סגור

בלעדי לכלכליסט
גם ויקטורי וקוקו עובדיה במירוץ אחרי חברת פז

בניגוד לקבוצה אחרת שמציעה הזרמה של מיליארד שקלים לפז, הקבוצה של ויקטורי ועובדיה מציעה לרכוש מניות מהמשקיעים המוסדיים. יונה פוגל, מנכ"ל פז לשעבר, מתעניין ברכישת בית הזיקוק

קבוצה שנייה לוטשת עיניים לעבר השליטה בחברת פז נפט הנמצאת כיום ללא גרעין שליטה. הקבוצה, כך נודע לכלכליסט, כוללת את רשת הקמעונאות ויקטורי שבשליטת אייל רביד, רשת תחנות הדלק מיקה הנשלטת על ידי אחד מאנשי העסקים הנזילים בארץ קוקו עובדיה, וחברת דין שיווק וקליה שבבעלות יגאל אלל וקרן פימי.
לאחר הפרסום בכלכליסט, ויקטורי אישרה בדיווח לבורסה שהיא מקיימת משא ומתן לרכישת מניות פז מגופים מוסדיים.
קבוצה זו מתמקדת במו”מ מול גופים מוסדיים גדולים המחזיקים במניות פז ומנסה לרכוש מהם חבילת מניות שתספיק לשליטה בחברה.
מי שמרכז את המשקיעים בקבוצה זו הם רועי אייזנמן וחברת אר אי חיתום. מבנה הקבוצה כולל שותף מתחום הקמעונאות (ויקטורי) שמתעניין בחנויות הנוחות של פז, שותף מתחום הדלק והאנרגיה (עובדיה) ושותף נוסף שכבר התעניין ברכישת חברת דלק ישראל וניהל מו”מ, אולם החברה נמכרה ללהב אל.אר.
2 צפייה בגלריה
מימין למעלה: מודי בן ש”ך אבי אורטל יונה פוגל אייל רביד
מימין למעלה: מודי בן ש”ך אבי אורטל יונה פוגל אייל רביד
מימין למעלה: מודי בן ש”ך, אבי אורטל, יונה פוגל ואייל רביד
(צילום: אורן דאי, דנה קופל, אבי רוקח)

המנכ”לים לשעבר מצטרפים

הקבוצה השנייה שנחשפת כיום מצטרפת לקבוצה שנחשפה אתמול ב”כלכליסט”. קבוצה זו, שגובשה על ידי בנק לאומי באמצעות זרוע ההשקעות שלו לאומי פרטנרס כוללת את משפחת לבנת, קרן תש”י ויזם הנדל”ן רוני יצחקי. הקבוצה הגישה הצעה מחייבת לרכישת השליטה (25%) ממניות פז תמורת כמיליארד שקל. ההצעה נקבה במחיר שגבוה ב־10% ממחיר החברה בשוק, אך פער זה נסגר כבר אתמול כשמניית פז זינקה ב־10% במסחר בבורסה במחזור הגבוה בשוק. קבוצת לאומי מעוניינת לפתח את הנכסים של דלק, יצחקי יהיה אמון על תחום הנדל”ן, ותעבורה של משפחת לבנת תתרום מהידע שלה בתחום התחבורה (הובלה באמצעות משאיות), ובתחום האנרגיה הנקייה.

שותפה נוספת היא קרן תש”י של ירון קסטנבאום שמאחוריה חברת הראל שבשליטת יאיר המבורגר, שתספק את שכבת היידע הפיננסי בתחום התשתיות. את קבוצת לאומי גיבש אבי אורטל מנכ”ל לאומי פרטנרס. זו תחזיק 2.5% ממניות פז בעסקה ואילו כל אחת משלושת השותפים יחזיק 7.5%.
לשתי הקבוצות הללו מצטרף מתמודד שלישי: מודי בן ש”ך, מנכ”ל פז בתקופה שבה שלט בחברה בינו צדיק. עם זאת, ככל הנראה בן ש”ך לא סיים לגבש משקיעים שיזרימו את ההון הנדרש. ככל הידוע מתכוון בן ש”ך לבצע הצעת רכש למניות החברה מבעלי מניות קיימים בניגוד לקבוצה שגיבש לאומי, שמציעה להזרים מיליארד שקל לקופת החברה.

2 צפייה בגלריה
תחנת דלק סניף  ילו YELLOW
תחנת דלק סניף  ילו YELLOW
סניף YELLOW
(צילום: גלעד קוולרציק;)

תוקם ועדה לדון בהצעות

מתמודד נוסף, אם כי רק על בית הזיקוק של פז, הוא יונה פוגל, בעבר מנכ”ל פז שנאלץ לעזוב על רקע חילוקי דעות עם היו”ר אברהם ביגר, שבעצמו עזב לאחר מכן. פוגל שפועל עם גוף גדול מעוניין לרכוש את בית הזיקוק וניהל מו”מ לפי שווי של 2 מיליארד שקל לבית הזיקוק.
בינתיים בפז לא מחכים לאף אחד ו”לכלכליסט” נודע כי אמש נערכה ישיבת דירקטוריון של החברה, בה הוחלט להקים ועדה מיוחדת שתדון בהצעות השונות. הוועדה תפעל באמצעות יועצים ביניהם עו”ד אבריימי וול ממשרד פישר בכר חן ובנק השקעות, שיובילו את התהליך.
פז מנוהלת בידי ניר שטרן ובראשה עומד הראל לוקר המשמש כיו”ר הדירקטוריון. החברה אישרה בבוקר אתמול את חשיפת “כלכליסט” וציינה בדיווח לבורסה כי “קיבלה מספר פניות והצעות לעניין רכישת מניותיה. הפניות שהתקבלו הינן פניות ראשוניות, ממספר גורמים שונים, בחלקן פניות כלליות ובחלקן פניות קונקרטיות יותר הכוללות הצעה לביצוע מיזוג עם צד שלישי או לביצוע הקצאה פרטית מהותית של מניותיה לצד שלישי. דירקטוריון החברה טרם דן בפניות שהתקבלו ובכוונתו לקיים בהן דיון בהקדם”.
כל הסכם אליו יגיע דירקטוריון פז עם גורם כלשהו יחייב אישור של בעלי המניות באסיפה כללית. גופים מוסדיים, המחזיקים במניות פז מבינים שלפניהם הזדמנות פז למכור את המניות בהליך תחרותי ולכן לא צפויים למהר ולאשר עסקה במחירים הנוכחיים.