סגור
פרי הגליל בחצור
מפעל פרי הגליל בחצור (צילום: אביהו שפירא)

"זאב זאב": מפעל פרי הגליל שוב לפני סגירה, אך הפעם לאף אחד לא דחוף להצילו

ראש המועצה המקומית חצור הגלילית מיכאל קבסה איבד את סבלנותו מול איומי הסגירה מצד הנהלת החברה, ובשיחה עם כלכליסט האשימה ב"שימוש ציני בעובדי המפעל. ראוי שיועסקו במקומות עבודה יציבים יותר"; 45 עובדים פוטרו בתחילת המלחמה - נותרו 85

כחודשיים בלבד לאחר שההסתדרות הכללית והנהלת ויטה פרי הגליל שבחצור הגלילית הגיעו להבנות על פיטורים ופרישה של עשרות מעובדי המפעל, חרב הפיטורים מרחפת שוב מעל ראשם של כ-80 העובדים שנותרו בו, ועלולים למצוא עצמם מובטלים כבר בקיץ הקרוב. בשונה מהסבבים הרבים הקודמים שבהם הבעלים שלו איימו בסגירה, כעת ניכר שמהלך כזה יתקבל בהשלמה מצד העובדים ומצד ראשי הרשויות בגליל העליון שכבר מיצו את מאמציהם להציל את המפעל.
בשנתיים האחרונות המפעל, שעסק בייצור שימורי ירקות ואריזת ירקות קפואים, צמצם משמעותית את פעילותו בעקבות יבוא נרחב של תוצרת חקלאית מחו"ל, גם מטורקיה, בשל מהלכי הממשלה להסרת מכסי מגן מתוקף הרפורמה בחקלאות שקידם שר החקלאות לשעבר ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), בניסיון להוריד את יוקר המחיה.
היבוא הזול לא הוריד את יוקר המחיה, אך שחק את הרווחיות של פרי הגליל ובתחילת השנה, כשאזור הצפון הפך לאזור לחימה, הנהלת החברה צמצמה את מצבת העובדים במפעל מכ-130 לכ-85 עובדים בלבד, וזאת לאחר שנאלצה לסגור את רוב קווי הפעילות שלה בנימוק שאין כדאיות להחזיקם אל מול התוצרת המיובאת.
כעת כשעיקר פעילות הייצור בפרי הגליל מתמקדת באריזת מוצרי תפוחי אדמה קפואים, אלה מבין העובדים שנותרו בו התבשרו בימים האחרונים כי השקט התעסוקתי שהובטח להם אך לפני כחודשיים היה קצר מועד, ושהמפעל יסגור את שעריו סופית בחודשים הקרובים.
ב-15 השנים האחרונות מפעל פרי הגליל טיפס שוב ושוב לכותרות על רקע מהלכי צמצום שיזמו מנכ"ל החברה אושיק אפרים, הבעלים זכי שלום, ומשפחת קופרלי שמחזיקים בין השאר ברשת השיווק חצי חינם. האיומים הנשנים לסגירת המפעל חשפו אותם פעם אחר פעם לביקורת נוקבת, על שימוש ציני שעשו בעובדי המפעל באזור שבו היצע מקומות התעסוקה דל ממילא.
היום גם ראש המועצה המקומית חצור הגלילית מיכאל קבסה איבד את סבלנותו אל מול איומי הסגירה מצד הנהלת פרי הגליל ובשיחה עם כלכליסט האשים אותה ב"שימוש ציני בעובדי המפעל שהפכו לכלי ניגוח על ידם. ההתנהלות הזאת מרתיחה ומקוממת ולעובדים שנמצאים שם מגיע יותר. שלא יעשו לנו טובה. מדובר בעובדים שראוי שיועסקו במקומות עבודה יציבים ומכבדים יותר. עייפנו מכל ה'זאב, זאב' שלהם".
