול הכללי ומנהלת קרוב ל־58 מיליארד שקל. עיקר הצמיחה בנכסים נבעה מגיוס לקוחות חדשים כתוצאה מתשואות עודפות, פעולות שיווק יעילות וממוקדות. במור, בניהולם של יוסי ואלי לוי, והגמל בניהולו של אורי קיסוס, מנסים להתחרות באלטשולר שחם — אם לא בגודל אז בלקוחות החדשים.
לדוגמה, בשנים 2019 ו־2020 הסתכמו הניודים לגמל וההשתלמות של אלטשולר שחם ב־11.6 ו־20.7 מיליארד שקל, בהתאמה. הניודים למור, שחברת הגמל שלה הוקמה רק בשלהי 2018, הסתכמו בשנת 2020 ב־6 מיליארד שקל. כלומר, אלטשולר שחם ומור "שתו" בשנה שעברה 26.5 מיליארד שקל מכל שאר קופות הגמל, שסיימו את אותה שנה עם ניודים שליליים (פרט לאנליסט שסיים בצורה מאוזנת).
לשני הגופים יהיה קשה לשמור על קצב ניודים גבוה כל כך לאורך זמן. לכן, כחלק מאסטרטגיית הצמיחה, החליטו באלטשולר שחם לגדול גם דרך מיזוגים ורכישות. אלטשולר שחם קנה את בית ההשקעות פסגות במחיר של 910 מיליון שקל בתחילת חודש פברואר. העסקה עצמה אושרה ונסגרה בחודש מאי שעבר.