סגור
חיילי מילואים סיירת דובדבן תחת פיקודו של סגן אלוף ד ב פעילות ב חאן יונס ב דרום רצועת עזה לוחמי צהל
חיילי מילואים בפעילות ברצועת עזה (צילום: גיל נחושתן)

המעסיקים לבג"ץ: לחייב שיפוי מלא של זכויות חיילי מילואים

ארגוני המעסיקים עתרו בבקשה לחייב את המדינה לשפות אותם על מימון הזכויות הסוציאליות של חיילי מילואים שגויסו, שהמדינה מממנת רק את תשלום שכרם. עלות הזכויות מוערכת ב־4.8 מיליארד שקל בשנה

ארגונים כלכליים במשק עתרו לבג"ץ בבקשה שיורה לשרי האוצר והעבודה בצלאל סמוטריץ' ויואב בן צור לשפות את המעסיקים באופן מלא על ההוצאות הסוציאליות שהם ממשיכים להפריש לעובדיהם גם בזמן שהם נמצאים בשירות מילואים.
לפי העותרים, נשיאות המעסיקים והעסקים, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות הקבלנים בוני הארץ על המדינה לתקן את התקנות הקיימות באופן שבו ניתן יהיה לשפות את המעסיקים באופן מלא על ההוצאות הסוציאליות של עובדיהם הכוללות בין השאר הפרשות לקופות, קרנות ודמי ביטוח.
בעתירה נטען כי במתכונתו הנוכחית החוק יוצר הסדר מעוות שמנציח פער מובנה בין התגמולים שמשולמים למשרתים במילואים על ידי המוסד לביטוח לאומי לבין עלות שכרם המלאה, שבה נושאים מעסיקיהם. עוד נטען כי לגבי חלק ניכר מהעובדים האמורים מדובר בפער של למעלה מ-30% מעלות שכרם.
"מדובר בהסדר שפוגע בזכות הקניין של המעסיקים ובעקרון השוויון, ויוצר אפליה פסולה בין מעסיקים. מדובר ב'מס שכר' שמוטל באופן אקראי, שרירותי ובלתי שוויוני רק על חלק מהמעסיקים, אלה שעובדיהם משרתים במילואים ורק הם נענשים ונושאים במישרין בחלק מתקציב הביטחון", נטען בעתירה שהוגשה בידי עורכי הדין אלינור זילברמן, יורם בונן ומיכל ברנדל ממשרד פישר ושות'.
בעתירה נאמר עוד כי המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר החריפה דרמטית את הפגיעה במעסיקים כתוצאה מכך שנאלצו לממן מכיסם חלק ניכר מעלות שכרם של עובדיהם שגויסו לתקופות ארוכות. עם תחילת המלחמה ובמשך כמה חודשים מספר המשרתים במילואים עמד על למעלה מ-300 אלף איש.
לפי הערכת התאחדות התעשיינים, ההיקף הכספי של ההוצאות הסוציאליות שנדרשים לשלם המעסיקים לעובדים, ואינן מכוסות בידי המדינה, עלול להסתכם בכ-4.8 מיליארד שקל בשנה. זאת, בעת שבה הם נאלצים ממילא להתמודד עם היעדרותם של עובדים רבים, קשיים תפעוליים כמו פגיעה בשרשרת האספקה וירידה חדה בהיקף הפעילות העסקית שנגרמת בשל המלחמה המתארכת שגם עליה הממשלה לא מעמידה פיצוי הולם.
לפני כחודש וחצי שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי חתמו על הסכם שלפיו המדינה תשפה את מעסיקי המילואימניקים בשיעור של 20% בלבד מכלל ההפרשות הסוציאליות לעובדיהם. הארגונים שעתרו לבג"ץ אומרים כי אין בהסכם זה די, והם דורשים מהמדינה שיפוי מלא. "שיקולים תקציביים אינם יכולים לשמש הצדקה לשיפוי חלקי", נטען בעתירה. "משעה שהמדינה החליטה לגייס עובד למילואים, עליה לתקצב את מלוא העלות שנובעת מהגיוס והיא לא רשאית לגלגל למעסיקו את העלות הנובעת מכך, גם לא בחלקה. על זה