סגור

לא כל הנוצץ חשמל: מה קורה כשיצרן רכב חדש יוצא לספאק - ומתרסק

לורדסטאון מוטורס האמריקאית ביצעה ב-2020 הנפקת ספאק בשווי של 1.6 מיליארד דולר - ואולם מאז העניינים הסתבכו. לפי פרסומים, החברה זייפה את מספר ההזמנות לרכבים מתוצרתה, ואינה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה; השבוע התפטר המנכ"ל


מבול חברות הרכב החשמלי החדשות, החל בריוויאן וכלה בניאו, אשר נוהגות כסטארט-אפים לכל דבר, מייצר לא מעט הצלחות - אך גם לא מעט כישלונות ופרשות תמוהות.


כך השבוע הודיעו מנכ"ל לורדסטאון מוטורס (LORDSTOWN MOTORS), סטיב ברנז, והסמנכ"ל, חוליו רודריגז, על התפטרותם המידית לאחר שהיצרנית האמריקאית ניפחה נתוני ייצור במטרה, לכאורה, להונות משקיעים.
סיפורי ניפוח שווי של חברות בענף הרכב וגישת ה"זייף עד שתצליח" רחוקים מלהיות חדשים. ג'ון דלוריאן, לשעבר בכיר בג'נרל מוטורס, הודיע בשנות השמונים על ייצורה של מכונית מהפכנית בעלת דלתות שחף, איבד את כספי המשקיעים לאחר שהצליח לייצר מספר מוגבל של מכוניות, ובסופו של דבר נאלץ לבצע עסקת סמים סבוכה כדי לממן את המשך פעילות החברה, אשר כשלה ופשטה רגל.
מכונית ה-DALE של חברת 20th Century motors הוצגה בשנות השבעים על ידי ליז קרמייקל, נוכלת אשר החלה את חייה כגבר והצליחה לגייס מיליוני דולרים לבניית מכונית אב-טיפוס אחת בלבד, נמלטה מהחוק, חיה בזהויות בדויות והפכה למושא הסרט "הגברת והדייל" של HBO אשר הוצג בינואר האחרון.

2 צפייה בגלריה
לורדסטאון מוטורוס יצרנית רכב חשמלי שהסתבכה טנדר אנדיורנס
לורדסטאון מוטורוס יצרנית רכב חשמלי שהסתבכה טנדר אנדיורנס
עובדים בלורדסטאון והטנדר אנדיורנס
(צילום: יצרן)
אך בעידן הנוכחי, בו יצרני רכב אלמונים יחסית מצליחים לגייס סכומי עתק בלי שהמשקיעים יתהו באמת על קנקנם ועל המוצר שהם מוכרים, לא מדובר בתרחיש מפתיע.
לורדסטאון מוטורס היא עוד יצרנית אמריקאית אשר נולדה בשנים האחרונות במטרה להביא להמוני אמריקאים את מה שנראה לפחות על הנייר כשילוב מצוין בין מה שהאמריקאים רוצים למה שהם צריכים, כלומר טנדר, אבל שיהיה חשמלי.
לורדסטאון רחוקה מלהיות היצרנית הראשונה שעלתה על הפוטנציאל. לטסלה יש את סייברטראק העתידנית, להאמר יש את 1H החדש, וגם ליצרנית הרכב האמריקאית ריביאן יש טנדר משלה.
המשותף ללורדסטאון ולריביאן, בניגוד למשל לטסלה ולג'נרל מוטורס, הוא יכולת הגיוס על סמך ההבטחה הראשונית לייצר דגם אחד בלבד. במקרה של לורדסטאון מוטורס, ההתחלה נראתה מבטיחה. כאשר שברולט הודיעה על סגירת מפעל לורדסטאון הוותיק, אשר יצר את הקרוז עבור השוק האמריקאי באוהיו, המפעל נמכר ללורדסטאון מוטורס - יצרנית אלמונית עם שם מבטיח, כאשר העסקה בסך 16 מיליון דולר מומנה מהלוואה שג'נרל מוטורס עצמה סיפקה.
כדרכן של חברות רבות ביצעה לורדסטאון מוטורס הנפקת ספאק בשנה שעברה לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר, כל זה לפני שהחברה הצליחה לייצר בפועל אפילו רכב אחד. עם הכסף שגייסה המשיכה החברה לתכנון טנדר חשמלי חדש, אנדיורנס, אשר מיועד להתחרות בטסלה סייברטראק ובטנדר החשמלי של ריביאן, תוך פרסום הצהרות על היצע דגמים עתידי מפותח, טווח נסיעה מרשים, ביצועי שטח חזקים, וכצפוי - רמות בלתי נתפסות של קשיחות וחדשנות לטנדר החדש שבפועל טרם יוצר.

