פקק סחורות? משרד התחבורה נותן סוכריות דווקא לענף פריקת הרכב הרווחי
פריקת מכוניות נחשבת זולה ואטרקטיבית לנמלים. מנגד, יתר אוניות המשא ממתינות בים זמן רב עד שהנמלים מקבלים אותן. למרות זאת מתוכננת הפחתת עלויות בפריקת רכבים
69 אוניות עם סחורה ממתינות היום בתור לנמלי ישראל, רובן מובילות גרעינים ומתכות, אבל משרד התחבורה מתעלם ממצוקתן, ופועל דווקא לקידום האטרקטיביות של תחום שלא סובל ממצוקה: פריקה של אוניות המייבאות רכבים.
משרדי התחבורה והאוצר הודיעו כי סיכמו על מתווה לעדכון תעריפים בתחום הנמלים, שעיקר מטרתו להפוך את דמי התשתית לנמל בגין יבוא רכב ממחיר קבוע למחיר מרבי, וכך כביכול לפתוח את הענף ליותר תחרות. לטענת משרד האוצר ומשרד התחבורה, המתווה צפוי להביא לשיפור בשירותי נמל, לייעול תנועת הסחורות, להגברת התחרות בין הנמלים ולהפחתת עלויות באמצעות מחירים מוזלים לפריקה.
תעריפי הנמלים לפריקת סחורות מתחלקים לדמי תשתית ולדמי ניטול. דמי התשתית הם מס קבוע שנועד לממן את עלויות הפיתוח והאחזקה של הנמלים שנעשים על ידי חברת נמלי ישראל. דמי הניטול הם הסכום שמגיע לנמלים, ומכיוון שהוא נגבה על בסיס סכום מרבי הוא גמיש, והנמלים יכולים להתחרות על היבואנים, זאת לצד הצעות אחסון גמישות ונוחות.
גם אם הצו החדש יצליח להוריד עלויות, מדובר בכמה מאות שקלים בלבד לרכב, שגם לא בהכרח יגיעו לכיס הצרכן. וחשוב יותר, ענף פריקת הרכבים לא זקוק ליותר מדי תמריצים: שטחי הנמלים מלאים עד אפס מקום ברכבים חדשים שטרם נאספו מכיוון שהיבואנים סובלים מעודף היצע. המצב הזה הוביל את רשות הספנות להגביל את מספר הרכבים שמותר לנמלים לאחסן ל־16 אלף בלבד, אף שנמלי חיפה ואשדוד, ששולטים בשוק, מסוגלים להכיל יחד כ־60 אלף מכוניות, אם לא יותר. ההגבלה הוטלה כדי להבטיח שהשטחים הפנויים בנמלים יהיו זמינים למטענים חיוניים בשעת חירום.
גם יבואני הסחורות לא ממהרים לחגוג את המתווה החדש. כ־69 אוניות ממתינות בתור של נמלי ישראל, בעלות של 15 אלף דולר לכל יום עיכוב. מתוכן 18 אוניות שנושאות ברזל, אונייה אחת מהן ממתינה כבר 60 יום. 27 מתוכן הן אוניות צובר, שנושאות גרעינים המיועדים לשמש כמזון לבעלי חיים, תירס וחיטה לקמח, ואפס אוניות רכבים. הסיבה לכך היא שאוניות רכבים נחשבות לרווחיות ביותר כי הן קלות וזולות לפריקה, בניגוד למטענים אחרים. למרות זאת, במשרד האוצר ומשרד התחבורה מחפשים דרך לקדם את פריקת הרכבים תוך התעלמות מוחלטת ממצוקת שאר היבואנים. ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה.































