סגור

בלעדי לכלכליסט
סיליקון ואלי גייס קרן של 375 מיליון דולר בהובלת הראל

חברת הביטוח השקיעה 65 מיליון דולר בקרן חוב של הבנק, ותהיה משקיע עוגן בקרן. 60% מהשקעות הקרן צפויות להתבצע בחברות רווחיות מתחומי ההייטק ומדעי החיים

חברת הביטוח הראל חוברת לבנק SVB (סיליקון ואלי בנק), ומשקיעה 65 מיליון דולר בקרן חוב שהקים הבנק להשקעה בחברות טכנולוגיה ומדעי החיים. עד היום התמקדה הראל בהשקעות בחברות טכנולוגיה בשלבים מוקדמים באמצעות זרוע השקעות אסטרטגיות ואלטרנטיביות שהוקמה לפני ארבע שנים - שאליה גויס בתחילת מרץ תומר גולדברג כדי לנהל אותה - ובחברות בשלבים מתקדמים (LATE STAGE) באמצעות חטיבת ההשקעות שלה המנוהלת על ידי סמי בבקוב.
קרן החוב שבה הראל היא משקיע העוגן גייסה 375 מיליון דולר. SVB הוא הבנק המרכזי לחברות טכנולוגיה בעמק הסיליקון בארה"ב, והוא מממן חברות גדולות וקטנות בפעילות השוטפת שלהן ובעסקאות מיזוג ורכישה שהן מבצעות. בדצמבר האחרון רכשה קבוצת סיליקון ואלי (SVB Financial Group) את פעילות הקרנות של חברת ההלוואות West River, שניהלה קרנות חוב להשקעה בתעשיית החדשנות וההייטק העולמית. החברה הנרכשת מוזגה במלואה לתוך זרוע ההשקעות של SVB. רכישה זו בנתה למעשה את הקרן שבה משקיעה הראל, עם התחייבויות השקעה של 375 מיליון דולר.
כ־60% מהשקעות קרן החוב צפויות להתבצע בחברות הייטק ומדעי החיים שכבר גייסו הון בכמה סבבי מימון ממשקיעים מוסדיים. כ־30% יושקעו במימון רכישות בהובלת משקיעים מהתחום, של חברות המייצרות או צפויות לייצר תזרים מזומנים חיובי בטווח הקצר, ו־10% יושקעו בצורה מזדמנת.
החיתום של הבנק מתמקד ביכולת של העסק בו משקיעים לשרת את החוב, זאת בהסתמך על צמיחת הכנסות חוזרות ותזרים מזומנים. השקעות הקרן יהיו בחוב עם אופציה להמרה למניות. אגף האשראי בהראל מנוהל בידי איציק טאוויל.
"אנחנו למעשה מוסיפים רגל שלישית בהשקעות בטכנולוגיה", אמר סמי בבקוב ל"כלכליסט", זאת "באמצעות חיבור לאחד הגופים הכי גדולים בעולם ההייטק. חלק מההלוואות שהקרן תעניק יינתנו במקביל גם בידי הבנק לאותם גופים. באמצעות הקשר הזה אנחנו נחזק את המיומנויות שלנו גם בתחום האשראי לטכנולוגיות".
1 צפייה בגלריה
סמי בבקוב מנהל חטיבת ההשקעות בקבוצת הראל ביטוח ופוננסים
סמי בבקוב מנהל חטיבת ההשקעות בקבוצת הראל ביטוח ופוננסים
סמי בבקוב. אשראי לטכנולוגיות
(צילום: ורדי כהנא)
בבקוב הוסיף כי הקרן תעניק שלושה סוגי הלוואות לחברות וכי "המשקל הגדול ביותר יהיה בהלוואות לחברות בלייט סטייג'. כלומר חברות צומחות, רווחיות, שלא רוצות להידלל אבל צריכות אשראי. הממוצע להלוואה יעמוד על 15 מיליון דולר אבל יהיו גם הלוואות של עד 30 מיליון דולר".
תקופת ההשקעה של הקרן היא לשנתיים, זמן קצר יחסית, ומשך החיים של הקרן יהיה 6 שנים. מנהלי הקרן והראל מצפים לתשואה שנתית פנימית (IRR) של 15%-12%. באשר להלוואות לחברות ישראליות נראה כי אלה ימשיכו לגייס הון מקרנות הון סיכון, ואילו הקרן שבה משקיעה הראל תתמקד בחברות שהיכולת הזו לא גבוהה אצלן.