בין השנים 2012 ל-2017 ויטה פרי הגליל קיבלה מהמדינה מענקי סיוע בהיקף של כ-10 מיליון שקל וזאת במסגרת תוכניות לעידוד העסקת עובדים בפריפריה שמתוקף החוק לעידוד השקעות הון. כעת, לחברה אין חובה כלשהי למדינה בהתבסס על מענקי העבר שקיבלה.
ראש המועצה קבסה אמר היום כי "זאת העת שפקידי משרדי הממשלה יכתתו רגליהם לחצור הגלילית וייחשפו למציאות היום יומית שכולנו נתונים בה, במרחק של 11 קילומטר בלבד מהגבול עם לבנון שבו יש מלחמה כבר שבעה חודשים כשמטוסי קרב מנמיכי טוס טסים מעלינו כל יום וכל היום, הדי הפיצוצים נשמעים כאן כל העת ותושבי כל האזור נמצאים בחרדה ובמתח רב. הממשלה נטשה אותנו פעמיים, במקום להביא לאזור הגליל העליון מפעלי עוגן ותעשיות מתקדמות היא גיבשה תוכנית סיוע בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל ליישובי גבול הצפון ולנו לא הקצתה שקל אחד, כאילו שחצור הגלילית היא בוואריה. זאת הזיה".
קבסה הוסיף כי אל מול הניסיון של הרשויות המקומיות בגליל העליון לפתח את אזור התעשייה צח"ר המשותף לצפת, ראש פינה וחצור הגלילית, תוך עידוד השקעות שיבססו פעילות של חברות הייטק ותעשייה עתירת ידע, המדינה מערימה עליהן קשיים ודורשת מהם לייקר את מחירי הקרקעות בו וזאת בנימוק שהוא אטרקטיבי מספיק. "אפילו בתחום המיגון הופקרנו", אומר קבסה. "המדינה פינתה את קריית שמונה מכל תושביה כבר בתחילת המלחמה אך פיזרה מיגונים בכל רחבי העיר שהפכה לעיר רפאים. כאן, בחצור הגלילית לא פונה איש אבל מיגונים לא הובאו ונאלצתי לסגור 3 גני ילדים כי אין להם מיגון הולם. זאת חלמאות".
גורמים שמקורבים למשבר בפרי הגליל ביקרו בחריפות את ההנהלה וטענו ש"היא ממשיכה להתעלל בעובדי המפעל פעם אחר פעם". לדברי אחד הגורמים "מוטב שפרי הגליל כבר ייסגר, שעובדים ותיקים שמועסקים בו עשרות שנים יקבלו את הפיצויים שלהם, ילכו הביתה אבל לפחות לא יעמדו שוב ושוב לפני מצב איומים תכופים על מטה לחמם".
ראש המועצה קבסה אמר כי בעקבות המשבר הנוכחי שעלול לסמן את סוף דרכו של המפעל הוא מקיים שיח עם חברות שפועלות באזור הגליל, בהן יכין ותנובה לקראת קליטתם של עובדי פרי הגליל בשורותיהן. לדבריו, "לפחות שם יתייחסו אליהם בכבוד ולא בצורה כל כך צינית".
מנכ"ל פרי הגליל אושיק אפרים סירב להגיב לפניית כלכליסט.
בדיון שקיימה ועדת הכספים של הכנסת בפברואר האחרון על המשבר בפרי הגליל אפרים טען כי מדיניות הסרת המכסים של הממשלה אחראית למצב שבו נתונה החברה. "בעבר העסקנו כ-550 עובדים, הקמנו מפעל טונה ומפעל לסלטים והיו לנו בחצור הגלילית פארק לתעשיות מזון. המדינה הסירה את המכסים והיום היא מייבאות טונה מטורקיה, מתאילנד, הפיליפינים ומסין. עשינו כל מאמץ כדי למנוע את הורדת המכסים, ישבתי עם שר החקלאות לשעבר פורר והתחננתי שייסוג מהתוכנית, הזהרתי אותו שזאת תהיה מכת מוות למפעל".