סגור

בלעדי
עיריית ירושלים רוצה אוטותל משלה, אבל לא בשבתות ובחגים

פרסמה מכרז להשכרת רכב שיתופי, שימתין ברחובות ובחניונים לשוכרים - היברידי או חשמלי. בניגוד לאוטותל, השירות לא יהיה זמין בסופי שבוע, שבהם היה יכול לשמש כתחליף לתחבורה הציבורית המושבתת

אחרי שהקימה שירות השכרת אופניים עירוני, ירופאן, ואף הקדימה את תל אביב בהשכרת אופניים חשמליים, יוצאת עיריית ירושלים במכרז להפעלת שירות השכרת רכב שיתופי לתקופות קצרות, דומה לאוטותל התל-אביבי.
כמו באוטותל, המכוניות ימתינו לשוכרים במקומות פתוחים לציבור, בחניונים באזורי ביקוש ובשכונות, והשוכרים יוכלו לפתוח אותם באמצעות אפליקציה. המכרז דורש לפחות 35 מכוניות זמינות בכל עת, ומאפשר למתמודדים לבקש להפעיל גם יותר מ-150 מכוניות. הדרישה היא למכוניות מקבוצת זיהום עד 3 מ-15 לפי הדירוג הישראלי, שמשמעותו מכוניות היברידיות מתונות או מלאות או רכבים חשמליים. הבונוס: בזמן ההשכרה לא יחויבו השוכרים בתשלום דמי חניה בחניות כחול-לבן.
אף שבירושלים יש ציבור חילוני גדול ותיירים רבים המהווים את קהל היעד של שירות השכרת רכב שיתופי, לפי המכרז מדובר בשירות שיופעל שישה ימים בשבוע, ועליו להיות זמין לשומרי שבת, ולכן יהיה סגור בשבתות ובחגים. זאת משום שהציבור החרדי, המהווה רוב בקואליציה העירונית, מחרים עסקים הפועלים בשבת. שאלת הפעילות בשבת עיכבה בעבר במשך חודשים ארוכים את תחילת הפעלת שירות ירופאן, ולבסוף נקבע כי עמדות השכרה בקרבת אזורים חרדיים יהיו סגורות בשבת.
עם זאת העירייה מציינת כי היא שומרת לעצמה את האפשרות לבחור יותר מזוכה אחד, או כזה שיציע פתרון שיאפשר לשומרי שבת להשתמש בשירות. כך שייתכן שייבחר מפעיל אחד שיפעל רק בימי חול ואחר שיפעל שבעה ימים בשבוע. המכרז נועד למסד ולהרחיב משמעותית את מספר המכוניות הזמינות להשכרה.
בירושלים פועלות כיום חברת Goto, ללא הגבלה על ימי הפעילות, וחברת סיטי קאר החרדית, שאוסרת על השוכרים לנסוע ברכביה בשבת. שלמה Share, שפועלת כבר ב-70 ערים בארץ ללא הגבלה בסופי שבוע, עדיין לא הגיעה לבירה.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, מסר: "הפעלת מערך כלי הרכב השיתופי היא צעד נוסף וחשוב המאפשר לנו להגדיל את היצע שירותי התחבורה עבור התושבים, תוך תרומה לרווחתם, לאיכות חייהם ולסביבה שלנו".