2 צפייה בגלריה
לורדסטאון מוטורוס יצרנית רכב חשמלי שהסתבכה טנדר אנדיורנס
לורדסטאון מוטורוס יצרנית רכב חשמלי שהסתבכה טנדר אנדיורנס
האנדיורנס
(צילום: יצרן)
ל"כלכליסט" נודע שגם משקיעים ישראלים מענף הרכב בחנו השקעה ביצרנית החדשה וניסו לקבל זיכיונות יבוא לארץ, אך כל אלה נעצרו בשלבים הראשונים להקמת החברה. באתר של לורדסטאון מוטורס מצוין שהחברה "מייצרת רכבים שעושים מהפכה בדרך שבה עבודה נעשית", וגם "מוסיפים סגנון פונקציונלי לאתרי עבודה מודרניים", אמירות שמזכירות במידה מסוימת את הסיסמאות השיווקיות של WeWork.
במרץ האחרון, כך פרסמו אמצעי תקשורת בארצות הברית, הודיעה החברה לרשות ני"ע האמריקאית (SEC) כי משקיעים בחברה התכוננו לבצע מכירה בחסר (שורט) של מניותיה, לאחר שפתחו הזמנות על רכבים חדשים בלי כל כוונה ליישם אותן בפועל.
הפרשה נעלמה יחסית במהרה, אך בשבוע שעבר הפתיעה לורדסטאון מוטורס כאשר הודיעה ל-SEC שאין ביכולתה להתחיל לבנות את הטנדר הראשון של היצרנית בגלל מחסור בכספים. שלא במפתיע, מסמכי החברה אשר הוגשו ל-SEC מפרטים בדיוק את הסיבות אשר הופכות את לורדסטאון מוטורס לשחקנית זעירה בשוק ומעלות תהיות מדוע השקיעו בה מלכתחילה. לפי החברה, יש לה יכולת ייצור מוגבלת, היסטוריה של חוסר היכרות עם ענף הרכב העולמי, קשיים בהבטחת הזמנות עתידיות - וגם בעיות אשר קשורות בקניין רוחני.
השבוע כאמור התפטרו המנכ"ל והסמנכ"ל - אך גם נכון לרגע זה היצרנית מסרבת לפרט מדוע. לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, לורדסטאון ככל הנראה זייפה את מספר ההזמנות לרכבים חדשים במטרה לגייס יותר כספים ממשקיעים - וגם אינה מסוגלת באמת לייצר את הרכבים שהבטיחה במועדים עליהם התחייבה.
כך, לורדסטאון התחייבה להשיק את הטנדר החשמלי אנדיורנס בספטמבר הקרוב ולספק אותו ללקוחות ברבעון הראשון של 2022. אבל לפי הודעת החברה ל-SEC, מועד זה כנראה עוד רחוק בשל מה שהחברה מגדירה כ"צורך לעמוד בדרישות בטיחות ודרישות רגולטוריות", כלומר בכמה אלפי דרישות ספציפיות מאוד שספק אם תוכל לעמוד בהן cתוך כמה חודשים.
יתרה מזאת, החברה מציינת בדרך אגב שאחד מאבות הטיפוס של אנדיורנס עלה באש במהלך מבדקים אשר בוצעו בסוללה שלו. בנוסף היא מדגישה כי גם מספר ההזמנות הקיים, ככל הנראה כ-1,000 בלבד, מוטל בספק מכיוון שהן "על הנייר".