סגור

בג"ץ: על המדינה להסביר עמדתה בנוגע לרכבל לכותל בעקבות התנגדות מיכאלי

מספר גופים עתרו נגד הפרויקט, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים תומכות בו. שרת התחבורה סבורה כי "אין לרכבל תפקוד תחבורתי משמעותי, וכי הנזק יעלה על התועלת"

הרכבל לכותל. בג"ץ החליט היום (א') בעתירה בנושא שלא להכריע עדיין אם הפרויקט יקודם או ייגנז, והורה למדינה לעדכן את עמדתה בתוך 21 יום. לאחר עדכון התצהיר, לעותרים יינתנו 10 ימים על מנת להגיב על התצהיר החדש.
עמדת שרת התחבורה מרב מיכאלי היא ש"אין לרכבל תפקוד תחבורתי משמעותי, וכי הנזק יעלה על התועלת וכי יש לבחון ברגישות הראויה את הנזקים הנופיים של הפרויקט באגן העיר העתיקה ובנכסי מורשת ואת ההשלכות המדיניות והבטחוניות של קידומו".
2 צפייה בגלריה
הדמייה של הרכבל לעיר העתיקה ירושלים
הדמייה של הרכבל לעיר העתיקה ירושלים
הדמיית הרכבל לכותל
(צילום: עמק שווה)
אמש שלח מזכיר הממשלה שלום שלמה מכתב לראש עיריית ירושלים משה ליאון ובו נטען כי להתנגדותה של השרה מיכאלי לפרויקט אין מעמד משפטי וזאת מפני שתוכנית הרכבל לעיר העתיקה היא בגדר דין מפני שזו אושרה על ידי ממשלת ישראל לאחר תהליך תכנוני ממושך וקפדני שנערך בות"ל. למרות אמירתו של שלמה, בג"ץ לא הסכים עם הטענה וקבע כי המדינה חייבת להתייחס לעמדה כה נחרצת של שרת התחבורה.
2 צפייה בגלריה
הועידה הכלכלית הלאומית 2021 מרב מיכאלי שרת התחבורה
הועידה הכלכלית הלאומית 2021 מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי, שרת התחבורה
(צילום: אוראל כהן)
הדיון היום התקיים בעקבות עתירה של מספר רב של גופים נגד הפרויקט השנוי במחלוקת. העותרים טוענים בין היתר כי הרכבל ייצור נזק סביבתי ותחבורתי באזור, וכי הדבר יפגע בנוף ההיסטורי הייחודי של העיר העתיקה. מנגד, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים תומכות בפרויקט, וטוענות כי זה יפחית משמעותית את עומסי התנועה לעיר העתיקה וסביבתה, וכי הוא יהווה גורם משיכה תיירותי.
אורכו של מסלול הרכבל המתוכנן הוא 1,400 מטר וזה אמור לקשר בין מתחם התחנה שבמושבה הגרמנית לשער האשפתות שבחומת העיר העתיקה. הרכבל המתוכנן צפוי להניע כ-72 קרונות בשעה, ו-41 קרונות שיהיו בתנועה בכל רגע נתון. בין התחנות יהיו 15 עמודי תמך עצומים שיתנוססו לגובה של עד 8 קומות.